AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
56.807

Ni som gjort nybilsköp, Kanon eller kalkon?

Sida 3 av 5
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
"Nä, köper man en så dyr bil med sådant värdetapp, gör man väl det kontant?"

Gör man? Jag trodde de flesta köpte bilar med mer eller mindre lånade pengar i form av leasing eller ett rent lån.

// Jonas

Med tanke på hur börsen och ränteutvecklingen varit det senaste året är det snarare de som nyligen köpt dyra bilar kontant som hitills dragit det kortaste strået. Har man 400kkr i kontanter att köpa bil för och väljer att lägga 50% som kontantinsats och amortera resten på 3år via lån (1.5-4% ränta) blir inte månadskostnaden så farlig, dessutom lär man ha de kvar kontantinsatsen som insats till nästa bil osv.
De resterande 50% kan man investera på börsen, fonder etc och p.s.s kompensera för värdefallet på bilen om man är lite aktiv med placeringarna
Glömde påpeka, har köpt ny utställningsbil en gång som var kraftigt rabatterad (ej BMW). Modellen är extremt eftertraktad och vi hade bilen 1 år exakt, åkte på en värdeminskning på 15kkr vilket är aningen billigare än kostnaden för busskort till jobbet :-)

Ångrade inte att jag köpte bilen NY, även om det var lite ångest när man såg att den rullat 10mil när man kom hem ifrån handlaren. I det fallet hade det snarast kännts dumt att inte köpa nytt eftersom de begagnade var väldigt få och endast aningen billigare än nytt.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har köpt 7 nya BMW under 4 år samt en Audi S5:a. Det finns inget som är så roligt som att speca en ny kärra. Många tycker säkert att det låter idiotiskt , men jag har totalt sett bara förlorat ca 150.000 kr på mina bilaffärer och det är mindre än om jag skulle kört En bil under en fyra års period.

Den bil jag inte är riktigt nöjd med just nu är den senaste 325:an, den känns helt enkelt för svag. Min sämsta bilaffär och som jag ångrar att jag sålde är 335d touringen, en helt underbar bil, jag hade kunnat haft den ett tag till. Men man ska inte titta i backspegeln utan se framåt istället.

Nu har jag beställt en ny 335i med dkg låda och jag vet att den kommer bli bra. Det kommer naturligtvis bli en viss effektökning på bilen och det känns kul att kunna laborera lite med bilarna. Det jag verkligen ser fram emot blir naturligtvis M3:an men den kommer inte förrän till nästa år.

//Stefan
Eller så köper man en bil för 100-200k och investerar resten i t.ex. fonder. Betala av lite på huset är också ett alternativ... Beroende på ens egen ekonomiska ställning.

Men de kanske är jag som är för snål för att kasta bort 200k på 3 år.

Säg att man köper en bil för 400kkr ny. Du lägger 200kkr kontant och resten lånar du på 3 år. Då får du betala ca 5850kr/månad om räntan är 3,45% för lånet.

Sedan sparar du även 5500kr/månad (vilket på 3 år kommer bli ca 200kkr).

5850kr+5500kr = 11350kr/månad

11350kr/månad måste du lägga undan för att kunna köpa en ny bil när du betalat av lånet. Ska man ha de utgifterna på en bil får man tjäna därefter anser jag. Alltså såpass att ett lån skulle vara onödigt.

//Jesper
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Provat både och, de bilar jag köpt nya har överlag haft väsentligt mykcket fler fel än vad jag tycker är acceptabelt och krävt en hel del av min tid i kontakter med ÅF, tjafs om garantireparationer et.c.

Lägger hellre värdetappet på t.ex. en hobbybil eller båt och kör en avbuggad hyffsat ny kärra.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jesper: Du behöver nog plugga lite mer mattematik ;)

Hur som helst: Jag tog beslutet i Januari förra året att beställa mina första sprillans nya bil: En BMW 325d M-Sport Coupe 2008. Har sedan den dagen inte ångrat min nämvärt. Det är en riktigt trevlig bil jag valde att köpa. Och allt känns så rätt. Men man blir lite konfundersam nu när man ska sälja och inser att man förlorat en jäkla massa pengar - men lik förbannat tittar man på ny bilen igen och så lär det blir :) Köp om du har råd säger jag! Det är en riktigt riktigt trevlig känsla att åka en ny "egenspecad" BMW.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
NiKeMan:

Eller så måste du? Eller lära dig läsa...

Skulle man bara betala av lånet utan att spara något vid sidan av, så har du bara en bil värd 200k efter 3 år, och inga pengar att köpa ny bil för.

Vad är det för fel du ser?

//Jesper
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har till att börja med aldrig ägt eller köpt en BMW, men jag har däremot köpt två andra sportiga bilar (nybilsköp). Jag liksom många andra värdesätter att få "rätt" bil och då är ett nybilsköp alternativet. Då jag dessutom inte är intresserad av allt för vanliga modeller så blir det svårt att hitta något beggat som passar in på beskrivningen.

Givetvis så är en nybilsaffär motsatsen till en investering. Den negativa avkastningen är garanterad, men varierar med ett antal faktorer (modell, motor, utrustning, ålder på bilen, tidlängd för ägandet mfl).

