AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.654

Skum bagagelucka

Sida 2 av 2
Ställmotor, artikelnummer: 67118368196, Pris 484:- + moms =605:-

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Nu har jag oxå drabbats av "kulsprutesyndomet", åkte idag till Noviation AB (BMW i Upssala) och frågade om jag kunde få låset bytt på fölängd garantin eftersom det verkade vara en vanlig åkomma på BMW och många bilar får problem med detta...

De tittade på mig som om jag var en utomjording från Mars (tom deras "kunnigaste" Jan Hoffman), helt förvånad och sade: "Vadå vanligt fel? Det har vi AAALDRIG hört om...Du kan inte få nåt på garantin på en 98:a!...!" När jag började mumla om förlängd garanti och goodwill såg de fortfarande lika förvånade ut och sade: "Alldrig i livet! Då betyder det att vi måste bjuda på den! Så länge vi inte har nån aktion så får du inget bytt på garantin!"

Jag måste vara en enda i hela Uppsala trakten som har krånglande bakluckelås!!! Fy f...n för Noviation AB i Uppsala! Snåla amatörer...

BMW 4ever
Länk
Igår upphörde bagageluckslåset att fungera igen och efter disektion visade det sig vara en liten fjäder i själva låsmekanismen som gått av. Fuskade lite och böjde ut första fjädervarvet till en ögla så att fjädern kunde återmonteras och nu fungerar det hela igen...

/Udo Dirkelsniff

Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ja jag har också lyckats med konststycket att förstöra två boxar på två bilar. Nu senast öppnade jag den borrade igenom plaststången och stack in ett avklippt ben från en säkerhetsnål som armering när jag limmade den med två komponents araldit. Om det är någonting som går i sönder i den lilla svarta lådan framöver så är det garanterat _inte_ plaststången :-)
Idag hade den lilla fjädern gett upp igen så jag styrde färden till BMW för att inhandla en ny. Det gick inte eftersom de inte såldes separat, en ny "låskista" inklusive fjäder skulle dock inte kosta mer än drygt 200:-SEK, fanns dock inte hemma så det blev till att vika ut ett nytt fjädervarv...Få se hur länge det håller.

/Udo Dirkelsniff

Länk
DA
41
DALAILAMA
520i touring -98
Plasten är nån sorts teflon som det är svårt att få lim att fästa på.Jag har själv provat att limma men det höll inte värst länge. Med böket att demontera och montera softclosemotorn är det bättre att köpa en ny motor istället.

Anders

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Delarna i mitt lås såg ju inte särskillt limbar ut heller, så jag fick köpa ny låssats för ca 700kr eller nåt och byta ut till en ny. Det nya låset ska hålla lite längre sa de, eftersom det består av andra, kraftigare delar.

Skandalöst att BMW förser sina bilar med så dåliga bakluckelås från början, om så många drabbas av samma problem borde de ha bytt ut den på garantin tycker jag!...

BMW 4ever
Länk
DA
41
DALAILAMA
520i touring -98
Sharifhan. Vad har du för chippning i din 520? Har själv tänkt gjort det.

// Anders

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag har chippat den hos Qvarnis på "IT'S FUN" i Stockholm (sök på forumet). Man får ca 10% kraftökning, bara jag själv märkte nog skillnaden:) Men det var helt OK pris med tanke på det lilla marginalet man får på 2.0 liters motorer och alla sugmotorer allmänt. Förbrukningen blir dock lite lägre vid samma körning.

Nu har jag insattssportfilter och sportdämpare oxå, så bilen har blivit ännu piggare, den är säkert nära den nyaste 170 hästars 520-motorn, vem vet, har inte mätt... Men jag är helt nöjd så här länge, förbrukningen, låg skatt- och försäkring passar min plånbok och kraften är tillräklig för de flesta vanliga dödliga.

Vill man ha mera krut kan man ju alltid satsa på NOS, turbo, borra upp eller porta motorn..mm...

BMW 4ever
Länk
Länk med lite bilder för framtida "sökare"... Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.