|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har upptäckt att det bubblar och spricker i lacken på backspegelsfästet (BÅDA SIDOR) på min 05:a 523 E60, ett problem som jag även hade på min volvo 740 från -85!? Vet att Englunds (BMW i luleå) har en krockad 530 från 07 med samma färg och åkte dit för att kanske kunna köpa speglarna....men till min fasa såg jag att de speglarna hade samma problem... Några tips om hur jag ska lösa problemet? | |
| Skulle faktiskt gå och prata med bmw om detta , bilen är ju inte ny men ändå lite för ny för sådana skador tycker jag. | |
| Ja, jag ska testa...men enligt vad jag hört så avsäger sig BMW allt vad påmonterade detaljer gäller....backspeglar, taklister mm.... räknar med att stå för saken själv tyvärr.... | |
|
>Peguot Johan Tvättade bilen igår och kikade och visst hade jag samma problem :-( Har du kollat med BMW? Jag har 3 mån garanti på bilen så jag räknar med att de tar detta oavsätt om de tar detta normalt. |
|
| Jag hade samma på min Saab 9-5 som då bara var 4 år gammal. I det fallet var det aluminium under som oxiderade. Är det aluminium under färgen på E60 också? | |
| Ser ut som alu ja | |
|
Verkar vara ett rätt vanligt problem på bilar med lackade fästen. Och om fästet är i alu, vilket är det vanligaste, så är det väl bara att vänta på den första bubblan. Sen är det dessutom skam att BMW avsagt sig allt ansvar för detta, har hört det från flera håll. Å andra sidan är det inte helt svårt att montera bort speglarna, dörrsidan måste iofs tas ned men jag har bytt bägge mina speglar på under 1 timme. Sen lallar man iväg till närmaste lacknisse som säkert gör det på sin fritid och mot en rimlig ersättning. Jag fick mina M3-speglar lackade för en 500-hundring. Med mycket bra resultat. Bäst vore så klart om man slapp men eftersom det nu är som det är och BMW inte står för sitt taskiga jobb så är det ju bara att klara sig själv. Du kan ju alltid kolla med BMW vad dom tar för jobbet men det lär vara en saftig nota.... Niklas Fransosen |
|
| DKK 3600 för byte av våra spegelfästen med "rost" och listerna vid framdörarna. | |
|
Ja, jag kollade med BMW och dom hade inget intresse för "påmonterade" detaljer... Min egen teori är att fästet som är i aluinium kommer i kontakt med annan metall och det bildas en galvanisk ström vilket gör att aluminiumen oxiderar. Jag tror precis som Fransosen att det är bäst att plocka lös speglarna själv och åka till en lacknisse eller lackera själv ( det svarta fästet är ju rätt enkelt att lackera bara man är lite noga...) Men jag kommer att låta det släppa ordentligt under vintern och ta det till sommaren... För till sommare blir det en ansiktslyftning med 18" fälgar och tona rutor runt om! :) |
|
| har samma på min 530-06, pratade med bmw men som tidigare talare så står dom inte för det..... finns det någon som kan ge mig en detaljerad beskrivning på hur man plockar lös speglarna?? väldigt glad för svar | |
|
Tillhör inte backspeglarna bilen? Dom är ju lackade i karrossens färg också. Mycket dåligt. Tvättade min igårkväll men kollade inte så noga men skall göra det i kväll. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Har diskuterat detta med BMW flertalet gånger, då min vänster spegel var bubblig och till slut släpte den svarta färgen = inte snyggt. En vecka senare la motorn i speglen av och speglen skakade vid färd och hade problem med att fälla in/ut elektrisk. Fick bita i sura äpplet och byta på BMW - 4300 DKK inkl moms och montering, för hela speglenhuset (med motor, ljuspaket osv). Har små bublor på mina lister vid dörrarna också, och samma skitsnack här från BMW - påmonterade delar. Har flertalet gånger sagt följande till BMW: "Jag har inte monterat dom, det har BMW i München då bilen producerades." Kan tillägga att säga att bilen alltid handtvättas och torkas noggrant, så det inte sitter fukt kvar i springor som skapar kondens. |
|
|
Har en 525 04a och har samma problem med speglarna. Sjukt när bilen inte är så gammal. får väl lacka över eller nått |
|
| har sammma på min 530-06, alltid handtvättad osv men ändå så är lacken full med bubblor, har pratat med bmw i 4 olika städer och dom står inte för det..... bara plocka lör och lacka om :( kul på en så pass "ny" bil | |
|
Kollade mina, 530 -07, men det var ok. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| måste bara skriva en sak till i denna tråd, nu har jag även fått klarlacksläpp på min huv ca 10x3 cm.... ringde bmw och skickade bilder men samma sak där så vägrar dom stå för det... inte ett stenskott eller dylikt runt skadan, börjar fundera på om man valt fel bilmärke när det kommer till garantier..... | |
|
Fick tips ifrån lackerare att åtgärda själv för om han skulle göra det kunde han inte lämna ngn garanti för det brukar komma tillbaka... Ngn som gjort detta själv och har lite tips? Janne |
|
|
Jag åtgärdade det för ett par år sedan på vår e36 Compact från -00. -Demonterade speglarna från bilen och så mycket som var möjligt från speglelfästena. -Maskerade resten och slipade bort oxiden med kraftig stålrondell på vinkelslipen. -Grundade med grundfärg avsedd för Volvo Pentas drev på båtar. -Lackade sedan med mattsvart färg av bra kvalitet. Det satt åtminstonde kvar under den vinter som gick innnan vi sålde bilen. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
hej. har haft detta problem på min nu i 3 år och det är en 2006 års modell. nu i sommar ska jag ta och fixa till backspegelfästena. något specielt som man bör tänka på då man lackar aluminium, så det inte blir lika dant igen efter en vinter? ' mvh daniel |
|
|
Det handlar väl om att göra ett bra grundarbete med rätt material. Kanske behöver alu en särskild grundfärg eller primer eller nåt innan den vanliga lacken läggs på. Kolla med en lackerare, han lär väl veta. Som jag skrev ovan i mitt tidigare inlägg så kolla vad han ska ha för att göra jobbet helt och hållet. Blir kanske inte billigare men alla gånger bättre än att lacka själv så till vida du inte har en egen lackbox... Grundarbetet och grundningen bör du kunna göra själv iofs och låta lackeraren lägga slutfinishen. Går inte att komma ifrån att proffsen har bättre förutsättningar att göra ett bra jobb en en glad amatör. Niklas Fransosen |
|
|
Hej Har nyss monterat på 2st nya backspegelfästen.Tog ca 1 timme. Dom gamla var helt sönderoxiderade. Var ju inte billigt ca 2100:- /st. Men lackering av befintliga spegelfästen kostade ca 1500:- där jag bor så jag satsade på nya istället. Kanske håller dem bättre nu. vi får se. Men vart riktigt fint med nya iaf. /Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.