|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag undrar lite över vad ni har för tankar om värdering på en årsm. -77 BMW 633 csi, alltså E-modell 24. Den har stått länge, men bara rullat ca. 17 000 mil. Väldigt få ägare, samma ägare sen -79. Obesiktad Färgen heter topasbraun och ser ut såhär: Länk Skonad från rost, enda nackdelarna är att eltakluckan inte fungerar. (Vad jag vet än så länge) Ska forska mer om bilen imorgon. Jag är alltså spekulant på bilen, och varken jag eller säljare vet vad den kan vara värd. Han refererade dock till en bil på blocket som ligger ute för 99 000,- vilket jag själv tycker låter väldigt högt? Vad tror ni den kan vara värd? Gärna seriösa svar... Mvh Emil Andersson | |
|
Är det bilen på bilden? Skulle vel gissa nånstans 20-30.000, om den går genom besiktningen. 6-serie bilarna är inte värda så mycket. Är det automat eller manuell? |
|
|
Man får ju tänka på att det säkert är en hel del packningar och liknande som måste bytas, efter att den stått länge. En 6-serie för 99.000, så måste det vara en ekstremt lågmilare eller en M635 CSi. |
|
|
Länk Är vel denna han menade. Den har stått i 1,5 månad sedan anonsen lades ut. Finns inte en chans att dom får 99.000 för denna bilen. Dom ska nog vara nöjda om dom får ut halva den summan. |
|
|
Oj, glömde skriva det är en manuell. Och det måste vara den han refererade till. Det är ej bilen på bilden. Ska ut & provköra & kolla på den imorgon, sist jag såg den var den riktigt smutsig och stod i en carport ute vid havet. Tack M.A. för alla svar och tankar. Mvh Emil Andersson |
|
| Observera att många manuella 633:or endast är 4-växlade. | |
|
Jo, jag vet. Bilen vi pratar om är 4-petad! Ska försöka knäppa lite bilder imorgon så får ni se. Nuvarande ägare ville ha 70 000,- efter refererat till bilen på blocket - vilket jag ganska snabbt kom med motfrågan... - "Är dem värda så mycket!?" Som sagt ska kolla på den imorgon, men något pris mellan tummen & pekfingret vore bra att ha & spela på! Mvh Emil Andersson |
|
| Tror nog inte att man ska betala mer än 30.000, om bilen inte är i super-skick. Kommer nog att kosta en slant att få den körklar, med tanke på att den stått länge. Och har den dessutom förvarats i en carport, så känns ju inte det så bra. Ta gärna lite kort , och visa här. Så blir det lite lättare att gissa pris.Några 70.000 är den garanterat inte värd. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
En 633CSi 76-78 i fint skick,är värd en del pengar. Gjordes endast 5915 ex för europeiska marknadeni vänsterstyrt utförande,utav dessa var 1202 Automatare. En värdering av den,är dock i princip näst intill omöjlig av endast text och bilder. En E12 baserad E24:a,kan ruva på många tråkiga hemligheter i dolda utrymmen tyvärr,då plåten i den inte direkt är motståndskraftig mot rost. Därav, är en i fint skick värd en hel del,där många samlare utanför Sverige kan betala höga priser för en väldokumenterad fin bil. En E24:a för 30k,är i princip ytterst risig,med en hel del att önska i renovering. E24:ans värde ser ut att ha stigit en del de senaste 2-3 åren,och allt flera får upp intresset för modellen. 633Csi 76-78 har en M30 med samma sprut som dess föregångare E9,dvs L-Jetronic, de manuella lådorna är även de i arv från densamma....en 4 växlad Getrag 262. Mvh Patrik |
|
Tack för svaret "M635 forever" ..! Ser att du är en E24-fantast, lik som du har jag en viss förkärlek till äldre BMW's... Ska försöka göra ett väl dokumenterat inlägg imorgon kväll. Är inte sugen på att blåsa säljaren, och är inte heller sugen på att bli blåst. P.g.a vår okunskap gällande priset, valde jag att göra en tråd här på AutoPower om detta. Tack för nyttig information & historia, det är alltid kul :) Mvh Emil Andersson |
|
|
Emil-Andersson: Ta en titt på Mobile.de finns ett fåtal till salu kanske kan ge dig en liten bättre pris koll på en sådan ovanlig model som 633 |
|
|
Tack starre, har surfat av både mobile och autoscout24 för tyska 633:or, för det första så finns det inte så många där heller och sen ligger dem ute med priser imellan 4 500 - 15 000 Euro, jag visste inte om det var motsvarigheten till de priser vi har här hemma i sverige. Det finns ju knappt några till salu här. Men bra tips! Det tackar jag för. Mvh Emil Andersson |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kolla gärna trösklar,golv,skärmkanter,sandplåt bak och torpedvägg efter rost. Även dörrarnas översida och undersida kant,fals i baklucka och framskärmarnas infästning mot motorrum. Som sagt,Karmann har inte haft så gott rykte beträffande hållbarhet mot rost i sin plåt. Mvh Patrik |
Om bilen är i ett gott skick mekaniskt,och även befriad från rost....så skulle jag gissa att skäligt pris, svensk marknad räknat, torde ligga på mellan 55-70k, då i ett besiktigat utförande. Begagnade delar till E24 finns lite var stans i varierande skick,men till de E12 baserade börjar de sina. Främst inredningsdetaljer i bra skick börjar bli högst svårt att finna tyvärr. Mvh Patrik |
|
Ser fram imot att höra mer om bilen. Min kärlek till BMW började på 70-talet efter jag sätt 6-serien för första gången. När dom sedan visade 635:an med sina häftiga spoilers, så var ju en 10-årig pojke totalt såld. |
