AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.700

För lågt et fram fälgar...

Sida 1 av 2
Hej vi köpte nya fägar till vår 320i(e46) med ett et mått på 38 och bak funkar de bra, men fram så tar fälgarna i nånstans vid fullt rattutslag och ibland när man vridit ratten ett halvt vara bara och ska backa så tar de i så mycke att man tror att man backat in i en vägg.......

NU till frågan går det att svarva bort en "del" av fälgen så dom sitter bättre?

Eller ska man sälja dom, då dom sitter bra på e90 tex??

"BMW när du älskar att köra"
Huruvida man ska svarva eller inte beror på hur tjock godset i anläggningsytan är. Enklast skulle jag tro är att sälja fälgarna och köpa ett par som passar. Nu står det ju inte vilken storlek du har på dina fälgar, men att hitta bättre begagnade original fälgar i 16" eller 17" på Blocket borde inte vara något större bekymmer.

Gillar du utseendet på de befintliga fälgarna och gärna vill behålla dem, leta efter någon som kan svarva dem åt dig, om det nu är möjligt. Kostnad för detta har jag ingen aning om. Men hittar du någon så ger han dig ett svar på om det är möjligt och vad det kan tänkas kosta.
Ok det kanske är bäst att sälja dom, fälgarna är 18" 8.5. Jag har 235 däck fram och säga att jag skulle slänga på 225:or istället skulle de bli någon skillnad??
ET38 borde fungera hur bra som helst för dig. :S

Jag har kört 19" 8,5" breda fälgar med ET35 utan problem, då sänkte jag även bilen. Det var på en 330i -02.
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
ET38 låter inte så farligt tycker jag.. däremot att däcket går emot mer vid backning än vanligt, så tyder det kanske på att upphängningen bör ses över? Någon bussning/stag som blivit slö/utsliten?

Men byter du till 225/40/18 fram som finnes på originalfälgar 18" till BMW borde det funka.. Tycker det verkar konstigt att 235:orna ska ta i, då ET-talet inte är så långt ifrån original. Kanske läge o kontrollmäta ET-talet?
(mäta hela djupet/bredden på fälgen. Dela svaret med 2, sedan mäta (på ett avtaget hjul) från anläggningsytan på fälgen till insidan av fälgens kant.)
Säg att fälgen är 8,5" bred = 8,5x2,54 = 21,59cm Delat på 2 =~ 10,8. 10.8-0,38=10,42cm ska du typ få från anläggningsytan till innekanten av fälgen. för att lätt mäta, lägg ett vattenpass eller dyl. (som du vet är rakt) rakt över fälgen, sedan ta en tumstock från anläggninsytan o läs av.

Ibland kan man inte lita på firmor...

Ett tips är att se till o få problemet o sedan kolla vart det tar i. Borde synas skavmärken på inneskärmen eller dyl. Btw är bilen sänkt?

lycka till

Om det är några räknefel, skyller jag på tidpunkten för inlägget :)
Tack för alla svar, jag tycker inte heller att et 38 är så farligt och att de borde funka hur bra som helst. Bilen är INTE sänkt och den har INTE m sport heller, bak ser de bra ut men fram ser bilen ut som en jeep då det är mycket mellanrum mellen hjulhus och däck. Fram så sticker däcken ut lite från hjulhuset typ vid dimljusethöjd där ser man att däcken sticker ut en bit....

Jag använder även centreringsringar om de nu spelar nån roll eller har något samband med att däcken tar i.....
He
75
Hema
Finnes fälgarna ET18 också hos firman?
kanske har du fått några som är felaktigt.. kanske testa o skifta bak mot fram..
Kanske bidra med bild framifrån resp. bakifrån.

Länk för att adda bilder smidigt.
Ska ut imorn och ta bilder på bilen....
Fälgarna finns i et 20-37 här e länken Länk Dock så köpte jag dom när dom kosta 2000 kr st. Men på mitt kvitto står det et 38 och på deras hemsida står det att den finns i et 20-37 i 18" som jag har, konstigt...
He
75
Hema
Det står inget på fälgarna? Brukar iofs stå på insidan..
Jag hade iaf kollat upp ET-talet genom att mäta om det inte står något på fälgen (kan ju va bra o mäta för att veta säkert) och/eller skifta fälgarna.
Länk
här syns tydligt att det körs med för lågt ET-tal.

Nu blir det sova.

Tack Hema för dina svar, ang att mäta fälgarna tror jag de blir svårt då jag e helt färsk med allt vad däck och fälgar innebär........

Tog några bilder på hjulen och hur dom ser ut, det står inget et mått på fälgarna utan det står typ fe5 o grejer på...... bilderna föreställer framhjulet
Länk
Länk
Länk
Länk

Det där kan inte vara ET38. Ser mer ut som att fälgarna är avsedda för 5-serien.
Jag tycker du ska skifta fram- och bakhjul på ena sidan för att se om det gör någon skillnad.
Flyttar sig felet till bakhjulet då är det bara att reklamera fälgarna.
Bak går däcken också utanför hjulhuset dock inte lika mycket som fram, kan centreringsringarna vara boven i dramat???

He
75
Hema
Hej Andreas.

Ser onekligen ut som om du har fått fel fälgar eller att firman inte har koll. Jag skulle ta kontakt direkt med firman. Iom att det på kvittot står ET38 har du rätt att häva köpet eller få rätt vara..

Lycka till.
Tack Hema och alla andra för hjälpen, bilen har inte gått som den ska med dessa hjul på och även vändradien har försämrats känns det som. Ska ringa firman imorn och höra med dom hur vi ska göra, helst vill jag ha pengarna tillbaka.........låt oss säga att firman hävdar att jag fått rätt fälgar att det är et 38 på dom vilket inte det ser ut som iaf, finns det nåt sätt att bevisa det på förutom att däcken går utanför skärmkanten??

Förövrigt hade jag m5 e60 replica fälgar i 19" på bilen innan och sålde dom(ångrar mig som fan nu) med et 35(tror jag) och det funka hur bra som helst.......

He
75
Hema
Du kan mäta som jag har beskrivit eller kontakta en lokal däckfirma, så kan de nog styrka att fälgarna är felaktiga.

Lycka till.
Tack hoppas allt går bra nu, en fråga om en fälg är avsedd för 5 serien(e39) kan den användas på 3 serien om man har centreringsringar?? För att jag har sett e 39:or med samma samma fälg som jag har, som Chris87 sa så kanske fälgen är avsedd för 5 serien och jag har fått fel??

Centreringsringar kan inte få fälgarna att komma längre in, dvs förändra inpressningen (et).
Självklart inte men navhållet anpassas då till 3 serien med cent ringar, men fälgen har fortfarande fel et då, hur F-N kan då den här jävla firman säga att dom passar min 3 serie.........

Bra fråga, antingen så har de gett dig fel fälgar. Om inte et står märkt på dem, vilket jag anser är ytterst ovanligt, kan de ha gett dig fel fälgar. Ibland står et i samband med fälgens bredd, dvs 38x8½J där 38 är et.
Ett tips är att plocka av en fälg och leta fram alla tal (siffror) du kan hitta. Dessa värden står enbart på insidan av fälgarna. Antingen på ekrarna eller på fällgens centrum.
Okej chris har aldrig skiftat hjul på en bil förut och har ingen direkt lust att göra de, men du har sett bilderna va?? Omöjligt att det är et 38

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.