|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Du borde ta honom, även upp till 200 om du kan dra i spaken rätt. För säkerhets skull kan du smyglätta din 330 innan körningen. Ur med reservhjul, domkraft, verktyg å öhlbacken som ligger och skräpar i bagaget. Se till att du endast har 10 liter i tanken. Töm spolarvätskan mm. Se också till att lära dig att känna när däcken är riktigt uppvärmda. Sänk däckstrycket bak till 1 bar. Sedan är det bara att lämna honom på linjen :) |
|
|
Ge han ingen fakta, bara kör ifrån han :) Skrytmuppar är det värsta jag vet... ______ Foto Länk |
|
Tanner |
e38an på videon har rullat 31 000 mil :) |
|
VoidMain, skall ni inte köra snart? Spänningen är olidlig ;-) mvh/ Anders |
|
| flsterbo, varför så högt? Efter du har värmt ordentligt är det snudd på 4 bar i däcken i så fall. Har alltid hjälpt mig och de jag känner betydligt med startgreppet vid en trycksänkning. | |
|
klart han skall trycksänka bakhjulen...det e ju gammal hederlig dragracinglag för fasiken.. värm sedan däcken ordentligt innan avfärd då har du optimalt med grepp .. tryckhöjjer han o sedan värmer så kommer 330:n stå och burna och inte komma iväg alls:-) kanske tänkte du att han lägger en rökridå som värsta Lutzendimman så 750 föraren inte ser alls...smart isf:-) allt under 19" e vinterhjul!! |
|
|
Ska de dra upp till 200km/h så undrar jag om man behöver det lilla man vinner i starten med lågt lufttryck i däcken.. Jag får jättebra grepp i starten med 2.8 bar i mina bakdäck. Tror hellre man vill ha det låga rullmotståndet när man börjar komma upp i fart? //Jesper |
|
|
Sån kraft är de ju inte i 330in som i en dragracing bil... //Jesper |
|
|
Nej, dragslicks är dessutom inte byggda på samma sätt som gatdäck så liknelsen är lite skev. Men man får likväl bättre friktion vid lägre däckstryck i gatdäck också. Om bilarna är ungefär jämna i prestanda är det väldigt svårt att komma ikapp en förlorad billängd eller två vid startögonblicket. Krävs i princip att motståndaren gör bort sig vid en växling. Menmen, ut och kör nu... :) Ni lär väl köra rullande också? Då kvittar ju (nästan) greppet. |
|
|
Tjo på er alla =) Det verkar bli av nästa helg!! Denna helgen var han visst utomlands.. så snaaaart snaaart hehe.. Det där med däcktrycket är ju en bra fråga.. Normalt kör jag med 3 bar runt om.. Då tycker jag den går stabilast utan att spåra, vilket den gör rätt kraftigt om jag går ner på 2 - 2.5 bar.. Så att köra i 200km/h med en bil som följer varje spår i vägen känns inte helt reko måste jag ju säga... Så jag håller mig nog på mina 3 bar och värmer upp däcken rätt rejält innan.. Har dock alltid undrat men aldrig fått svar på varför man alltid ska ha högre tryck bak?? I alla instruktionsböcker ska man ju nästan ha 0.5 bar mindre i framdäcken.. Byt why?! Där fram sitter ju motorn och väger massor.. borde inte trycket vara högre där för att bli jämt över hela bilen?! Någon som har svar på det? |
|
|
Fram är vikten relativt jämn medan bak måste det finnas marginal för last och ev personer i baksätet. Men visst, jag kör också med lite högre tryck fram relativt rekommendationerna. Trots motorn i fronten är vikfördelningen mycket bra på de flesta nyare BMW. Jag vägde min bil och med mig och en passagerare var det exakt jämvikt mellan fram och bakaxel. Oj, en hel vecka till det stora racet.... :-) mvh/ Anders |
|
| Voidman: Fast spårkänsligheten är ju mest beroende på framdäcken. (obs mest). Men det är klart vet man inte underlaget är det bäst att köra safe. | |
|
Varför värma vanliga gatdäck? Dom blir ju bara hala.. Lycka till med rejset iaf ;-) hoppas du vinner! /Jonas |
|
|
