|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Min E39'a får spel när man ska öppna bagageluckan med det vanliga handtaget under bakluckan. Den låter som en k-pist och luckan går inte att öppna. Inte heller funkar det att öppna med knappen i kupén. Däremot funkar det att öppna från nyckelhålet på bagageluckan. Tips emottages tacksamt! | |
| Beror antagligen på att knappen man öppnar bakluckan med, gummit runt den har spruckit och det har trängt in vatten. En BMWmek tipsade mig om att man bör bara trycka på knappen med fingrarna sen flytta handen åt sidan innan man med handkraft öppnar. Lyft upp luckan och kolla på gummit runt knappen om det är detta. Lycka till. | |
| Har kollat och gummit var faktiskt helt intakt. Kan man "bräcka" loss insatsen med gummi för att kolla inifrån, eller ska man ta den jobbiga vägen via plastkåpan på insidan av bagageluckan?? | |
|
Dessvärre ett "standardfel" på E39... bara att byta mekanismen till den nyare modellen. Om den är svensksåld kan du få det på förlängd garanti om du har tur. Magnus M, BMWcs NORD |
|
|
Förlängd garanti? Berätta mera! |
|
| Normalt sett har du 1 års nybilsgaranti och 3 års fri service på en ny bil. Dock, om standardfel (dvs onormalt många BMW drabbas av detta) uppträder kan man ju säga att det är en mindre bra del som BMW tillverkat. Då kan man få reparationen gratis med ny uppdaterad del. Eftersom min är en import är det väl bara att bita i den sura bagagemekanismen... Någon som gjort detta och har prisuppgift? | |
|
När BMW förlänger garantin på vissa delar gäller detta på både import och svensksålda vagnar. Det jag undrade över är vad som pajar i luckan, mekaniken eller själva knappen? Kan man hitta en sammanställning på vad BMW tar på garanti och inte? Att fråga på en verkstad är väl inte lönt... |
|
|
Hmmm... enligt ETK'n har mekaniken bytat nr men inte knappen. Min går att öppna men knappen i kupén och med fjärrlåset alltså mekanik ok men inte knappen. Alltså ingen garanti...? Stente: Om du känner för att käfta lite med någon verkstad så här är res.delnr: 67118368196 (gammal mek.) & 67118377569 (nya mek.) (51248168035 knappen.) |
|
|
Alltid bökigt med förlängd garanti... enl Englunds i Luleå så är det inte säkert att jag får kabeln i framstolen bytt då jag har en import. Detta trots att det är en säkerhetsdetalj (airbag lampan lyser). Har för mig att det är nån servomotor som det brukar vara fel på i bakluckemekanismen. Är knappen paj får du nog pynta själv. Magnus M, BMWcs NORD |
|
|
Jag fick kabeln till airbagen bytt på garantin. Inte ett ljud att den var importerad, den var inte ens registrerad då, fortfarande tyskskyltad... :) Ge dej inte, käfta på bara! Garanti upp till 20k mil. |
|
|
Tack för infon... det är tråkigt att köra runt med en bil som har airbags som inte funkar. Magnus M, BMWcs NORD |
|
| Så det är verkligen så att förlängd garanti gäller både svensksålt & import!? Detta skulle ju vara helt underbart. Är det 20k mil utan någon begränsning på ålder? Och vad säger man om verkstaden trots allt börjar käfta om att bilen är importerad? | |
|
Hittade denna sida med recalls på adressen: Länk 12. 510199 APR 99 Trunk Lock Inoperative Majtii: vad är ETK'n, är det typ info som denna, eller? Finns den på nätet? |
|
|
Om vi tar airbagkabeln som exempel så gäller detta alla e39'or tom 9904 och 20k mil. Blir några stycken... För några år sedan när jag körde e30 kom det ett brev som sa att alla e30 83-89 skulle byta kylarlock. Blir ännu fler... Begränsningen på garantin gäller nog från fall till fall och om det är någon garanti på mekaniken till luckan kan jag inte svara på. Alla e39'or är "EU-typade" dvs alla bilar i Europa ser likadana ut. Dessutom gäller nygarantin i alla länder (Europa iaf) därför borde även eftergarantin gälla likadant. Om de skulle börja tjata om miltal och annat kan de börja med att bevisa motsatsen. Om det inte vore för importen skulle säkerligen en heldel verkstäder bomma igen. I vissa fall handlar det om okunskap, de vet helt enkelt inte vad som gäller. Ger dem sig fortfarande inte så gå någon annanstans. |
