|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis köpt en 535d Touring av 2006 års modell med M-sportpaket. Är på jakt efter en uppsättning riktigt bra vinterdäck till denna bil. Vilka tips samt rekommendationer kan ni ge mig? Vill ha det absolut bästa däcken till bilen, dubbat eller odubbat är av mindre betydelse. Har tidigare kört en 530 d Touringg med M-sportpaket som hade jag hade odubbade Run Flat vinterdäck på, detta var ingen bra kombination. Hade dåligt fäste och bilen kändes ej stabil med dessa däck. Tack på förhand! Mvh/530d_Touring | |
|
Det absolut bästa för vad? Isiga, snöiga , blöta, slaskiga, torravägar , köra i stan , eller på landsväg , använda däcken enbart i Sverige eller utomlands...???? |
|
|
Om du ska ha dubbdäck, rekomenderar jag Hakka 5. Jädra bra däck. Dessutom sitter dubben kvar. Efter 2 säsonger verkar det som alla dubb är kvar. NN/ |
|
|
Hej, det finns egentligen bara 4-5 märken att köpa om du vill ha ett RIKTIGT bra däck. De som gäller är: Hakka Piillita (ursäkta ev felstavning) Continental Gislaved Michelin Test kan hittas bla här: Länk Lycka till med val av däck! |
|
|
Varför köpa Hakka5 när det finns Hakka7? Hsson... Hakkapeliitta är inget märke, märket är Nokian.. Nåväl till saken ska du åka dubbat så är helt klart Nokian Hakka 7 eller 5 bästa valet, tätt följt av Michelin X-Ice North2 Dubben sitter kvar precis som någon nämnde Så i ditt fall, absolut bästa valet (dubbat) Hakka 7 |
|
|
Vet detta och jag tror att alla förstår vad som menas... Såg att du bor i Värmland... Dubbat är nog då att föredra, precis som E36 skriver. Men, det är ju en smaksak. Själv bor jag i Gbg och kör med friktionsdäck. Det fungerar mkt bra! Att tänka på är bara att köpa RIKTIGA däck, så som Nokia Hakkapeliitta, Gislaved, Continental... |
|
|
Glömde... Kolla tillverkningsdatum vid köp. //Håkan |
|
|
Inför förra vintern delgav jag mina personliga uppfattningar, och jag har inte funnit anledning att ändra mig, se nedan: För bästa vinteregenskaper bör man enligt min uppfattning generellt alltid sträva efter smalare däck och högre däckprofil. Även om man på sommaren har helt andra prioriteringar... Vinterdäck = dubbdäck enl min uppfattning. Till min E61 530XD (sommarhjulen = 245/40-18) har jag köpt nya fälgar och dubbdäck. Rekommendationen var 225/50-17 men efter en del diskuterande fick jag däckgubbarna att motvilligt gå med på 215/55-17. Med fälgbredd 7.5" tycker jag att däcket passar perfekt. Tilläggas kan att mitt ursprungliga önskemål var 16" hjul(!), med t ex 205/60-16, men enl uppgift så ska det inte gå att använda 16" på min bil. På min E34 530i (sommarhjulen = F 225/40-18, B 265/35-18) har jag i mer än 15 år kört med vinterhjul i dimension 205/60-15, oftast dubbdäck, vilket har fungerat ypperligt (numera står dock E34:an avställd på vintern.) Att ett smalare däck fungerar bättre i slask och snö är nog självklart för oss alla men faktum är att ett smalare vinterdäck nästan alltid fungerar bättre även på is (oavsett om det är dubbdäck eller friktionsdäck). Om däcket är för brett så medför det alltför lågt däcktryck (per cm2) mot vägbanan, och det kan även innebära lägre tryck på dubben mot vägbanan, vilket medför sämre grepp. Högre profil ger ett följsammare däck vilket medför bättre däckgrepp då friktionen är låg, alltså på vinterväg och grusväg. (Faktum är att ett alltför brett sommardäck också kan innebära sämre grepp på torr asfalt, pga av samma orsak, alltså för lågt däcktryck/cm2 mot vägbanan. Detta är väl känt hos de flesta som har racingerfarenhet, men alltså stick i stäv med vad många mindre erfarna bilägare tror. Jämför gärna även med t ex jänkare som ofta har överbreda bakdäck och som spinner i flera hundra meter vid acceleration rakt fram, vilket av bilägaren själv tolkas som att han har flera tusen hästar men som alltså oftast beror på helt andra orsaker...). Angående höga/smala vinterdäck; jämför gärna även med rally WRC. Grusdäck och vinterdäck = 15-16", så smala som möjligt (men viss bredd krävs med hänsyn till hållbarhet) och oftast med relativt hög profil. Man tvingas alltså t o m kompromissa med mindre bromsar för att kunna köra med smala däck/hög profil... Som många vet så har det under senare år varit ont om snö på Svenska Rallyt, det har mest varit grus och is, men trots detta väljer man alltid att köra med väldigt smala däck! Jag har själv ett genuint bilintresse och många års erfarenhet av olika typer av motorsport och jag har också den mindre trevliga erfarenheten att ha kört på en älg. När det gäller vinterdäck tycker jag alltså att man alltid bör prioritera vinteregenskaperna (tyvärr på bekostnad av utseende). Däcken behövs som mest för att undvika olyckor de gånger det är riktigt halt, även om det i vissa geografiska områden kan vara mera sällan. På asfalt tycker jag att alla däck har ganska bra grepp, åtminstone i relation till det grepp som råder vid snö/is! Lite anmärkningsvärt dock att friktionsdäcken oftast har sämre prestanda på asfalt än dubbdäcken. Detta är ett faktum men jag ska här inte trötta ut er med orsakerna, men det är ytterligare ett argument till varför jag anser att vinterdäck = dubbdäck. