|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
Verdi |
Aleks, Den är på det hela taget ganska trist är jag rädd. Fast det vet du ju om, eller hur? ;-) Comfort, advantage och förvaringspaket, monacoblå. Original 17" stjärneker 158. |
|
Ska man köpa ny bil får man ha rejält med pengar, på 3 år har bilen tappat ungefär 50% i värde. På en bil som kostar 400kkr ny, är värdetappet ca 5500kr/mån. Pengar som kastas direkt i sjön = väldigt oekonomiskt. Jag menar, det är ju inte så svårt att hitta en 3 år gammal bil med exakt samma spec som man vill ha. Den ser ju fortfarande ut som ny enligt mig. Behöver jag säga att jag aldrig skulle köpa ny bil? //Jesper |
|
| De som kan svara bäst på denna fråga är egentligen de som har köpt både nytt och beggagnat någon gång. | |
|
"De som kan svara bäst på denna fråga är egentligen de som har köpt både nytt och beggagnat någon gång". Ok, då svarar jag ;-) Sommaren 2004 köpte jag en beg. e39 525iT. Den var tre år gammal och hade gått 3500 mil. Vi gillade bilen men hade hela tiden problem med vibrationer i framvagnen (gick inte att fixa). Service kostade en del. Lite rost på bakluckelisten kostade en del. Automatiska bakluckan började krångla ibland. Växelspaken tappade sina lägen ibland. Trots skötsel och tvätt kom rostbubblor på bakluckan. Nya däck efter ett år kostade 10000. Helförsäkring 8000 / år. Den var skön men inte perfekt. Den dök 90,000 kr på två år. 2006 köpte jag en ny e61. Egenspecad. Den var helt perfekt men visade sig efter två år tyvärr vara för trång, annars hade vi haft kvar den. Aldrig några problem, aldrig några kostnader förutom diesel och halvförsäkring. Dök 175,000 på två år. Men samtidigt köpte jag en mycket billigare minibuss och därför fick jag pengar över från BMW-försäljningen. Slutsumman totalt ok för mig. Slutsats: Dyra bilar förlorar värde helt hysteriskt. Men det spelar inte alltid någon roll. Slutsats II: Egenspecade nya bilar är roligare att äga än felspecade som någon annan använt. /M |
|
|
Att bilen tappar 50% av sitt värde är överdrivet, som ett exempel min 325 E90 hade jag i exakt 3 år. Inköpspris 342.000 och inbytespriset blev 210.000. |
|
| Clubsport: Fick du bra rabatt eller hade du väldigt sparsamt med utrustning? För minns jag inte fel så låg 325:an på ca 297k ny vid -05. | |
Bayer_Aleks |
Verdi: Men du har väl bilder nånstans, typ Garaget.org? :) Jag tänkte på priset du gav för din bil. Då e de inte så konstigt att du fick bilen för det fina priset. Själv gav jag 337.000 för en fabriksny rikligt utrustad 320d Touring-09 som jag plockade ut för 2 månader sedan. Med tanke på BMWs kraftigt reducerade priser på samtliga paket till 3 serien så gjorde jag ett grymt kap och då blir värdeminskningen lika med noll med tanke på min rabatt på allt :) |
Verdi |
Men varför skulle jag vilja ha bilder på bilen på internet? Det är en vanlig 320d helt enkelt. Den är för övrigt specad exakt som de flesta andra 320d -08 från BMW Solna som ligger ute nu... Så jag är fortfarande nöjd med priset. Jag tänkte egentligen köpa en bil för under 200 tusen men lägre förbrukning på -08:orna, garantier och fri service fick det att väga över... Huvudsaken är att du är nöjd och att du har pengar över till annat här i livet. :-) |
|
Jag har valt att köpa nytt dom senaste året. Det kanske inte är bäst ekonomiskt men jag gillar att skräddarsy bilen som jag vill ha den och slippa krångel. Garantier, halvförsäkring, fri service och alla delar nya är värt mycket också. Min nya BMW Cabriolet: Länk |
|
|
