|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Ni alla som beställt era bilar helt nya. Vad tycker ni såhär i efterhand? Var det det bästa ni gjort eller vrider ni er i sömnen när ni tänker på värdefallet? Måste vara underbart att få skräddasy sin bil med rätt färg, rätt inredning och rätt utrustning. Men å andra sidan är ju en bil med ny pris på dryga 400k nere på 200k inom 2-3 år och 5-6000 mil. Nu tänker jag på privata nybilsköp och inte tjänstebilar. Har blivit sugen på nybil men det springer iväg förjäkla fort när man sitter och klickar. | |
|
Jag satt i samma sits som du för ca 1 vecka sedan. Jag spanade runt bland facelifts som fanns ute till försäljning (få). Jag hittade alltid rätt färg men fel inredning, rätt inredning men fel utrustning 0.s.v. Sen jämförde jag nypriset med det begagnade priset och där tycker jag är väldigt skumt. Alla pratar ständigt om värdeminskningar på 50-100 k på 1 år. Men slutnotan för min bil hamnade knappast 100 kr mer än för alla de som säljs på bytbil/blocket. Jag hittade en Bluewatermetallic i Nacka som va -09 till salu för 329 k. Gillade inte interiören i den. Sen funderade jag på en helt ny. Blir ju årsmodell -10 om den tillverkas efter vecka 37. Nu har jag färgen/interiören/utrustningen precis som jag vill. och för detta fick jag knappast betala dom här 50-100 kr som det skiljer enligt alla på 1 år. Och ja utrustningen är samma förutom helläder då min har halvskinn. Jag är skitnöjd med mitt bilköp och tänker inte en sekund över jag gjort en bra eller dålig affär. Min BMW för mig är lätt värd värdeminskningen på 50-70 papp per år. /adis |
|
|
Kan bara hålla med adde_87 För mig är det väldigt viktigt att få bestämma och skräddarsy min bil - detta är värt tappet man gör dock endast om man behåller bilen ett längre tag vilket jag har fått erfara genom mina idiotiska bilbyten de senaste åren. Nu satsar jag på att behålla min analkande 335i E90 i minst tre år. Vissa affärer ska göras med hjärtat, men hjärnan måste ändå vara med och godkänna slutnotan.. =) |
|
|
Hej hej, så här tycker jag. 1. Värdeminskningen är gigantisk, trots det som skrivs ovan. Det märks naturligtvis bara när man ska sälja sin bil tillbaka till handlaren; väl i hallen blir plötsligt bilen dyr igen. Därför verkar det som om skillnaden mellan ny och beg är så liten. 2. Att speca sin bil själv är väldigt trevligt om man är ute efter en komplett förstabil och har möjlighet att speca brett som hos de stora tyska märkena. Jag har gjort det två gånger, en Audi och en BMW och det kändes helskönt båda gångerna att få två helt unika bilar som passade perfekt för mina behov. Nu senast, när jag köpte en andrabil, var det mindre viktigt att allt stämde 100% och då tog jag en lagerbil med bra rabatt istället. Summa: Har du råd, köp nytt och speca själv. Det är roligast och bäst. Ungefär som att köpa nytt hus som man ritat själv, ny säng, nya kläder etc. /M |
|
|
tegel har absolut rätt i att det är en stor värdeminskning. Men nu är det ju så att du får bestämma begagnatpriset på bilar utifrån marknaden, dvs de bilar som finns att köpa. Som köpare har du valet att köpa begagnad bil till det pris som står på prislappen inte det pris ÅF har bytt in bilen till. Det är denna prislapp som var avgörande för mig när en fel utrustad (för min smak ska jag också tillägg) -09 kostar 329k och en rätt utrustad -10 kostar mindre än 50k mer då är ju valet givet. /adis |
|
Bayer_Aleks |
Jag ångrar inte en sekund. Som killarna redan sagt så e de så jävla gött att få välja precis hur du vill ha bilen. Jag har alltid saknat nån detalj i mina bilköp tidigare, men den här bilen vill jag inte ens kliva ur för jag e bara så jäkla nöjd med allt |
Verdi |
Det här är nog en väldigt känslig fråga... :-) Ingen kommer att gå ut och erkänna att de ångrar sig. Ofta är det ett stort steg att ens erkänna för sig själv. För övrigt blir det ganska dyrt även med en ny tjänstebil också. I slutändan får man nog stå för det mesta själv om man inte har ett väldigt bra avtal med jobbet. Många brukar dock räkna så att det ser billigt ut eftersom de blir så sugna på ny bil... Det jag inte fattar är hur mycket ni som köper nya bilar mest hela tiden tjänar. Har ni egna företag hela bunten? ;-) |
|
Tjänstebil ser jag som förmånligt. Att arbetsgivaren betalar försäkring, skatt och service (gäller iofs inte bmw) är bara det rätt skönt. Sen att man efter 2-3 år kan köpa ut den till ett hyggligt pris och slippa värdetappet är inte dumt. Men det är klart att en bil för 350-400k kostar mycket i månaden. Men tyvärr har jag inte den förmånen utan nu är det isf privatköp som det gäller. Visst att man förlorar mycket men om man beställer en bil precis som man vill ha den kanske man behåller den längre vilket gör det i längden mindre dyrt jämfört med täta byten. |
|
Verdi |
Men Macckan, du slipper ju inte värdetappet. Du betalar för det indirekt. Varken bilhandlaren, leasingföretaget eller din arbetsgivare betalar tappet åt dig om du inte får ett väldigt bra avtal. Nu är det ju olika regler hos olika arbetsgivare men där jag jobbade tidigare (och det enda stället jag tänkt tanken) så krävdes ca 100 tjänstemil i månaden för "break even" jämfört med att köpa bilen privat. Allt över 100 och den var billigare. Mindre och den blev dyrare. |
