AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.905

AC påfyllning ?

Sida 1 av 2
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Kylan börjar avta undan för undan... Senast service utförd 2005-09.
Enligt rekommendationer skulle man tydligen serva/fylla på dessa en gång per år.
Har läst skräckhistorier om kostander och därför vill höra erfarenheter om olika aktörer i Gävle-trakterna? Tror att killen i Gryttjom (duktig & billig, norr om Uppsala) har slagit igen?
Om man nu anser att AC:n inte är defekt eftersom den kyler - fast dåligt - 4 år efter senast service, så räcker det att fylla på kylmedel - eller skall man lämna in bilen till inspektion som kostar flera tusen?
Det lär finnas oseriösa verkstäder (även märkesverkstäder) som blåser folk med alla möjliga sätt... (inte minst med miljöargument, fast freon används inte längre)
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Här finns att läsa flera dagar, Länk

Om man måste skruva skall man kunna göra det i vit skjorta.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ejla:

Antagligen har du en liten läcka nånstans, jag skulle provat med tätningsmedel iom att systemet inte är tomt:

Länk Länk

Mvh
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Kylan var sämre redan isomras och nu alltså dålig, men inte lika med noll...
Torde inte vara någon större läcka.
Ang. eBay länkar... ser ut att ProSeal är tätningsmedel? Eller, är det kylmedel som innehåller tätningsmedel?
Anslutningsnipplar och slangar då? Finns det någon sats till ProSeal?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
I andra länken i mitt förra inlägg ser du en påfyllningsmekanism med tryckmätare: Länk

Tätningsmedlet innehåller kylmedel, ca. 110g (4oz.) R134a - inte så mycket men det borde märkas när ditt system inte är tomt.

Frakten är näst intill likadan upp till 12 små flaskor, mitt tips är att köpa 3 burkar tätningsmedel, 1 burk olja och en booster:

Länk Länk

Ser att du bor i Uppsala, skickar ett Powerpost med mitt mobilnummer.

Mvh /Robban
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Ok.. tack ska du ha... ska kolla lite närmare och skicka beställningen!
Kollade idag med ett par aktörer och fick samma svar... Ingen påfyllning, utan bilen skall lämnas på morgon och hämtas på kvällen!!! Systemet kontrolleras och alla (defekta) komponenter byts ut!
Kostnad: Kontroll: 400 kr, kylmedel 1200 kr och utöver dessa alla delar.
Givetsvis tillkommer moms!
Ser ut att branschen styrs av maffian som fråntar certifiering utav verkstad som bryter mot mönstret! Alternativt ljög killen.
Iaf. så jag ska göra detta jobb själv, om man nu inte har vägarna förbi östra grannlandet där full AC service kostar 70 euro!
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Gjort som sagt...
Desvärre visar manometer att det finns full tryck i systemet. Mao. inga läckor. Har inte kunnat mäta högtryckssidan än.
Kylan kommer i början när man startar AC:n, men avtar rätt så fort. Röret till kondensor blir varm, men kylsidan (lågtryck gas) blir alltså sval efter några minuter.
Misstänker torkfiltret eller expansionsventil... finns det några enkla sätt att konstatera vilken som spökar.
Som känd så E39 523 har inte någon separat kylfläkt för kondensorn, utan den (kondensor) sitter framför kylaren och kyls av kylarfläkten. Kondensor är inte igensatt...
K2
348
K2
523i -97
Kan inte svara på din fråga men vad menar du med "fullt tryck i systemet"?

Har du gasbrist i systemet så kan förångaren snabbt frysa igen till en isklump och då blir det snabbt dåligt med kyla. Detta märktes på min (Saab) som att bilen gav ifrån sig enorma sjöar kondensvatten vid längre stopp.