Har en polare som köpte en ny Cayman för 2 år sedan. Gissa om det var många som "mådde" dåligt och förfasade sig över att polaren köpt en så pass dyr bil. Jag förstår liksom inte problemet. Pengar i sjön, värdeminskning hit eller dit, osv osv. Argumenten finns. Men om nu man har råd med att köpa en ny bil. Varför inte. Lever bara en gång. Dessutom: Om någon köper en bil för 500 000, så är det hans/ hennes pengar. Inte mina. Så varför bekymmra sig. NN/ |
|
|
Min först BMW 530iM -01 köpte jag flång ny enligt min spec (som tur var fanns det en i lager som var exakt) men den var jag inte nöjd med öht, det var en del strul, alltid nåt litet som gav upp. Iofs fixades allt på garanti och Goodwill, men känslan av "måndagsex" fanns alltid där. Efter 2 år bytte jag in den mot en lätt begagnad 530iM -03 som gått 1200 mil som hade EXAKT den specen jag då ville ha. Den var helt perfekt, funkade som en klocka och var allmänt bättre än -01:an Mellanskillnaden jag fick betala var, om minnet inte sviker mig, 125.000. Så då blir det ett värdetapp på ca 5200/mån. Det ÄR mycket pengar, det är det men jag tyckte att det var värt det då i alla fall :-) Har inte räknat med värdetappet nånsin i mina bilkalkyler och har köpt ett antal nya bilar genom åren. Sen när 530:n byttes mot 330:n -03 som köptes begagnad -06 fick jag lägga 150.000 emellan, dvs ca 4200/mån i värdetapp vilket väl får anses som ganska OK. Men även en del kosing att "kasta bort". Nu hade jag turen att hitta min drömbil med den specen, och lite till, som jag ville ha och på det sparade jag ca 50% mot nypriset. Och för egen del var det bra och spelade ingen roll att bilen gått 6.000 mil. Visst, den var inte flång ny och den hade en del småskavanker. Känslan att hämta den sprillans nya, helt oanvända, nybilsdoftande bilen är härligt, det är inte tu tal om annat! Men för egen del tycker jag att det duger lika gott med en begagnad. Fast jag har haft tur att hitta beggade som är enligt mina önskemål. Men jag tror att om man bara ger det lite tid så dyker även den beggade bilen med den korrekta specen upp förr eller senare. Och även om den inte är 100% rätt så kan man ju alltid byta det som är fel. Ja kanske inte läderklädsel om det nu är fel färg. Men då väntar man lite till. Jag vet att det är NU man vill ha den nya eller "nya" bilen men det är nog oftat inte sån panik att byta att man inte kan vänta en stund till. Sen hänger det så klart på den egna ekonomin vad valet blir. Jag anser och tror att jag även nu kan köpa mig en flång ny bil. Det gick ju bra tidigare så varför inte nu liksom men jag har inte kollat. Men det känns inte lika viktigt längre med den flång nya bilen, kanske har jag blivit snål på gamla dar, eller så är det bilintresset som avtagit eller vad vet jag? Så kontentan av detta svammel är att det är härligt med NY bil men det går lika bra med en begagnad, såvida man hittar rätt ex så klart. Niklas Fransosen |
|
| Klockren beskrivning av Fransosen. | |
|
Och han skriver bra på svenska för att vara fransos. ;) Min nya BMW Cabriolet: Länk |
|
|
