|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Bayer_Aleks |
Jag har blivit mer o mer tveksam på om jag verkligen ska lack konservera med Mr Cap eller liknande. Mitt förtroende för andras händer är lite svag. Har sett på kompisars bilar där deras lackbehandlade bilar har grym lyster i nån månad, sen e den mer som vanligt igen. Som att lackbehandligen avtar sin effekt. Nu undrar jag om det inte är lika bra vård för lacken om jag polerar och vaxar bilen 2 ggr om året så som jag alltid har gjort med mina bilar? Älskar Mguires sortiment och har därför nästan allt i deras produkter. Vad tror ni, ska man lackbehandla bilen eller ska jag polera och vaxa bilen som jag alltid gör? Bilen i övrigt är fabriksny, bara 2 månader gammal Alla synpunkter och åsikter välkomnas :) |
|
Hade jag haft en helt ny bil så hade jag låtit Ditecbehandla den. Äldre bil, då fixar man själv som du säger. ///Micke Min cabrio Länk |
|
Bayer_Aleks |
Finns det nån fördel att låta den lackbehandlas framför polering+vaxning? |
|
Hållbarheten! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
sen, även om nybilsköparen själv litar på sin egen hand mer än ditecs/m-caps. hur är det för andrahandsköparen? Själv skulle jag känna mig tryggade med ditec-klistermärke och garanti-certifikat än föregåendes ägares lovord om pedantisk vaxning 2ggr/år. Prismässigt? 3-4tkr, alltså antagligen inte ens 1% av bilens nypris... |
|
| Jag slulle aldrig lämna in en bil och betala flera tusen för en lackförsegling. Min bil är som ny i lacken efter 11 år och jag har inte varit särskilt flitig med polering och vaxning. Vaxar du bilen två gånger om året är detta fullt tillräckligt för ett fullgott skydd. Det var kanske befogat med lackförsegling förr när solida lacker inte hade något skikt av klarlack. | |
Bayer_Aleks |
Anledningen till min tveksamhet är inte pengarna utan att två olika firmor har gjort olika tabbar. Den ena råkade skada en kompis bil med maskinen, den andra firman hade missade bitar som inte hade gjorts ordentligt. Betala för slarv som skall göras om på nytt osv vet jag inte om jag har lust med. Sen köper jag tyvärr inte ditt resonemang "psike" med att andrahandsköparen skulle vilja kolla om jag lackförseglat bilen. Jag har sålt 3 nyare tyska bilar i premiumklassen utan att en enda frågat om lackförsegling eller liknande. Lacket talade klarspråk för sig självt när dem tittade på ev. skador och bucklor på bilen. Tror jag har bestämmt mig faktiskt för att lita på min egna förmåga och hand där jag vet hur mitt resultat blir. Tusen tack för alla synpunkter och kommentarer! |
|
hej. Som Jörgen skriver "Min bil är som ny i lacken efter 11 år" ja det säger inte så mycket mer än att det är just hans uppfattning. Det är omöjligt att jämföra resultat via inlägg och i text, här behöver man se och jämföra annars blir det ointressant och föga matnyttigt. Det grannen upplever som perfekt, är för mig en katastrof osv. (Missuppfatta mig inte Jörgen, använde citatet som ett exempel) :) Efter en lackbehandling så ligger det i bilägarens ansvar att sköta lacken efter anvisningar från den som utfört jobbet, följer man dessa så har man ett fullgott skydd och lyster i minst 1år beroende på valt lackskydd och märke. Tyvärr så nonchalerar många skötselråden efter ett par veckor och då sliter man på skyddet hårt, sedan kallar man jobbet eller produkten för värdelös. Jag har kunder som återkommande lämnar in sina bilar för nytt sk "toppskydd". vissa av bilarna ser ut som dom vore polerade/behandlade i går! medan andra ser ut att ha tvättat bilen med piasava-kvast och sand. (vilket inte är så långt från sanningen) dessa är också medvetna att dom skött behandligen dåligt ;) så sanningen i "dålig hållbarhet" är den egna vanvården efter en professionellt utförd behandling. Men...det är ju lätt att glömma och snart skylla på andra. Mvh Skalman |
|
|
