AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.793

Hög oljeförbrukning 520i -02

Sida 1 av 2
Tjena jag har en 520i från 02 alltså en e39a. Nu är de så att den drar stora mängder olja. ca 1 lite på hundra mil. Vad bör jag kolla först? svart rök när jag varavar den.

Tack på förhand!//Ingemar
byt oljeavskilljare samt slangar till vevhusventilation...

MVH Theduke
Jag bör kanske tillägga att båda dessa är bytta till vinterversionen på bmwverkstad i mars-april. Kan nåt gått fel med detta tro? Hur kontrollerar jag funktionen på detta?
oj jaha, ta av slanga och kolla om du ser ngt i dem, som olja och en typ av vit gegga som ibland kan förekomma. kolla beträffande anslutningar. har bilen gått över 10000 mil? BMW:s toleransnivå är på oljeförbrukning är 0,7 L på 100 mil. kanske ta ut en maskinskada om den är inom tolleransnivån.
Bilen har gått 18500 mil så de är lite sent för en sån åtgärd. Om de inte är vevhusventilationen är de typ ventiltätningar som gåller då?
ja du, det e en bra fråga, kan nog tyvär inte va till mer hjälp i detta ämne. kan va tätningarna... kan å andra sidan va ngt helt annat med sorry...
Tack för hjälpen iaf. hoppas nån annan kan ge mig en knuff i rätt riktning
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Min 520i -02 drog också en del olja men inte så mycket kanske en liter på 500 mil
Så det verkar inte stå helt rätt till

Ha de T
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
märkligt...jag behöver inte fylla olja mellan service och den har nu gått 14k mil. Varför är det så olika med oljeförbrukningen?
Verkar ju helt klart vara nåt som inte stämmer. Mindre skoj att alltid behöva åka omkring med en 4 lters dunk med olja för att behöva fylla på
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Vet hur det känns, jag hade en dunk med olja i min saab 9-3.
Kollade oljan vid varje tankning och fick fylla på väldigt ofta.

Är du säker på att den bara gått 18500mil?
Jo så vitt jag vet iaf. fullstämplad servicebok. har gått som firmabil.
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Ännu en tråd om hög oljeförbrukning, då du fixade vevhusventilationen, hade den frusit eller satt igen? Jag fick höra av en bmw meckare att det hänt att bilarna fått hög oljeförbrukning efter att vevhusventilationen geggat igen eller frusit? Någon mer som råkat ut för detta?
Den hade frusit och tryckte ut olja på grenröret via ventilkåpspackningen. Luktade mycket olja innan bytet men de är borta nu med nya vevhusventilation och ny kåppackning
Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Baltazar79 Det verkar finnas ett samband mellan bilar där vevhusventilationen frusit (och blivit åtgärdad...) och sedan en hög oljeförbrukning... Vad kommer det sig av? Någon som har en ide?
m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
Har samma fel ventilationen frös i vintras fixade den men efter detta så drar den runt 1 milen min också..

så någon som kan ha en något att komma med på detta fel?? vi är alla tacksamma.

MvH//Danne
Kan kanske vara ide att kontrollera cyklonen (oljeseparatorn) och dess oljeretur som går till en anslutning på oljesticksröret. Om det är stopp i vid oljereturen kommer oljeförbrukningen att bli stor.

I cyklonen sitter också en reduceringsventil som kan gå sönder om det fryser.

mvh/ Anders
Tror jag får ta och riva isär den där venvhusventilationen och cyklonen. nåt är helt klart galet. De som är lite mystiskt är att både cyklon och slangarna är bytta på bmwverkstad. De finns ingen möjlighet att dom glömt nåt eller kopplat fel av nån outgrundlig anledning?

Tar tacksam emot alla tips och trix ni har i era rockärmar
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Lossa oljelocket och kolla om motorn ändrar karaktär,den ska egentligen nästan dö. Om inte eller dålig respons. Kör en sotrengöring i oljan och kör en bra sväng innan du byter till ny.Har säkert satt igen sig innan du bytte slangar och cyklon.Man kan inte "bara" byta grejjer och tro att det sedan är ok.Problemet är igensättningar som fortplantar sig då det stannar här och där.Kan bli allvarligt i senare skede.Jag kör sotrensning var 4 oljebyte med noll i miljö på SBP som följd.Sotrens=Burk/tillsats som köpes på biltillbehörs affär.Ta en stark/dyr,det lönar sig.Står att man ska varmköra bara.....jag gör detta och låter sedan bilen stå över natten för att sedan köra ca 5 mil. därefter oljebyte.

Mvh Jonas B.
Nja, motorn (här M54) skall inte påverkas så mycket när man öppar locket. Reducerventilen i cyklonen begränsar flöde och vakuum. Om det blir en stor förändring indikerar det en trasig reduceringsventil.

Annat var/är det med äldre motorer ex. M10, M20 vilka går mycket vakuum i vevhuset.

mvh/ Anders
m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
det är raka rör för min del i alla slangar å ner i öolje röret allt är rengjort och är kliniskt rent...

men det där i cyklonen måste jag nog titta närmare på.. hade dock isär den och rejgjorde den helt den också men allt såg då helt ut då.. för det hade bara frysit längst ner mot olje röret för mig.

MvH//Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.