De finns personer som lyckas optimera problemet och inte förlorar så mycket pengar, men det ställer krav på frekventa byten. Personligen så äger jag bilarna 3-5 år och tar största förlusten. Men för att komma till en slutkläm så tycker jag att det är värt det med tanke på att jag åker den bil jag vill ha, drabbas av lite eller inget strul och sammanfattat får ganska rimliga ägandekostnader som inte är mer än ca 1500 kr mer per månad (utslaget på min ägandeperiod) jämfört med en 5 år gammal bil.
ad
21
adde_87
320d -10
Lecar:

Köper man en bil så att ens utgifter inte tillåter sparande då är något fel. Tänker man inte på det innan man bestämmer sig för att köpa en ny bil så är ju det fullständig kortslutning i skallen. Har du aldrig sett Lyxfällan på tv3? Så ska man ju göra om man vill ha fru Fogelström knackandes på dörren.

/adis
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Den här tråden har spårat ur. Som alltid finns det två läger, de som försvarar nybilsköp ur känslomässiga perspektivet och de som fördömmer nybilsköpet ur ekonomiskt perspektiv.

Jag har endast köpt nya bilar och båda ovannämnda läger har rätt. Underbar känsla men ett slag i magen för ekonomin. För mig är känslan värt tappet så länge jag har mitt jobb kvar. Jag har full förståelse för de som tycker att beggagnad bil är rätt väg att ta, men dessa borde vara tacksamma att det finns idioter (?) som mig som köper nya bilar och tar första ekonomiska förlusten annars hade ni ju inte haft några beg-bilar att välja bland =)
adde_87:

Jo, det är ju det jag menar. Du måste ju spara mer än värdetappet för att fortfarande ha en vettig ekonomi, allt handlar ju inte om att kunna köpa ny bil hela tiden och inte ha pengar till ny diskmaskin eller en resa. Men troligtvis har ju de som gör en sådan affär tillräckligt med pengar för att klara av alla dessa kostnader som blir med en ny bil. Så om det inte är speciellt kännbart att köpa en ny bil så ska man självklart göra det om man vill. Men en ny bil ska ju inte ta upp 50% av lönen enl. min åsikt.

//Jesper
Hehe rolig tråd. Klart det blir mycket känslor och Pavel sammanfattar det ganska bra på de första raderna ovan.

Köpa ny bil kommer ganska långt ner på önskelistan för min del, tycker helt enkelt inte att känslan är värt de pengarna! Dock förstår jag den sköna känslan, brukar vara som ett barn på julafton när jag får hem en ny pryl. Problemet för min del är att den känslan försvinner ganska fort därefter hade det känns jobbigt! Jag tror alla egentligen är inne på samma grej, att det ska kännas bra efter att man köpt sin bil. Några tycker det känns bra när de har en bil de är nöjda med samtidigt som de tycker de gjort en hyfsad (eller "bra", få bilaffärer är bra) affär medan andra behöver nybilsdoften och den exakta speccen för att få en liknande känsla.

Håller förövrigt med Pavel på de sista raderna också, tacksam att det finns "idioter" som köper nytt! ;)
Verdi
Keiser,
Precis. Den där känslan är väldigt flyktig. Men för andra kanske känslan sitter i länge. Verkar dock inte så med tanke på att de flesta här som köper nya bilar verkar köpa en ny åtminstone vartannat år eller ännu oftare.

Lecar,
Du räknar väldigt konstigt. Du byter ju in den begagnade och lånar 200 tusen igen när du byter. Eller menar du att du vill kunna köpa 400k-bilen kontant efter 3 år?
Många bra svar. Givetvis finns det 2 läger. Men dom som ägt både nytt och begagnat ger väl bäst feedback eftersom dom vart med om båda. Bilen jag har nu köpte jag när den var 1,5 år gammal och var då ca 100-120k billigare än en ny, egen specad. Kommer jag inte hitta en välbehållen beg eller en välutrustad lagerbil med rätt saker så är nybilsköp ganska nära.

Vad förväntas man få för rabatt? 6-8% som privat person, utan några avtal eller liknande? Hur räknas rabatten, på hela belopp eller bara utrustning?

Tack för alla svar!
Jag tänkte att man kanske inte vill amortera 200kkr på 3 år, och sedan inte ha något som är värt det man lade ut från början (400kkr). Man är bara 200k + räntan fattigare helt enkelt.

Men ja, det var feltänk av mig ändå.

//Jesper
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Det är klart att nybilskänslan går över efter ett tag, bilen är ju bara ny ett tag. Men det kanske är bättre att ha den någon gång än aldrig.

Mycket beror på vilket ekonomiskt läge man har. Jag har inga lån på något och behöver inte spara till något speciellt så varför inte har roligt medan man lever. Om man ska ligga med dyra lån för att uppleva nybilskänslan kanske den går över fortare.

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Lecar: Tror du har fel, väldigt många lånar nog iaf 90% av köpeskillingen. Givetvis finns dom som köper bilen kontant, eller nästan helt iaf.
JAG tycker iaf det låter helt sjukt dyrt att betala 350-400k vid full belåning. Jag har inte dom pengarna så man köper en sån bil kontant helt enkelt.

Men, ingen har tagit mod tills att kommentera personalbil? Det skulle kosta ungefär 4500:-/månad för en sjysst kombi verkar det som. Om jag jämför det med att belåna 350k för att få ut en ny, måste det vara en bra summa med tanke på all skatt, bes, däck, service, försäkring osv ???
Hur funkar personalbil? Är det privatleasing från bmw?
Jag har fått erbjudande om personalbil ifrån min förra arbetsgivare och det kändes inte särskilt förmånligt. Men det kan säkert bero på vilket leasingföretag samt vilken modell som avses. Just BMW var av någon anledning väldigt dyrt jmf med VAG och Volvo.

En BMW 520dT med endast komfortpaket skulle kosta 7000kr/månad under 36mån, max 2000mil/år.

Enda fördelen jag kan se med det är om man är ung (pga försäkringskostnad) med begränsat kapital men samtidigt har en god inkomst.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.