|
|
M635 forever: När det gäller Golf MK1 Cab 79-93, som är tillverkad av Karmann, så är den mer beständig mot rost än vad andra Golfar var från samma tid. MVH Christofer |
|
crille82: Kanske åkte den på någon form av behandling möjligen? Både E12 baserade E24 och föreångaren E9 3.0Cs/CSi +2800Cs är ena riktiga rackare på att rosta. =( Men även E28:a baserade E24:or har ju tyvärr rostkänslig plåt. Mvh Patrik |
|
Hej! Jag hade satsat på en E28-baserad bil med 3430 cc maskinen, dvs fr.o.m. 84-85 någonstans (rätta mig om jag har fel!). Lättare med delar, 5-petad låda, bättre väghållning, lägre bensinförbrukning, en modernare bil helt enkelt. Mitt råd gäller ifall du tänkt använda bilen o inte ha den som någon typ av puts/samlarbil. Håller med om att utbudet just nu är synnerligen magert, mitt råd är att invänta bilen som känns "rätt"! Jag fick 60' för min E24 Länk i maj -07. Bilen blev sedan inbytt hos en handlare under sommaren -08, handlaren begärde 55' när nuvarande ägaren, som finns här på forumet, köpte den. Tror nog han kunde pruta en del på det priset! Lycka till!!! /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
E24 börjar tillhöra kategorin gammelbilar. För dessa bilar finns inget "ungefärligt" marknadspris. Eftersom köparna är entusiaster, är det så att bilen är värd exakt så mycket som säljaren och köparen vid ett visst givet tillfälle kan komma överens om. En liknande bil kan få ett helt annat pris vid ett annat tillfälle. Att jämföra bilpriserna med den tyska marknad är inte relevant då priserna på gammelbilar är mycket högre i Tyskland. (vilket naturligtvis en säljare gärna vill göra) Bestäm hur mycket du är beredd att betala för bilen (inkluderat i kalkylen upprustningskostnader och oförutsett) och bjud det priset. Du blåser ingen, varken dig själv eller säljaren genom att erbjuda ett genomtänkt bud som du kan förklara. Mats BMW CS #5847 |
|
|
t80196: Jag vet att priser kan skilja på den Svenska marknaden mot andra länder det var därför jag skrev "en liten bättre pris koll" |
|
|
Nu är jag hemma igen efter en lång trevlig kväll med ägaren. Inget pris är sagt utav någon av oss, han är dock fast besluten om att den är värd runt 70 000,- refererat till bilen på blocket. Kvällen började med att det regna rejält i delen av staden jag bor, kör in mot stan, och halvvägs ut mot havet åker AC'n ner på 20grader & solglasögonen på. Solen började lysa alltså. - Vilken tur tänkte jag, då det hade varit lite opassande att se, höra, klämma på och köra bilen i regnskur... Kör upp på uppfarten och där står den nytvättad (sist jag såg den kan tilläggas att då var den täckt i björkfrön och tallbarr..) och fin. Efter lite allmänt tjabb så fick jag äran att provköra den. Han startar den .. wrom! Den mullrade igång utan några som helst problem! Bild: Länk Efter en några kilometers lång provtur som jag inte hann reflektera så mycket över utan hade mer en ... stolt känsla av att köra bilen :) Jag parkerade bilen igen på hans uppfart. Konstaterade dock under provturen att "Check controlen" bara lös på 2 utav X alternativ när man tryckte på check. + Att jag tror stötdämparna var dåliga, kom ett speciellt oljud när man körde över exempelvis gupp i sakta hastigheter. Jag efter förfrågan gick och kollade i de flesta vråer och rent utseendemässigt såg bilen väldigt fräsch ut! Bromsarna var bytta för några årsen, han hade kännt att dem låg på nu när han började köra den lite i år. Dörrarna var väldigt segstängda, man fick nästan vålda för att få dem stängda. Elhissarna fungerade runt om, även elspeglarna.. Eltakluckan där imot testade jag aldrig dock så sa han att den går att köra bak men är väldigt trög när man ska köra fram den. Näst intill fullstämplad servicebok, Få ägare och bilen har rullat 18 500 + mil sen -77. Diverse vätskor som olja + packningar och filter/ stift bör bytas, bilen är obesiktad. Inget tickande från motorn, bra koppling och låda, enda var att det glappa lite i växelspaken i sidleds. Samt ett ohärligt missljud vid sakta farter över gupp, jag gissar på stötdämparna. På bilderna jag visar under kan ni se lite allmänna skador & skavanker. Här följer lite allmänna bilder på diverse skavanker och lite mer. Helhetsbild 1: Länk Helhetsbild 2: Länk Sidan: - Dörrarna var som sagt väldigt trögstängda, nästan så man fick ta i med våld.. Kändes så när jag skulle stänga; att mer vågar jag inte... Men då krävdes det lite till :) Länk Golvet: - Inte superfräscht. Kollade inte så noga efter eventuella hål. Länk Höger bak: - Saknad av list, + diverse repor Länk Under huven: - Enda "äckliga" stället vad jag såg idag iaf. Länk Enginebay pic: Länk Motorn från andra hållet: - Här ser man också lite utav rost skadan på vänster sida. Länk Slutliga åsikten var i stora drag inte så fräsch som jag först trodde. Men ändå ett bra projekt! Hoppas detta gjort det lite lättare att sätta en prislapp på bilen!? Och ni får ursäkta för diverse stavfel + grammatiska fel då jag är lite trött. Vi ska höras igen i slutet på veckan och se vad han säger. Gjorde nog ett seriöst intryck på herren iaf. Hoppas vi båda blir nöjda! Tack för mig Mvh Emil Andersson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.