|
|
Verkar som om man måste ha någon prenummeration på Alldata för att läsa dessa. OBS dessa gäller bilar för US marknaden. Det måste finnas något liknande för EU-marknanden också men var? ETK = BMW's reservdelskatalog, den som verkstäderna har. TIS = Elektronisk "verkstadshandbok" |
|
| Jag var idag inne på Förenade Bil i Malmö och berättade för dom om felet med bagageluckan. Kundmottagaren slog upp reservdelsnumret och hummade lite. Sedan frågade han efter reg.nr. och när han slog upp bilen sade han att det inte var några problem eftersom jag hade garanti till oktober i år. Till saken hör att bilen (en 97'a) blev importerad från Tyskland i oktober i fjol. I Vägverkets databas står den som en 00'a, varför verkstadskillen alltså misstog sig. Ska det verkligen vara så att importåret ska stå som årsmodell i Sverige?? Om jag inte missminner mig stod min 525 95'a som just en 95'a och inte som en 99'a (importåret). Är det nya regler eller har Vägverket omedvetet uppgraderat den 3 år?? Hursomhelst fick jag tid i mitten av augusti. Ska bli intressant att se om dom upptäckt sitt misstag när jag ska hämta ut den... Men jag borde i vilket fall kunna hänvisa till den förlängda garantin som jag iofs bara fick ett hummande svar om... | |
Gubbracer |
Stente Får man fråga hur det gick med öppningsmekanismen? Min började nämligen uppföra sig likadant idag. Irriterande. Kostade det något eller vet du vad det ska kosta? Får väl tjata lite med BMW om att det ska gå på garantin!! Tacksam för svar, Jeppe |
|
Hej, När min baklucka lät som en k-pist tog jag isär den för att se var det kunde vara. Efter lite krånglande med alla plast lister och skruvar kom jag fram till att det var den lilla svarta c-lås dosan som var trasig. Den har en plastkolv som åker ut och in och manövrerar själva låset via en metall hake. Ungefär som det brukar se ut i ett c-lås. Jag delade på dosan, vilket det nog inte är tänkt att man skall göra med tanke på att den var limmad ganska bra. I dosan sitter det en plast skruv som förmedlar en roterande rörelse till en ut och in rörelse. Det är den skruven som av någon anledning går av. Motorn roterar skruven men den ligger då bara och hackar. Jag limmade ihop skruven igen med superlim och det har faktiskt hållit i 6 mån nu. Trodde nog att den skulle gå sönder med en gång igen. Ganska mycket pill men det blir ju lättare om man inte är så snål som jag utan köper en ny dosa. Det vara ialla fall i samband med detta jobbet som jag fick se hur pass rostig bakluckan var. Fick alldels nyligen en ny baklucka av BMW på rostskyddsgarantin. |
|
|
"Den som söker skall finna" - Gammalt Autopower ordspråk Nu har även mitt bagageluckslås drabbats av "kulsprute"-symptomen. Någon som har koll på vad en ny centrallåsenhet till bagageluckslåset på E39 kostar? /Udo Dirkelsniff |
|
| Min öppningsmekanism havererade också nu i veckan. (typisk bmwåkomma på våren?) Under ett händelselöst nattskift plockade jag tillsammans med en elektriker på jobbet ned öppningsmekanismen i bakluckan för att kolla vad som är felet. Vi fann också att det var den lilla svarta boxen med kolven som var kass och i veckan ringde jag o kollade med automax i kalmar. Endast 605 kr. Som hittat... Vore kanon om man kunde limma ihop nån skruv bara, ska kolla nu i veckan. Är ju inget akut problem faktiskt. | |
|
emika: första inlägget. Välkommen. Roade mig med att bryta upp den lilla svarta boxen under eftermiddagen men den vita plastskruven som gått av såg inte särskillt limbar ut... /Udo Dirkelsniff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.