|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja detta börjar bli riktigt frustrerande nu. Jag skulle lägga in lite saker i bagaget igår och upptäckte då att hela bakluckan är täckt av sot... SÅ om de är nån som tror sig ha en lösning på detta problem så är jag mer än tacksam för hjälp. //Ingemar |
|
|
Intressant, har gjort samma iakttagelse efter det att min bil var inne för byte av igenbeckad vevhusventilation på BMW. Oljeförbrukningen har stigit markant. Nå'n som tror att man kan få det på reklamation? |
|
| Sot fulla bakluckan beror ju kanske på att det den tryckt olja via avgassystemet då vevhusventilationen var tät, det tog ett bra tag innan den slutatde bli svart för mig...men har dom verkligen löst problemet? Det kanske fortfarande trycker ut olja via motorn och avgassystemet? Om det nu försvinner så mycket olja? | |
|
Ja frågan är hur jag ska kunna lokalisera felet. innan vevhusventilationen och cyklonen byttes så tryckte bilen ut olja på grenröret och den luktade gamal ford när jag stod still. Nu har lukten försvunnit men oljeförbrukningen har helt klart gått upp. Är tipset att riva upp allt insug och vevhusventilation och kolla så allt är ok? Nåt verkar ju helt klart inte vara som de ska. //Ingemar |
|
|
Ja, att hitta vad som e galet e ju inte lätt...kan bara referera till mitt eget fall där den cyklonen var tät och oljan tog vägen in via insuget....men jag skulle absolut vända mig till den som gjort arbetet förra gången....för tar oljan den vägen så tycker jag att det är läge att reklamera jobbet! Här i Luleå VÄGRADE Englunds bil att bara byta cyklonen och ventilkåpspackningen då dom ansåg att det vara att göra bara halva jobbet! De bytte alla rör och slangar samt ventilkåpspackning och cyklon samt rengjorde allt på insugssidan och bytte oljan. I mitt fall blev det ju säljande firma som fick ta notan på nästan 19.000 spänn. Han i sin tur ville att de endast skulle byta olja och ventilkåpspackning men då ville BMW inte lämna någon garanti.... Ta detta med den som fixat vevhusvent. Jag tror du har chansen att få en reklamation....(lite beroende på vad dom gjort!) |
|
|
Nu har jag precis rivit ut hela skiten och de va inget problem med slangarna till cyklonen. Nån som har koll på hur cyklonen ska fungera? Jag blev tvungen att kolla upp detta nu eftersom bilen nu drar ännu mer olja. körde kanske 30-35 mil och jag fyllde fullt innan jag åkte när jag kom till baka så va de på min på stickan... Känns som de blir till att riva toppen på denna bil. Tråkigt och dyrt. Nån som har erfarenhet av att lyfta toppen på m54an? svårt och krångligt? //Ingemar |
|
|
Cyklonen, Överst på cyklonen är en anslutning till insuget, under den en reglerventil. Sedan har vi en "centrifug". Vevhusgaser (oljedimma) kommer in i anslutningen på sidan och tvingas rotera varvid oljan slungas mot höljet och sedan rinner ner genom anslutningen i botten och vidare till oljetråget . Den oljefria gasen strömmar upp till reducerventilen och vidare in i insuget. Viktigt att det är rent i cyklonen så att vevhusgasen kan rotera och att reglerventilen (stort membran) håller rätt flöde. Jag misstänker att om det någon gång har frusit i cyklon/ventil är risken stor att membranet i cyklonen är skadat vilket gör att flödet blir helt fel och oljesepareringen inte länge fungerar som den skall. mvh/ Anders |
|
|
Håller med AKN, kolla också att det är rent i oljestickan cyclonen har bara ett 3mm hål i oljestickans rör. Det är lätt att det blir stopp där och oljan rinner då inte tillbaks till tråget. Var det olja i något av rören från cyklonen till insuget? FAF |
|
|
Jag har märkt av att bilen drar olja efter "coldclimatekonvertering". Speciellt vid husvagnsdragning. Det är vad jag kan förstå något som "pluggas igen" vid transplantationen. När jag öppnar oljepåfyllningen kommer det oljerök ur ventilkåpan.Det kan ju vara så att ombyggnationen påverkar oljeförbrukningen eller så har vi som råkat ut för frysningar skadat kamaxlar eller ventiltätningar... Hur som helst går bilen bra!(peppar-peppar) |
|
|
Kommer det oljerök ur oljepåfyllningshålet när motorn går på tomgång? mvh/ Anders |
|
|
Nä! Det har jag iofs inte kollat...Med motorn avslagen men nyligen körd.Har under sommaren kört på Mobil delsynthet 10w/40 från Ullared. Nu har jag bytt till Lazerway från Biltema så nästa gång jag har kört lite hårdare ska jag lyfta på huven å kolla igen. Jag är annars en förespråkare för att alla bilar kan köras på en delsynthet av känt fabrikat men med en kortare intervall. Numera måste jag dementera alla dylika påståenden,detta funkar inte när man kör BMW:/ |
|
|
Grejen är nu denna att Både Cyklonen och slangarna till vevhusventilationen är bytta för max 300 mil sedan till just dennna cold climate versionen. Nån som har någe tips på hur man kan rengöra cyklonen? den går väl inte att dela? Jag rev som bekant lös hela vevhusventilationen. jag hittade inget stopp och bara lite olja i slangarna. när jag kollade in i hålet som sitter i ventilkåpan där en av slangarna sitter så va de en rejäl beläggning. Har nu stora funderiingar på att riva bort toppen och kolla hur landet ligger och byta ventiltätningar och spola toppen. Vad tror ni om detta? |
|
|
Det ryker alltid lite efter att motorn har stängts av, så också på min motor (jag använder Castrol Edge Sport 0W-40). När oljelocket skruvas bort skall motorn bara ändra karaktär en aning, det skall inte ryka. Fritt från rök indikerar att det finns ett flöde genom vevhusventilationen. mvh/ Anders |
|
|
ingen som hittat boven i dramat än?? har kollat alla slangar osv igen men dom är hela rena och fina.. men olja drar den mycket av ändå.. kan det vara så att när det fryser i ventelationen att något annat ger sig... någon packning inne i motorn toppen?? vet snart inte vad man ska göra annat än å börja köra på billig olja... blir rätt dyrt i längden att fylla 1 liter olja stup i kvarten... MvH//Danne |
|
|
Har ju läst att man kan skada kamaxlar, ventiler, ventiltätningar etc. om inte ventilkåpspackningen ger sig INNAN och släpper ut övertrycket! Pröva med Biltemas 5W/50 helsynthet(Statoil) som ska "täta" slitna motorer... Har nu hunnit med 30 mil med Biltema 5W/40(Statoil Lazerway C3)men det är för tidigt att säga om det funkar bättre än Mobil delsynthet 10W/40. |
|
|
okej jo har haft tanken på att testa någon annan olja så snart det är dax för olje byte.. men du kan väl skiva när du hunnit ett par mil till och sett över oljan igen.. va ju rätt billig olja det där ändå.. MvH//Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.