|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad jag vet så finns det bara en skrift i sverige, lika språk var man än befinner sig i landet, ingen skriveri i dialekt. Heter bytt här i västmanland med, fast vi har en väldigt lokalt dialekt i Kolsva (Köhlsva i dialekt, dock inget vi skriver) Men i Finland skriver man med dialekt vad jag fick erfara mig, hur brett det är vet jag inte. |
|
Gemini__ |
Ja, nog pratas det brett i Västmanland på sina håll. Men precis som du nämner är det inget som förs med det till det skrivna språket. OT: Är du sliten efter gårdagens "Kolvsnatta" förresten? =) Mvh: Thomas |
|
Besikta/besiktiga... Länk Om man ska kasta sten... Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Jag tycker man kan försöka skriva så bra man kan :-) Dock har jag hört flera personer använda böt i imperfektform och hävdat att detta är en korrekt böjelse. Allt är i och för sig bättre än chattspråket som sprids likt pesten i vårt avlånga rike. BMW CS #1812 |
|
|
Byta, bytte, bytt är böjningen. Det här med särskrivning är så enkelt att det är snudd på ofattbart att det blir fel, sammansatta ord skrivs alltid ihop! @strongman: är Rinkebysvenska en dialekt? If it works, don't fix it. |
|
|
kaptenlöjtnant Hoppsan, jag som aldrig har fel.... Nu var ju tydligen både besikta och besiktiga rätt. Man lär så länge man lever:) |
|
| S&S, inte en aning. Aldrig varit i rinkeby. | |
|
Men besiktiga låter på nåt sätt mer "rätt". Förresten, var kommer svenska mil ifrån? Används inte någon annanstans mig veterligen. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Svenska mil? kilometer etc ? |
|
|
Varför har jag en känsla av att denna tråd kan bli lika oändlig som universum? :-) BMW CS #1812 |
|
|
Mer dalmål åt folket! If it works, don't fix it. |
|
|
Stereo är ett annat misshandlat ord. Alltför ofta ser man den felaktiga stavningen "Sterio", vafalls? mvh/ Anders |
|
|
Också en dialekt som rubbat "korrekta" ordet. Jag uttalar iaf Stereo som sterio, och jag säger även besiktat trots det stavas besiktigat. Sen säger jag även mykke/mycke istället för myckeT. |
|
|
Ja tänk om man skulle skriva på dalmål. Hä kanske man skull gö. Ällä nä, hä bidd int många svar då int fö dä ä int kul å läsa. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Länk Språket utvecklas hela tiden. Finns inget som är rätt eller fel i uttal men man bör kunna stava om man vill undvika missförstånd:-) //Stefan |
|
|
Gurt ä furt. Dalmålä ä jussom dä bästa dä! Tåcken däringa rikssvenksa ha assint mä melodi då. =) Jag är tacksam för att barnen inte skriver "ba" och "liksom" efter allt, deras talsråk är ju helt utom kontroll. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
| Ett annat ord folk verkar ha svårt för: Länk | |
| Angående den så kallade "Rinkebysvenskan", så anses den vara en sociolekt, och inte en dialekt. Dialekter baseras på geografi, medan sociolekter handlar om vilken samhällsklass man tillhör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.