AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.313

hög oljeförbrukning på en 523i -06, vanligt säger verkstaden mindre bensinförbrukning

Sida 1 av 2
ma
23
malaka
523i touring -06
hej min bil drar 1 liter olja på 250 mil, är de vanligt på verkstaden säger dom att dom är gjorda så för att man ska få ned bensinförbrukningen.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Lågfriktionsmotorer är standard på de flesta nya bilar.

Hög oljeförbrukning följer med konstruktionen då man valt att minimera kolvringarna för att minskad friktion mellan kolv och cylinder ger längre bränsleförbrukning. Det är ju ingentligen inget problem så länge man fyller på med olja samt att vevhusventilationen inte slammar igen.

Undrar om det är kolvringarnas tillverknings toleranser som gör att vissa motorer i en tillverknings serie drar mer olja?

K2
348
K2
523i -97
Vet inte men det låter som bullshit i mina öron och efter min erfarenhet. Min bil är i och för sig en -97:a men jag har svårt att tro något skulle ändrats så drastiskt från ett år till ett annat. Bilen drar extremt litet olja, behöver aldrig fylla på något mellan de vanliga serviceintervallen.
K2
348
K2
523i -97
Menade inte att ditt svar skulle vara bs, kamel2 (ser att det kunde tolkas så). Din förklaring ser rimlig ut men själv skulle jag leta efter andra orsaker till att en bil drar så pass mycket olja.
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Detta låter helt galet, de må vara att vissa motorer tar lite olja men 1liter /250 mil måste ju vara något galet. Min tar ca 1 liter per/1250 mil. BMW har ju en viss godkänd förbrukning men det kan ju inte din gå under. Ser man det krasst behöver du ju aldrig byta motorolja då du under 2500 mil häller i ca 10 liter ny olja =). be bara BMW byta filter vid service. Nä, nöj dig inte med att detta är normalt, för det är det inte.
Har för mig att BMW anser att 1L olja per 100 mil är "OK"...
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Ja, det är skrattretande att ens anse att 1 liter olja på om det ens vore 500mil skulle vara normalt! Har under senare år haft 7 bilar som varit tillverkade mellan 2000-2008 och ingen av dessa har dragit mera än 1 liter olja/1200mil och i det fallet är det faktiskt min nuvarande 523:a som dragit mest!

Men en fråga, jag råkade ju ut för en havererad vevhusventilation i vintras, och det lär ha varit den enda E60 som man här i Luleå haft det problemet med, men efter det tycker jag att den börjat dra mera olja, någon mer som upplevt detta på någon E39?

Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Jag fyller 1 liter olja per 500mil på min 530 -01. Dvs ca 4 liter/år.

Nu har jag dessutom kass vevhusventilation och trasig ventilkåpspacking. Och hur länge det har varit så vet jag ej men hade bilen inne på Insp II i juli förra året. Borde dom inte sagt något om det då?
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Turbo 75 Om du haft inne den på inspektion II förra året så borde dom sagt något om du har kass ventilkåpspackning och trasigvevhusventilation, men min gissning är att vevhusventilationen och ventilkåpspackningen lagt av samtidigt under vintern, förmodligen har klegget i ventilationen frusit och trycket från vevhusventilationen tar då enklaste vägen ut via ventilkåpspackningen. Då detta hände på min E60 så tog den en liter olja på ca 40 mil...dels så läckte det ut via ventilkåpan och sedan körde den ju ut olja via avgassystemet så den blev helt svart på stötfångaren bak.
J-
534
J-A
325i T -08
Min bil har gått 550 mil utan larm för låg oljenivå sedan oljebyte. Det innebär åtminstone <0,5 l på 250 mil. Den har ju ingen oljesticka............
Det är väl inte bara vissa BMW som kan dra stora mängder olja. Har även läst om oljetörstiga Audi.

Sparade bensinpengar går istället till dyr smörjolja.
Godkänd förbrukning om 1 l per 100 mil motsvarar soppa till en 2-taktare med >1 % oljeinblandning...........

Undrar om det är tillverkningstoleranser, dålig inkörning eller hård körning som gör att oljeförbrukningen skiljer sig så mycket mellan bilarna.

Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
J-A Du har väl så att du digitalt kan gå in och se oljenivån precis som jag har på E60:n? Vore spännande att veta hur mycket din sugit i sig under inkörningen då min nu rullat 9000 mil och verkar ha bestämt sig för 1l/1250-1300 mil. Nu ska man veta att jag har en rätt stor högersko...och rätt mycket kortkörning men mycket acceleration vilket lär påverka förbrukningen....
J-
534
J-A
325i T -08
PJ
Jag bytte olja och filter själv vid 1200 mil. Oljan luktade inte gott..... Serviceindikatorn anger fortfarande 2400 mil eftersom oljan är fräsch.
Men om ca ett halv år blir det första och enda fria olje och filterbytet.

Jag vet inte om och hur man kollar nivån i % utan dator? Displayen indikerar nu OK och +1 liter när det är dags att fylla.

mvh
J-A

Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Peugeot Johan:
Det har iaf inte gått så långt att oljan tagit sig ut via avgassystemet. Inte så att det märks iaf.

Dock har det läckt ut en fläck vid ventilkåpan och drar jag på kraftigt i en rondell tex så KAN en droppe droppa ner på grenröret och då luktar det grillat i bilen. :-)
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
J-A Förlåt, tänkte inte på att du hade en E90 och då kanske inte stora displayen, på E60 är det ju så man ser motoroljenivån i form av 6gröna markeringar hur mycket man har kvar...

Ja, tänk att alla NYA bilar ska rulla mellan 2-3000 mil på första oljan! Tycker du har gjort helt rätt som bytt själv efter 1200 mil!

Jag är kanske extremt nojjig men jag byter på en ny bil ( har haft förmånen att ha tre stycken helt nya bilar...) första gången redan efter 500 mil sedan byter jag 1500 mil eller en gång om året vilket som inträffar först...samma har jag gjort med de dislar jag haft då jag kört ca 6000 mil/år, då har det som max blivit 2000 mil mellan bytena! Men så har jag ALDRIG haft ett motorproblem med någon av de vagnarna heller!
ki
1
kiss66
BMW 523i -05 sedan
Jag har fyllt 3l olja på 1000 mil och har bokat tid hos bmw för att kolla upp vad är för problem. Det tror jag inte att en sona förbrukning kan vara normalt!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Peugot Johan: Vad ska det igentligen syfta till när bilen dessutom är helt ny och har garanti? Det är ju bara slöseri med pengar.

Det är ju inte ofta man hör om bilar där ev. motorproblem beror på dålig olja( förutom på saab 9-5 och 9-3 men dom har ju gjort ett rejält konstruktionsfel ).
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Kamel2: Audi har ju haft enorma problem på dieselsidan med v6 tdi motorerna och även de vanliga bensinmotorerna har ju satt igen smörjningarna till kammarna tack vare 3000 mil oljebytesintervall. Inte sällan med rasade toppar som följd.
Då ska man ju veta att det har ju inte visat sig förrän på bilar som rullat 15-20.000 mil. Tycker ändå att om man köpt en tex Audi Allroad V6 2,5tdi för en femhundring så skulle då jag gärna vilja att den höll mera än 15.000mil. Extra sur skulle man ju bli om de inte ställde upp när den rasade om man hade fullservat den.
Problemen med frusna vevhusventilationer är exakt samma sak, de beror på kortkörningar och för lång mellan oljebytena. Kondensvatten i oljan hinner inte förångas och bildar en vit gegga. Det geggar igen i både vevhusvent och i smörjkanaler och har man otur fryser det.... Men vad jag är nyfiken på är varför många av de bilar som råkat ut för detta fått en hög oljeförbrukning efter ett haveri?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Har kört ca 2200 mil sen oljebyte och för två veckor sen kom larmet om låg oljenivå.
ma
23
malaka
523i touring -06
har du kört 2200 mil är de ju bra de är ju nästan till den andra servicen

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Peugeot Johan
Kondens bildas så fort motorn startas kall, spelar ingen roll hur ofta man byter olja, problemet kommer förr eller senare ändå om där finns svagheter i konstruktionen. Om audi toppar går sönde för att oljekanalerna sätts igen så är det felkonstruerat och inget annat. Hjälper ej med oljebyten även om alla handlare försöker med det för att tjäna mera pengar.

På min bil kom felet med frusen vv ca 200 mil efter oljebyte!
En bekant bytte oljan mer sällan än man borde på sin E39 han körde
26k mil sedan sålde han bilen. Inget fel på den och den frös heller aldrig.

Min saab slammade ihop totalt vid 11k trots sjukligt täta oljebyten, felkostruktion är rätta ordet inte ännu flera oljebyten!

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag har har kört 800 mil sedan senaste oljebytet och har inte än fått varning om oljenivån så det kan uppenbart skilja sig mellan motorer av samma typ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.