Bayer_Aleks, jag har full förståelse för din tveksamhet. En riktig behandling håller bättre och det är lätt att tvätta m.m. Naturligtvis är det olika hur andrahandsägaren ser på om bilen är behandlad eller inte. Min stora tveksamhet kommer från att jag vid mer än ett tillfälle fått åka tillbaka, vilket slösar på min tid och tålamod, föt att behöva "deala" fram att de ska åtgärda sådant som de missat när de gjort lackskyddet. I min värld köper jag en produkt av rekondfirman en gång och då ska det vara 100%-igt. Punkt. Förvisso ska toppskyddet förnyas enligt rekommendation, men det är ju för mitt och bilens bästa samt enligt plan, vilket är helt ok. Ska det trasslas med att behöva få första behandligen bra (omarbete m.m.) så är det lika bra att göra det själv från början, men med bra produkter. Rekondbranschen börjar få lite av den berömda hantverkarbranschens rykte om kvaliteten och genomförandet. Tyvärr. Som sagt Bayer_Aleks, din oro och tveksamhet är helt befogad. |
|
| Skalman: Det är faktiskt sant att lacken är lika fin nu som när bilen var ny: Jag fick bevis för detta i somras när jag fick bakre stötfångaren och en del av vänster bakskärm omlackerade efter en plåtskada. Det syns ingen skillnad på den nya och gamla lacken. För övrigt ett mycket bra betyg åt billackeraren. Jag lämnade bilen till Theanders i Lund. Nu klarar ju inte klarlacken hur mycket mekanisk åverkan som helst. Men det gör väl inte lackförseglingen heller. Vad jag menar är att lacken inte har mattats efter alla år. | |
|
Självklart är det tråkigt att behöva åka tillbaka för att arbetet inte är korrekt utfört. Kan inte garanteras men risken minimeras om man lämnar till en som man fått goda referenser till. Här i Stockholm finns det ju en firma som får mycket bra omdömen, av mig själv och av en massa andra. Det är ett hantverk och eftersom vi människor inte är ofelbara så kan det så klart hända att det missas men då ska det självklart åtgärdas utan extra kostnad för köparen. Visst är det surt att behöva åka tillbaka men det brukar lösa sig på nåt automagiskt sätt, är min erfarenhet. Jag föredrar och rekommenderar i alla lägen ett lackskydd, Ditec är det jag gillar bäst.... Vax klarar sig ju inte lika länge. Man kan ju oxå gilla att pula med bilen själv och då är det ju bra med vax. Det mesta ligger trots allt i underarbetet och det är något som det tar en hel del tid att lära sig, det är ju mest det man betalar för faktiskt. Och vad det gäller andrahandsvärdet på en lackbehandling beror det ju alltid på köparen om det är värt mer. Men å andra sidan är det ju lika med alla options på bilen. Det en gillar kanske en annan inte gör... Men en sak är jag säker på är att bilen blir enklare att sköta om och att den blir blankare med en lackbehandling utförd av ett proffs. Det är jag villig att betala en slant för och självklart åker jag tillbaka för "toppningen" när det så behövs. Och på köpet har jag dessutom fått en polare som gärna svarar på mina frågor och som det är kul att bara svänga förbi och tjöta med en stund eller köpa nån liten grej till den stora "skurhinken" med allehanda grejor och grunkor som kan vara bra att ha till bilens tvätt. Fransosen |
|
|
Hej Jörgen. Nu finns det scanners där man läser av den naturliga blekningen i den gamla lacken för att sedan blanda den nya solblekt och klar = 100% matchning i nyans :) polerar man dessutom sedan klarlacken så blir det osynligt. Bilens lack innefattas av 3 delar, grundfärg, basfärg + klarlack. Lackskyddet appliceras för att skydda den repkänsliga klarlacken från kemiska föroreningar och den underliggande basfärgen från bla UV ljus. Mvh Skalman |
|
| Skalman: Solblekt säger du! Lacken heter titansilver. Huruvida denna har blekts kan jag inte se med blotta ögat. Har den blekts, kan jag leva med det. Jag tror inte heller att jag fått mer för bilen vid försäljning om den varit lackbehandlad. Många har fått erfara att en pedantiskt skött bil inte värderas högre vid inbyte. | |
|
Hej igen... nä, tyvärr är det nog så att en pedantiskt skött bil i dag inte garanterar ett högsta möjliga pris, mest pga av utbudet som idag är gigantiskt och som köpare har man mycket att välja på. Ang blekning av lacken så menar jag bara som ett "bra att veta" för dom som inte känner till att det går att skanna för minimal nyansskillnad (utifall man tänker del-lackera något). ;) Alla lacker bleks med tiden, ingen är förskonad. Hur mycket det bleks kan du bara se om du jämför med ny orginal-lack, helt normalt. Mvh Skalman |