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Tja Ulf 530 eftersom du inte skall åka utomlands läs (Tyskland och kontinenten) Så kan man ju köra på smalare däck men det är inte lagligt med en helbils godkänd bil. Eftersom det händer att jag åker utomlands med min bil så skulle jag inte välja dubb men om man bor som du skulle jag nog haft det, i Skåne är det bara ett par dagar om året som man behöver vinterdäck Ha de T |
|
|
Hsson, datum.. är inte så viktigt som alltför många tror, det var tyvärr något som Christer Glenning drog igång Det finns oberoende tester som inte kan påvisa några som helst negativa resultat med däck som lagrats korrekt några år Däckets åldring startar i huvudsak när däcken börjat användas och byggt värme |
|
|
Givetvis kan du köpa däck som lagrats, men inte till fullpris. Hur kan du, som köpare veta att de lagrats korrekt (torrt, mörkt och svalt)? Var och en gör givetvis som de vill... Men jag skulle aldrig gå och köpa "gamla" nya däck till min bil. Mvh Håkan |
|
| Frågan är ju också, var drar du gränsen för "gamla" däck? | |
|
Jag lånar tråden då det verkar finnas mycket kunskap här =) Till min E39 2001 står det att 225/55 R16 är godkända , förra vintern hade jag 215/55 R16, det står inte att dom är godkända, menas det att jag måste ha minst 225 Breda för att det ska vara lagligt ? |
|
|
Captainoats: Om du "spelar enligt boken" för att använda ett svengelskt uttryck så är svaret att du endast får använda de dimensioner som BMW har stipulerat vid inregistreringen av biltypen. Dessa hittar du i bla instruktionsboken. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ja precis, i boken står det ju att 225/55 - 16 är godkändt men inte 215/55- 16 som jade hade förra vintern när jag köpte bilen. Återigen frågan, är det inte bättre med smala däck ? så kan det påverka försäkringsfrågor om man krockar med ogiltig däckdimension ? |
|
|
Till en viss gräns är det bättre med smala däck, men det är inte korrekt att säga att smala(re) däck alltid är bättre än bredare. Problemet är när man går från ett teoretiskt resonemang om ett däcks anläggningsyta och sedan praktiserar det på ett fordon där andra parametrar också inverkar - utan att ta hänsyn till dessa. Du riskerar att sätta dig i en besvärlig sits genom att köpa en dimension som inte bilen är typgodkänd för, utan att egentligen tjäna något på det (bortsett från att de smalare däcken är något billigare kanske). Så, what's ze point? Hur FB ställer sig till felaktig dimension vet jag inte, men de är säkert noga med att påpeka att avvikelser inte uppskattas... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Michelins vinterdäck är skit, det ha jag läst i ett flertal däcktester. Köp Hakka lr Nordfrost |
|
|
Enligt svensk lag får du använda vilka däcksstorlekar som helst. Sen om bmw lr försäkringsbolaget har några invändningar kan jag inte svara på. |
|
|
Ok , då får jag väl kika på 225 or istället, nej priset är inte av någon betydelse då det inte skiljer så mycket där emellan. |
|
|
Japmax: Svensk lag? Du missar att sverige numer är med i EU? Enl EU förordningar är allt inte så enkelt mer.. Om det finns angivna alternativa dimensioner i regbeviset är det dessa som gäller I annat fall finns det lite mer valmöjligheter MEN! Däcken måste vara dimensionerade för fordonets maximala axelbelastnin och högsta konstruktiva hastighet (vinterdäck undantaget de ska vara lägst Qklassade dvs 160km/h, förutom fordon tagna i drift före -02, dessa behöver inte ha mer än 130km/h) Förresten Japmax, missat att Michelin släpper sitt nya dubbdäck i år? Detta är inte testat.. Men.. de behåller garanterat dubben, det kan man inte säga om Gnislaved.. Förresten så är allt som står i tidningarna sant (ironi) |
|
| Missade att lägga till ang hastighet på vinterdäck, 130km/h gäller bilar tagna i drift före -02, som är nationellt godkända, dock är de flesta bilar av årsmodell -98 och senare helfordonsgodkända, dvs EU typgodkända, då gäller 160km/h.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.