Antar att du har manuell låda. Det handlar reaktionsförmåga samt att växla snabbt. Om du gör en osmidig växling och förlorar 0.5 sek behöver du säkert 100hk till för att ta igen det du missat i acceleration. Automat är att föredra om det gäller race i lägre farter med start från rödljus. Men om du kör från högre hastigheter behöver du inte växla så mycket. Du kan testa om du klarar 0-100 med din bil enligt dess specifikation. Med en automatbil klarar alla att göra 0-100 enl. specifikaton. |
|
| 0-100 vinner 330in någorlunda lätt med bra fäste och växlingar naturligtvis, gissar på att runt 150km/h har 330in skaffats sig ett mätbart försprång, för att efter 200km/h börja tappa igen och kanske vid en 220-230km/h kommer 750in förbi och först till hastighetsstoppet vid 250km/h (med marginal) lär garanterat 750in komma, då det är tveksamt om 330 gör så mycket mer. | |
| hur gick det då? Måste ju få veta nu efter att ha last hela tråden =) | |
| Skaffa en dator och träna! Det kan vara lätt att tappa en sekund till 100 om man inte har rätt mängd hjulspinn. På min M3SE gick det snabbast med ca 10m lakrits, vilket jag aldrig hade trott utan exakt mätning. Vad som är snabbast för just din bil går bara att avgöra med mätning och träning. Dessutom är det inte säkert att det är bra att ta bort så mycket vikt som möjligt, kan vara bra att ha mer tyngd över drivhjulen, Däremot är all vikt framtill av ondo, ut med passagerarstol och spolarvätska, stereo och nallar i backspegeln!.Rätt jobbat sätter du nog skrävlaren på plats. Glöm ej att rapportera hur det gick!/ Gammelräjsarn. | |
|
Ja, hur gick det!? Nu har jag läst hela tråden som startades för ett bra tag sedan, så nu vill jag ju veta hur det gick. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Oj shit, detta har jag ju helt glömt att uppdatera! :O Jodå, ett race har ägt rum! Det blev visserligen inget förberett race utan lite mera helt apropå en dag när vi möttes. Så fort jag klev ur bilen så kom den stående kommentaren "Så du e ute å åker i LILLA söta BMW'n" och så lägg på ett brett hånflin på det så har ni bilden framför er. Jag sa att nu tar vi ett race en gång för alla. Så vi for ut till ett industriområde i närheten med en lång fin raksträcka. Nu hade jag ju ingen chans att "fuska" genom att slänga ut reservhjul och tanken var lite mer än halvfull (eller halvtom hur man nu ser det) men det fick bära eller brista tänkte jag. Han hade med sig en polare som fick agera startljus och vi ställde upp oss längst bak på rakan. Tyvärr blev första rejset helt åt skogen, han drog iväg hyffsat duktigt medans min varvräknare låg på 5-6000rpm men kröp fram. Konstaterade ganska snabbt att jag just slipat bort lite rost från lamellerna om man säger så. Inte första gången det händer.. Sur som fan ber jag om en omtagning så vi ställer upp oss igen. Denna gången varvade jag inte lika mycket innan jag släppte upp kopplingen, kanske runt 3000rpm istället för 4-5000 som innan, och det gick bättre! :D Fick in en näst intill perfekt 1 - 2 växling och när 2 var i så drog jag ifrån! Kom inte ifrån helt men när vi var förbi "mållinjen" eller slutet på rakan så var hans front precis i bakspegeln. Han var längre bort ett tag men började knapra in igen på slutet faktiskt, då låg väl hastigheten runt 140 - 160km/h. Lite osäker där för jag var upptagen med annat om man säger så :P Jag gav han ett brett hånflin tillbaka och såg hur han satt å muttrade hehe :D Han ville såklart köra igen och sa "Tredje gången gillt" men ja sa att jag var nöjd! Han sa att han ville köra 0 - 200 nästa gång iaf. Men sen hörde jag inte av han faktiskt och för en månad sedan hörde jag att han flyttat. Nu var det nog inte pga mig haha men skönt ändå att slippa se han :P Så där har vi resultatet. Det var jämt men jag vann hyfsat lätt, men jag skulle nog inte vinna om vi körde 0 - 200 är jag rädd för. |
|
|
Gratulerar! Din rapport är efterlängtad ;-) En bra start är mkt viktigt. Inför ett ev 0-200 race bör du minska vikten så mycket det går (i smyg). God Jul! mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.