|
| Det finns ju vita bilar. | |
| Klart man vaxar själv. Varför betala tusentals kronor för något man gör _bättre_ själv?? | |
|
Vaxa?..ja det är ju kanske lite dumt att lämna bort bilen för vaxning?? det klara du ju av på ett par timmar?? 0_o Tvätt, maskering,rubbing,polering + lackskydd i någon form tar 4-8 timmar av hårt arbete för ett proffs med ordentlig maskinpark att göra. Vi måste hålla isär begreppen då vaxning bara är ett steg i en rekond, dvs det sista steget där man väljer att avsluta en avoxiderad och polerad lack och är ofta det enklaste och minst bekymmersamma steget. Men att till fullo rekonda en lack kräver sin man om resultatet skall bli bra, och det klarar INTE vem som helst. Det krävs både praktiska kunskaper i ämnet (vilket du iof kan läsa dig till) samt en erfarenhet som växt fram efter hundratals utförda behandlingar. Man kan gå kurser och lära sig grunderna, men utan handlag och talang så blir det ändå begränsat vad man klarar av. Så länge man gnuggar på den egna bilen så fungerar det, men så snart man komersiellt börjar göra bilar åt andra personer som har helt andra kravspecifikationer än man själv, så kommer man att upptäcka sina begränsningar, och här kan det börja kosta pengar.! Det är många lycksökare med "det klarar vem som helst" inställning som gladeligen kastat sig in i branschen och fatalt misslyckats... vilket får en tråkig påföljd för alla företag i branschen där ryktet nu inte är det bästa. Jag har själv gjort många "det är bara att" misstag i början av min rekond-karriär och kan med ett leende känna igen många komentarer ang detta ämne. "Gammal är äldst" Mvh Skalman |
|
|
Välskrivet där Skalman! Instämmer till 100%! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Hej igen... Vill bara klargöra att inlägget ovan avser en lackskyddsbehandlig såsom den skall utföras, dvs med gediget underarbete. Mvh Skalman |
|
Bayer_Aleks |
Va roligt att tråden lever än :))) Kul att läsa alla dem olika synpunkterna ang. vaxa bilen med en bra produkt versus lämna in bilen för lackskyddsbehandling. Jag bestämmde mig i alla fall för att vaxa bilen helt själv, trots att bilen bara är 2 månader. Jag ska göra det en gång till om ca 2 månader innan salt o skit strös ut på vägarna. Får se om jag blir tillräckligt övertalad till våren men jag e mycket tveksam till det. Resultatet på min egna hands förmåga av puts blev enligt mina ögon kanon och då ser jag ingen anledning till att lägga 3000-5000 kr för att låta någon annan göra ett putsjobb. Kan starkt rekommendera Mguire's sortiment, allt från polering, vax, schampon och mikrofiberhandske för tvätt och tork. Fortsätt med åsikter och synpunkter, bara kul att läsa :) |
|
Fransosen: Det var längesen du köpte tvätthink nu! ;-) Till andra i denna tråd: Det är kul att se allas uppfattning om min yrkeskår av hantverkare som rekonditionerar bilar. Det finns några till här på forumet som har en gedigen erfarenhet av lacker och hur det behöver bearbetas för att uppnå en maximal glans. Det kan vara svårt att hitta en referenspunkt när man vill tala om hur blank en lack är. Jag har så många gånger fått in bilar som varit "som nya" och "bara handtvättade" det senaste året och de har sett ut som potatisåkrar i lacken. Likväl som jag fått in 10 år gamla bilar som varit fantastiskt fina och handtvättade i 10 år. Alla har sin skola och sina små trix för att få lacken att skina, man kan alltid åka förbi en seriös firma och bara fråga: Hej, kan ni göra min lack blankare? De alla här har gemensamt är bilintresset och att bilen ska vara i toppskick helst hela tiden. Sen har vi alla olika vägar att nå dit pga av prioriteringar och av praktiska skäl. Men var aldrig rädd för att fråga en professionell rekonditionerare om råd, det lönar sig alltid! Snart är vintern här och den period då lacken och ägaren har störst nytta och behov av ett lackskydd! Vax, Ditec el Mr Cap....var ni än är så ut i garagen eller ring era bilvårdsleverantörer.....för du vill väl inte köra oskyddat?! ;-) Mvh J.Sandell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.