|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bra inlägg skalman. Det är ett måste att ha lackskyddad bil inför vintern, om inte annat för allt salt och avfettning bilen får utstå. Själv är jag road av att lägga många timmar på mina bilar för att ha bästa möjliga skydd och puts. Jag brukar lämna in bilen minst en gång per år och då är det lättare att själv hålla lacken fin. //Stefan |
|
| Men det räcker med vax. Det behövs ingen dyr lackförsegling. | |
|
Jörgen L: "Räcker med vax"? För vaddå? För vem? Vax är också en typ av lackförsegling, dock inte särskilt hållbar när avfettningen ska användas vintertid. Varför inte lägga på en mer hållbar ytbehandling EFTER att lacken polerats blank? Testa polymerskydden t ex. Har man tiden och lusten gör man det själv, har man inte tid och lust lämnar man in den till någon professionell att göra det åt en. Att säga "Det räcker med vax. Det behövs ingen dyr lackförsegling" är som att säga " Det räcker med falukorv. Det behövs ingen dyr oxfilé" Det är gott med falukorv, men en perfekt behandlad och stekt bit oxfilé är en sanslös njutning! Inget rätt eller fel, bara eget tycke, smak, fallenhet och plånbok som avgör. Mvh Jörgen Sandell |
|
|
Klockrent Jörgen, klockrent! ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Mitt inlägg var en följd av av StefanL:s påstående: "Det är ett måste att ha lackskyddad bil inför vintern". Lackskydd kan vara av olika slag men jag uppfattade det som att han avsåg behandling hos Ditec eller motsvarande. Var och en gör ju som den vill men jag tror att den absoluta majoriteten av landets bilägare gör som jag dvs nöjer mig med vax. | |
|
Jörgen L: Självklart är det individuellt och hur man prioriterar. Naturligtvis är det Ditec eller motsvarande som ger det bästa skyddet. Jag vet av erfarenhet att en lackskyddad/konserverad bil håller mycket bättre. Det är en stor skillnad när man som vi tvättar bilen 2ggr/veckan i en högtryckstvätt. Klockren! hur rent är det då Micke:-) //Stefan |
|
|
Fråga till Polernisse (Sandell) Hur ser du på att lägga sista lagret med FireGlaze istället för vax? Har du några erfarenheter av det och hur står sig FG i jämförelser med de professionella lackförseglingar ni kör kommersiellt? //Jimmy |
|
|
Hej James: Jag har inte testa Fireglaze tyvärr. När jag testar lackskyddskemikalier gör jag en nogrann polering och sen rengöring av lacken. Efter det appliceras lackskyddet enl bruksanvisning. Sen testar jag helt enkelt hur länge lacken är blank och känns lättvättad. Vaxer har i allmänhet inte så lång hållbarhet, flytande hårdvaxerna ät lite bättre. Polymerskydden sitter i riktig bra och länge. Så testa dig fram lite på delar av bilen, kanske vaxa den ena sidan och FG på den andra. Allt förutsett att grundjobbet dvs polering och rengöring är riktigt gjort. Mvh Jörgen Sandell |
|
|
Tack för svaret! FG har ju fått sjukt bra recensioner både här på forumet och på andra ställen både utifrån hållbarhet (12-18 månader) och glans. Personligen har jag inte testat ännu utan kört mer old school (tvätt, polish och vax). Men det känns bra att kolla med "the bilvårdsguru himself" J Sandell innan man ger sig på några nymodigheter...hehe by the way... Är det någon som testat Sonax Liquid Cleaner tillsammans med oscillerande maskin? Det är väl mer "cut" i den än i deras vanliga polish? Recensioner??? //Jimmy |
|
| Jag ska lägga på Fire Glaze på söndag om jag hinner. | |
|
Kan man vaxa med ett snabbvax typ Hagmans när man lag på FireGlaze. Tycker om den hala ytan på en nyvaxad bil! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.