Du måste mäta upp trycken ordentligt under drift för att utesluta gasbrist. Kan även vara värt att kolla upp dina kupefilter så de inte är igensatta.
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Manomerter ligger mitten av den blåa (Filled) område. När man slår av motorn och kylning upphör, går manometer in på den gula (alert) område.
AC:n har fungerat utmärkt sedan sept. 2005 och nu i år har problem uppstått.
Kommen inte någon kondensvatten heller...
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
ejla. Jag har alldeles nyss börjat fylla på AC´n i min Volvo. Kom över tre burkar gas, tryckmätare och en vakuumpump billigt. Precis som du skriver visar tryckmätaren gult vid avstängd motor och ligger på blått med motor/ac igång. M.a.o. visar tryckmätaren att systemet var bra, fast det inte var det. Tänkte jag fyller på ändå, lite i taget. Efter en halv burk ifylld visar tryckmätaren samma tryck! Så med detta facit så ska man nog inte sätta så stor tilltro till tryckmätarna. Mig veterligen så fyller man istället på efter vikt, man tömmer systemet helt och fyller i gas efter angiven vikt. Så jag tror nog du kan prova fylla i lite i taget tills du blir nöjd med kylan i bilen. Så har jag gjort. Det är ännu inte några 6-7 plusgrader vid utblåsen som en väl kylande ac har. Men det räcker till att inte behöva köra på det kallaste vid 25 grader ute.

------
BMW CS #04839

K2
348
K2
523i -97
Jag har ingen erfarenhet av färgmärkta manometrar så det är svårt för mig att tolka dina avläsningar, Ejla.

Själv skulle jag nog inte klarat att kontrollera och fylla på min AC utan ett manometerställ som mäter på både låg- och högtryckssidan samtidigt så att man ser vad som händer i systemet under processen. I mitt fall krävdes ca 250 g gas vill jag minnas innan systemet kom igång ordentligt, detta indikerades tydligast av hur trycket på högtryckssidan betedde sig under fyllningen - det behövde komma en bit över 17 Bar innan systemet började bete sig normalt (på saab, man får nog kolla vad som gäller för resp system).

Du kan läsa mer om hur det gick för mig i tråden "Fylla AC med Clas Ohlson kylspray", Länk

Lågtryckssidans tryck gav inte alls lika tydliga signaler för mig, precis som du säger Davve, och det är ju på lågtryckssidan dessa färdiga påfyllningssatser ansluts och mäter.

Hoppas det finns någon här som kan ge en fingervisning om hur du ska använda din påfyllningssats på din bil. Att på måfå trycka i 100 g eller så bara för att se om det avhjälper problemet tror jag man kan göra nästan utan att blinka i ett system som har några år på nacken, iofs. Kanske kan man chansa och trycka i mer gas på måfå men det skulle i alla fall jag inte våga mig på.

PS. Kolla även att dina dräneringsslangar från förångaren inte är tilltäppta under bilen ("gummiflärpar" oftast), detta förekommer och ger problem med kylfunktionen.

ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Tack för tipsen!
Gjorde som Davve säger... Fyllde först försiktigt på ProSeal R134 som innehåller tätningsmedel... trycket ökade till Alert gränsen (45 psi) och sedan plötsligt föll ner!!! Någon ventil som kärvade eller något sånt! Nu började kompressorn gå som jag minns att den gjorde förut... dvs. gå 15-20 sek. och sen kopplades ur (magnetkoppling). Fyllde hela 113 gram ProSeal och tog sedan R134a StopLeak kylämne med röd spårfärg.
Fyllde ca halva burken ca. 50 gram och då kom man uppe på ca. 30-40 psi. Alltså strax under Alert nivån.
En provtur och utblås visade ca. 2.3 grader!!! Kunde inte fortsätta längre än 5 km för hade ingen pälsmössa på mig...
Ut ur bilen till det regniga 17 graders sommarvärme och brillorna blev så immiga att hittade hem bara att gå efter väggarna...
Åtminsåne så här långt tycker jag att detta var en lyckat satsning på ca. 800 kr och nu finns det fortfarande 10.5 burkar kvar (fick 12st till samma fraktkostnad).
Tack en gång till! Speciellt till rob_t_j72!

K2
348
K2
523i -97
Kul att det funkade för dej med så enkla medel!

Är du helt säker på att du inte har en elektrisk kylfläkt framför kondensorn på din bil? Jag har nämligen det på min 97:a.

Det du säger om att trycket plötsligt dök var precis vad som hände på saaben när högtrycket kom över 17 Bar i det fallet, detta triggade nämligen igång kylfläkten (vilket är den enda kylfläkt som finns på den bilen så det var oerhört betydelsefullt för kylans skull).

Oavsett, då får vi hoppas att det funkar ett antal år om det bara är vanligt åldersläckage.