Kan bara instämma i ovanstående predikan om värdet av en EGEN bil. Gjorde min ekonomiskt bästa affär när jag köpte Autowåx's demo 325:a (E91) till ett bra pris, men inte riktigt med den utrustningen som jag egentligen ville ha. Vad hände? Efter den eknomiskt transaktionen var klar tog det emotionella över och bilen såldes efter precis ett år. Det var ju innerst inne inte den jag ville ha... Kan du hitta en 1 år gammal bil med exakt den spec du vill ha, köp den! Annars är det värt att satsa på en ny. Och vem säger att du måste sälja den efter några år? Trivs du med bilen, så behåll den! Min nuvarande E61 kommer att rulla många år i familjen, den uppskattas av både äldre som yngre. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Vi är sugna på att hyra personalbil. Har alltid kört begagnat, och just bmw aldrig nyare än nuvarande. Jag förstår väldigt väl detta prat om att beställa med rätt utrustning, glädjen att hämta ut den osv. Men jag blir extremt mörkrädd och skygg när jag läser om 5000:-/månad i värdetapp osv. Vad tusan amorterar ni på era bilar inkl. ränta????? Okej, jag vet att jag har en gammal bil, men om jag ger bort den nu gratis så har jag gett mindre än så! På mindre än ett års ägande. Låter helt absurt helt enkelt om man ska ha bilen i runt tre-fyra år när man köper ny. En sak till. Har någon erfarenhet av just personalbilar? Har ni räknat på vad en bil för 350´000 kostar att köpa fullbelånad kontra att "leasa" den på 36 månader? |
|
Verdi |
Tur att vi är olika. Skulle aldrig betala mer än 100 tusen mer för en diffus känsla av lycka när man hämtar bilen... Sen blir det ju vardag ändå ganska snart. Efter 1 år kanske det kommer en bättre motor, en snyggare modell osv osv. Då kanske man ändå ångrar sig ganska snart. |
| Verdi, Den är inte diffus. | |
|
Varje gång jag köper ny bil så tänker jag att den kan jag ha i MÅNGA år. Sen byter jag efter 3. Min nya BMW Cabriolet: Länk |
|
|
Tack för komplimangen kring mitt språk :-) Känslan av nybil är på intet sätt diffus, den är MYCKET påtaglig, och härlig. Mitt egna lyckorus av den nya bilen höll i sig rätt länge, men smolkades av de allt fler problem som dök upp, om vi nu talar om BMW. Jag hade i början alla förhoppningar om att min första BMW oxå skulle bli en långvarig vänskap. Nu blev det inte så. Även om 530 nr 2 inte köptes ny ny så kändes det nästan som samma känsla. Men även om den var en bra mycket bättre kompis än BMW nr 1 så kröp den lille bilbytarjäveln fram efter ett tag. Och den bacillen är ett stort problem, vet inte om det finns annan meducin (som Pippi säger) mot den annat än att just byta :-) Därav byte till nuvarande kärra, som är en cab och därför bara används under sommaren och annars är avställd 5-6 månader. Det är en bra meducin för känslan av den första turen på våren, förhoppningsvis öppet då samt att jag bra kör en 6-700 mil på sommaren. Dvs min BMW är ett rent entusiastfordon. Nu var det väl inte det som eg denna tråd handlade om men så är det för mig. Men jag tror att om man verkligen gillar att köra bil (stor skillnad mot att ÅKA, vilket man med fördel gör i andra bilar) så är det, trots de bästa intentioner svårt att behålla sin bil nån längre tid. Det kommer ju ständigt nya modeller och nyfiken som man är är man ju genast där och tittar, kikar, klämmer och provkör. DÅ om inte förr brukar den lille bilbytarjäveln dyka upp på axeln och man får svårt med sömnen. Bilar är bra och kul på alla sätt men man ska inte räkna efter vad som kostar en egentligen. För utöver de bilen kostar till banken eller liknande så köper man ju en massa kul och nödvändiga (???) tillbehör och gojs till bilen, BILVÅRD kallar vi det för. Så räkna för guds skull inte efter, då skulle inte många byta till ny :-) Niklas Fransosen |
|
|
WmBrejzer: Jag hoppas inte någon köper en bil för 350k på lån? Blir en jäkla månadskostnad om man ska amortera något mer än värdeminskningen, sen kommer räntan på det! Nä, köper man en så dyr bil med sådant värdetapp, gör man väl det kontant? //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.