|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| 1liter per 100mil är tydligen normalt sen 90talet på dom mindre motorerna och 1.5liter per 100mil på de med större motorer. Så varför skulle 1liter per 250mil vara mycket idag? Tycker det låter rimligt.. Kolla dock i instruktionsboken och vad den säger. | |
|
Tycker också att mer än 1 liter per 500 mil är rena skitsnacket från sk. bilexperter! Jag har ägt inkl min familj 15 st BMW. Alla 6 cyl utom två och ingen, absolut ingen har dragit någon olja att tala om. Däremot har man tyckt att de varit väl snåla på oljan. Bra eller inte...det kan man diskutera. På de bilar med 2.500 mil intervall - lite väl mycket - så har jag hällt på en liter efter 1 - 1200 mil cirka och sedan oljeservice vid 2.000 mil. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Men vad är det manualen säger om det då? Vad är normal förbrukning för dom motorerna? Kan förstå att det går åt olja ibland, det är ju en förbrukningsvara och som vidstår tuffa tag.. Vissa motorer blir körda på ett visst sätt och därmed drar mer olja än en annan (kanske felaktig inkörningsperiod?) Men att det fortfarande är inom tolerans för vad som får förbrukar för den motorn när den är inkörd? Manualens information är väl vad man bör gå efter. Sen kan väl alla tycka vad dom än vill.. Huvudsaken är att man bör ha koll på oljenivån och se över den var 100e mil, för att förlita sig på elektroniken kan leda till motorras om sensorn inte varnar när det är för lågt. |
|
|
Vet inte hur långt era bilar har gått, men jag har aldrig haft en bil som dragit mer än en liter per 1000 mil, snarare 0,5 liter per 2.000 mil. Brukar köra bilarna till ca 20.000 mil numera. De sista, en 525 -02 och 520 -97 hade gått 18-20.000 mil och möjligtvis behövde man fylla på ett par deciliter mellan servicarna. Den 523 -07 facelift, som jag nu har, har det inte sjunkit en "plopp" på 1.000 mil. //Lasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.