Angående pris för reparationen så verkar det alltså bli ungefär samma kostnad som jag hade med min saab och min "approach". Intressant!
K2
348
K2
523i -97
Rättelse: inte "min" approach, snarare den som utformades i "Clas Ohlson-tråden" efterhand.
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Jag blir lite förvånad... enligt sprängskissen borde det finnas en sån fläkt...
Har fått tips om att kolla den, men hittar ingen. Har bytt kylaren och på samma gång gjorde rent på kondensorn. Tittade fronten idag oxo och ser ingen fläkt :(
Tycker att ytrymme är så tunn att det finns ingen plats för fläkten heller...
Plasten framför kondensor har ju den runda öppningen med 2-delad galler och på den finns det "löshängande" plastluckor som öppnas med lufttryck (när man kör).
Jag ska ta några kort imorgon så får ni se hur den ser ut!
Tryckfallet vid påfyllning hände på ett ögonblick... trodde att slangen lossnade, men icke! tryckfallet var stort, från ca 45 psi till ca 10-14 psi. Tycker att endast en ventil kan orsaka så radikal och snabb förändring.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
2-3 grader, det var kallt! Kul att det lyckades ejla. Själv så fegar jag i lite i taget som jag skrev, och är inte helt nöjd ännu. Lite kallare ska det bli även om kylan som finns är fullt tillräcklig. Uppskattar det till strax över 10 grader. På tal om elektrisk kylfläkt så hade jag en sådan på min 528i -97. Verkar som din försvunnit någonstans under årens lopp?

------
BMW CS #04839

K2
348
K2
523i -97
Kylfläkten till kondensorn är en konstruktion som inte bygger många centimeter, den verkar allvarligt talat ganska "flimsig" för att sitta på en bmw. Fast ännu så länge funkar min som den ska så vem klagar.

Tror inte denna fläkt är av avgörande betydelse för kylans skull mer än när bilen står still med relativt kall motor. På Saaben var det som sagt annorlunda eftersom elfläkten är den enda fläkt som finns i den regionen, därav den dramatiska effekten på AC-trycket när den uppenbarligen drogs igång av en pressostat på högtryckssidan => kraftigt tryckfall på både högtryck och lågtryck.

I ditt fall Eila, kan det ha varit så att lågtrycksvakten har hindrat din kompressor att gå igång och att den aktiverades först när systemets minimitryck var uppnått? Detta kan förklara ditt plötsliga tryckfall. I så fall har du haft en mindre gasmängd i systemet innan fyllningen än vad jag hade, saabens kompressor gick konstant (utan att producera vidare kyla) med 4 bar (~57 psi) vilotryck.

Alltid skoj att försöka klura ut varför saker fungerar och inte eller hur... :)

ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Ja... min kompressor gick hela tiden, men när den fick lite mer soppa i sig så började den bete sig som den ska. Dvs. på / av under ca. 15 - 20 sek intervaller.
Jag är övertygad om att trycket fanns på lågtryckssidan! Har 2st manometrar (en separat och en som är kopplad till påfyllaren) och båda visade samma tryck.
När det plötsliga tryckfallet kom trodde jag först att det brast någonstans. Märklig beteende iofs. Hoppas att det inte blir några överraskningar framöver!

Fick redan förfrågan från en polaren som har en Saab 95 Aero -01 med en dö AC... ska laborera med den oxo!
Sedan är det bara att börja ta saftigt betalt (hälften av auktoriserade) och bli rik!!!
K2
348
K2
523i -97
Ja det är bara att tuta och köra Eila! Verkar alltså som om din bil betedde sig nästan exakt som min saab under fyllningen även om det kanske inte låter sig förklaras lika logiskt, vi får väl se om några experter tex xxargs letar sig hit och kan förklara. Finns nog gott hopp om en relativt bestående kyla då.

Kan ändå rekommendera ett enkelt manometerställ så man ser vad som händer litet tydligare, känns bra mycket tryggare tyckte i alla fall jag. De är inte särskilt dyra på tex verktygsboden.se
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Ska kolla högtryckssidan oxo... Har vissa kontakter... :)
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
ejla

Vist finns det separat fläkt för kondensoren. Det fanns på min 523 98
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.