AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.766

Steg för steg, kontrollera ABS

Sida 1 av 2
av
20
averell
520 Touring -01
ABS lampa lyser i bilen, har bytt givare v fram eftersom den var trasig enligt BMW's verkstad. Lampa tänds iallafall så vad är fel?

Hur går man tillväga för att via uteslutningsmetoden ta reda på vad som är trasigt om man är lite teknisk? Jag antar att första steget är att mäta upp varje givare och se om de har rätt Ohm-tal. Vad kan nästa steg vara?
me
161
merza
750ia-95
Funkar allt ????
Typ hastighetsmätare/ecomätare=Vänsterbak
Farthållare=Högerbak
Automatlåda=Fram H/V kommer inte ihåg vilken
Säkert fler grejer på samma givare
Lycka till
kolla om hastighetsmätaren och trippmätaren fungerar
lyser även acs lampan?

Prova även att spraya kylsprej på modulen kan köpa på jul, kraftigt med kylsprej starta sedan bilen, om lampan släcks i några sekunder och sedan täns så är nog modulen paj.

Vi fick fel på absgivare vänster back enligt diagnostiken , trippmätaren fungerade dock, bytte givaren i tron om att det var detta samma fel bestod.

Utförde sedan testet med kylspray och lampan släcktes efter start för att sedan tändas.

Vi skickade iväg modulen för rep, fungerade sedan normalt efter detta.
av
20
averell
520 Touring -01
acs lampan lyser också, allt annat fungerar. Vad gör man efter att man kollat alla givare?

Vad händer när man kyler och varför?

Vad går sönder på modulen?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

efterrsom du bytt givaren som indikerade fel och felet kvarstår så är det med största sannolikhet ABS-modulen som är trasig.

Denna skickas med fördel till: Länk
Det kostar ca 2600:- inkl. frakt att få den reparerad.

Lycka till!
av
20
averell
520 Touring -01
Jag tänkte lägga det på en helt annan teknisk nivå, jag har hittat på forumet att man kan skicka iväg modulen osv.

Det jag frågar om är hur man steg för steg tar reda på vad som är trasigt.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

gör då som Delorian skriver och prova med att spruta kylspray på modulen.

Orkar inte förklara så Googla på kylspray och elektronik...

Mvh Håkan
av
20
averell
520 Touring -01
Tråkigt att du inte orkar förklara :(
Använd pekfingret att trycka med högst upp på toppen av burken nära du kommer behöva spraya med förlängningsröret som följer med annars dimmar det bara ut den ska bli vit av kyla det är bara spraya du har inte sönder modulen
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Har bytt modul på min -99:a. Typfel på den årsmodellen. Felet som oftast blir på dom är att lödningarna lossnar på några hårtunna trådar som leder rakt ut till givarna, därför tror diagnostiken ofta att en givare har gått. Har öppnat en modul en gång. Man kan se trådbrotten med förstorningsglas. Nästan omöjligt och löda för hemmafixaren. Jag tror att värmen gör att trådarna separerar från kretskortet och kylan tvärtom.
av
20
averell
520 Touring -01
ok! gutt, tack för svar. Då skulle nästa felsökning vara att mäta mellan givarkontakten i hjulhusen och inne i styrboxen, låter som om man behöver öppna upp den för det. Om det bara handlar om ett kabelbrott, hur tunn kabeln än är så verkar det iallafall lösbart!
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

vill bara berätta att du öppnar ABS.modulen och inte löser problemet, så kan du sedan inte lämna in den på reparation. En ny box kostar ca 7000:- inkl. programmering. När min kom tillbaka efter reparation så hade de skurit upp den för att komma åt att laga. Det är mkt snyggt gjort och syns knappt.

Lycka till!

Mvh Håkan
av
20
averell
520 Touring -01
Hoppsan då, är den ingjuten i epoxi? Jag får ta lite bilder på schabraket
Ji
343
JiiPee
Porsche 928 S4 -90
Öppna inte boxen. Jag lovar, det går inte och fixa hemma! Sedan är det ingen vanlig lödtenn heller dom dom har använt. Tenn fastnar helt enkelt inte på dom trådarna.
Ji
343
JiiPee
Porsche 928 S4 -90
Sedan är det en genomskinlig massa, typ silicon, som täcker alla lödningar. Att försöka smeta bort det, gör att man sabbar ännu mer av boxen. Det finns ännu tunnare trådar där som man inte ser med bara ögat.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
HAr just haft min modul hos Innosund
snabb och enkel service/rep

funkar klockrent efter rep
och min kärra är en -99
av
20
averell
520 Touring -01
inget vanligt lödtenn ? hmm, verkar mystiskt.. har dom silverlod kanske? går det inte löda trots att man fräter bort oxiden? Sådana där mojjänger brukar inte vara så märkvärdiga.

Är kanske kablagen sprutade med skyddsfilm för att skydda mot fukt och sedan täckta med epoxi eller silicon?

Eftersom det går att göra så går det ju att göra. Måste bara göras på rätt sätt.
Det är inget vanligt kretskort inne i ABS-modulen. Kretsar och tunna trådförbindningar ligger öppna på det keramiska substratet och är endast täckta med en siliconliknande massa.
Ingen idé att försöka gå in i detta och reparationsfirmorna tar heller inte emot öppnade moduler.

FP
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Med tanke på vad JiiPee skriver och vad som står på Innosunds hemsida...

"Utan professionella kunskaper och professionell utrustning ska man undvika att öppna enheten".

Så bör man nog undvika att fixa med detta själv, om man inte är 100% säker på vad man gör.

Men, jag är nyfiken så åtekom gärna om hur det går.

//H
SJ
21
SJL
523iT -99
Jag fick lära mig att även "slitbanan" kring lagret (eller var det ringen som givaren fick sin impuls av?!) tidvis kunde börja rotera med hjulet och då indikera fel på en givare. Detta fel uppträder lite slumpvist då och då.

Jag repade även jag min modul hos Innosund (hemsidan så lurig ut då de även sålde Rubiks kub etc :-). Allt funkade efter detta. Dock när jag kör en Carsoft analys av ABS, knäpper det lite obehagligt i modulen vid något moment av testet. Någon som upplevt detta mer än jag?

SL
Sjl jag det knäpper varje gång med carsoft det låter förjävligt så jag tror inte du behöver oroa dig.

Jag hade inte tvekat att lämna in den jag har lagat mycket i mitt komponnenter som jag knappt ser under microskop pincetten är 4 ggr så stor som kompontentent etc under microskåp.
Även om jag kan löda de t som lödas skall så skulle ajg inte tveka då jag ej vet hur man öppnar den.

Bryter man modulen så tar dom inte emot den alls.

Felet må vra enkelt vilket jag tror att detär , men dom har averkat ett antal moduler innan dom kom på en standard för rep.

skicka in den det är mitt råd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.