|
Javisst betalar man viss del av det men det blir inte lika kännbart. Sen brukar man alltid få köpa uttjänstebilen bra mycket billigare. Hade jag valt mellan att köpa bil för 350k Privat vs Tjänstebil så känns tjänstebil mer lockande. Men åter till topic: Ingen som ångrat sig. Eller ingen som vågar erkänna dyrbart misstag? =) |
|
|
Jag förstår inte varför man skulle ångra sig? Om man beställer en ny bil har man väl gått igenom sin ekonomi såpass och bedömt att det går att utföra köpet? Jag har ångrat två nybilsköp men inte för att de just var nya bilar. 2007a 330i sedan - ångrar pga att hade jag väntat 1 månad till hade jag fått 272hk maskinen istället för 258hk. Jag visste inte detta vid beställning, fan va sur jag var på säljaren som inte nämnde något. 2008a 335i sedan - ångrar pga att bilen jag fick levererad hade 3 sek turbolagg, det hade inte testbilen. Falsk marknadsföring av bmw säger 0 turbolagg och jag gick igenom en 4 månader lång process med ARN. Att ångra köp av ny bil skulle jag göra om jag blev arbetslös och således saknade inkomst. Åvan nämnda fall var det ju själva produkten som var problemet. |
|
| Med att ångra köpet menar jag att man verkligen kände att det inte var värt att förlora , ja säg 150k på 2 år, bara för att få den som man vill. | |
|
Hmmm. Att ångra nyköpet, förutsatt att bilen inte går sönder eller som i Pavels fall inte motsvarar förväntningarna, kan man ju bara göra om man har något att jämföra med. Är man svinglad över sin egenspecade nya bil är det ju svårt att ångra sig eftersom man inte vet hur missnöjd man hade varit om man köpt en begagnad. Dessutom, köper man en begagnad bil hos en handlare kan man räkna med rejält värdetapp ändå när man ska sälja den "dubbelt begagnade" bilen. Bilar som kostar norr om 300k tappar alltid i värde rätt rejält. En äldre bil kanske dessutom kostar mer att driva pga att grejer går sönder och garanti saknas. Ett sunt köp borde vara att man specar sin bil precis som man vill ha den, plågar handlaren i månader tills man får bra rabatt och sedan vårdar och kör bilen i tio år eller mer. Så tänkte jag när jag köpte e-61:an trots att handlaren lockade med fina lagerbilar. Vad jag glömde tänka på var att tre barn i baksätet är nono i e61.... /M |
|
|
Macckan Ett tips från mig kolla om du fixar ekonomiskt att köpa en ny bil och ja ha värdetappet i åtanke. Oavsett om bilen är helt ny eller 2 år gammal kommer du när du säljer den ha förlorat pengar. Så frågan är vill du varje gång du sätter dig känna " allt i min nya bil är perfekt" och ha gett 400kkr eller vill du känna " f*n att lädret inte var svart istället för brunt eller f*n att jag saknar USB-anslutning i bilen" och ha gett 350k kr Jag tappar då hellre pengar på o känna att allt i min bil är som jag vill ha det även om det kostar mig någon slant mer o kan man ge 350 kan man ge 400 också. |
|
|
Adde: Ekonomiskt fixar jag det. Det enda som sitter i huvudet är att man kan leva med värdetappet, även om man har råd med det. Men du har helt rätt. Inte snåla på viss utrustning utan hellre betala mer och trivas och förhoppningsvis behålla den längre. |
|
|
Självklart kanon. Värdefallet bryr jag mig inte om och är bara en fråga den dag den ska bytas in mot en ny. Känslan när man ser bilen för första gången när den kommit med transporten, väntan tills man får hämta den och när man hämtar ut den och kör första kilometrarna det är värt mycket. Vetskapen om att ingen annan har ägt bilen innan är också värt enheldel. Är inne på min åttonde fabriksnya BMW och det lär bli många till. |
|
Verdi |
Om man inte behöver offra nåt annat så är det väl värt det att ha en ny bil. Men om man behöver snåla för att ha råd med bilen så tycker jag att man lever ett ganska fattigt liv... Det är ju faktiskt bara en bil trots allt. :-) |
Verdi |
adde, Jag köpte min 320d med comfort, advantage och förvaringspaket för 239 tusen när den var precis ett år gammal och hade gått 2008 mil. Nypris var ~340 tusen eller nåt sånt va? Hade jag köpt den ny och bytt in den hade jag max fått 225 tusen och alltså tappat 33% av bilens värde. På ETT år. Köper du en ny bil för 400 tusen och byter in den efter 1 månad så får du vara glad om du får 350 tusen... (vem skulle köpa den för ~370 tusen om du kan få en ny för bara 30 till?) |
|
Verdi Då får jag gratulera till ett kanonköp för idag (nu) kostar den billigaste 320d -08 259 tusen på blocket. Absolut tappar man värde på bilen och ja visst mer på en ny än en begagnad men för mig är det värt det. Sen finns ju fler år framöver när bilen fått 3-4 år på nacken. När blocket är fullt av både svenska och importerade E90 då kommer ju andra saker styra priset så som facelift, utrustning m.m. Jag menar skulle jag köpa en E46 idag skulle jag inte viljat ha annat än en facelift. Oj vad man kan spinna iväg så sent på kvällen... Macckan blir du något klokare sen du la in tråden? :=) |
|
| Adde: Jo, lite klokare har man allt blivit. Verkar som alla är nöjda med nybilsköp och att värdetappet vart värt för att få en bil som man själv format. | |
Bayer_Aleks |
Verdi: Jag e sjukt nyfiken på din bil. Har du inte uppe lite bilder o så man kan få kolla? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.