AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.749

Coupéfläkten har lagt av helt, vad kan vara fel? (528i E39 -99)

Sida 3 av 4
Går det på något sätt att mäta upp detta motstånd med en elmätare? typ antar att det släpper ut ström om det fungerar som det ska? Dess funktion är väl att ta in ström och fördela ut så mkt som det ska beroende på hur snabbt fläkten ska snurra?
Det är inte riktigt så enkelt tyvärr. Jag brukar tjata om att inte benämna effektsteget som ett "fläktmotstånd", just för att förstå hur man kan felsöka osv.
Om det varit det traditionella motståndet som man hade för att reglera hastigheten på tidigare bilar så hade din mätning varit enkel att utföra.
Nu består modulen av ett antal ingjutna komponenter, bl.a effekttransistorer osv. Hastigheten regleras genom PWM (snabba pulser med olika pulsbredd osv) från klimapanelen. Man kan i stort sett bara mäta att det finns 12V fram till effektsteget via säkringen med ett vanligt instrument.
I en elektronikverkstad med rätt kunskaper och utrustning kan man tänkas simulera regleringen osv och kontrollera funktionen mera ingående.
Oftast är problemet intermittent, och om man måste betala för felsökning osv så blir utbyte till nytt effektsteg (runt 800:-) ett klart billigare alternativ.

FP
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Är fläktmotståndet (som BMW tydligen vill kalla det) Effektslutsteget (somdet egentligen heter samma som den här?
Länk

De kallar den Blower high setting.
Lustig benämning men det ser ut att vara rätt reservdel.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hehe, kul benämning som sagt.
OT: En kompis felsökte en bil för ett par dar sedan som enl. ett dåligt diagnosprogram talade om felkoden "förbruknings-.motoreffekt relay".
Efter två timmars funderingar upptäckte han att bränslepumpen var död. "-Det hade jag hittat på tio minuter om inte programmet hade lurat mig!" sa han :)
Det sitter 2-3 reläer som benämns konstigt (felaktiga översättningar från tyskan). Det är helt enkelt vanliga avlastningsreläer som drar när man vrider på tändning resp radioläget på nyckeln, och som försörjer diverse system i bilen, i stället för att leda all ström via kontakterna i tändningslåset.
Kan heta allt från load relay, release relay, förbrukningsrelä osv.

FP
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Folke, men det är väl det berömda effektslutsteget för fläkten eller vad tror du?

Reservdelen ovan? Jepp, det är ett effektslutsteg för styrning av fläkten.

FP
ha
10
hazeot
540iA-96
320ia-93
540 ia -96/8. HJÄÄLP
min nya kupéfläkt funkar inte.
Första jag gjorde i ren panik var att köpa ett nytt effektsteg men ingen fart.

* kopplade på ström in i kontakten till effektsteget och då blev det full fart på fläkten.
* kopplade sen på en glödlampa som beskrivet och det ligger ingen ström på i kontakten som det borde?

* letade den 40 ampere säkring som ska finnas, men det finns bara en 50amp säkring bakom handsfacket? Och jag letade som fn...men hittade bara några klumpar(reläer) där bakom?
Kan det vara någon av dom som har gått sönder?
Är det någon av dom som strömmen går igenom?
Radiodelen har även slutat fungera om det har något samband.
Vad ska jag göra? Någon som har tips?

Säkringen sittter under/bakom handsfacket, oc h det sitter helt riktigt reläer och moduler där också.
50A säkring går till motorfläkten, och möjligtvis har man annan placering på din modell som är bland de tidigaste E39.
Men eftersom du kan köra fläkten genom att bygla över vid effektsteget så är säkringen hel, du behöver inte söka efter den.
Effektsteget styrs från klimapanelen så felet bör sökas där. Visar displayen ökande/minskande indikering när du trycker + eller - på tangenterna?

FP
ha
10
hazeot
540iA-96
320ia-93
jaha ok tack, då kan jag glömma säkringen då.
Ja alla funktioner på klimapanelen fungerar, men ingen ström kommer fram till kontakten till effektsteget.
Då får jag väl chansa på att köpa en ny panel, det finns väl inget annat att kolla nu va?

Jodå, men det krävs en del mätinstrument osv.
Effektsteget styrs med snabba pulser med olika pulsbredd (PWM) för hastighetsregleringen, man måste ha ett oscilloskop för att se dessa. Å andra sidan så är det inte så mycket mera än klimapanelen som kan orsaka problemet om effektsteget redan är bytt. Kablar och kontakter mellan effektsteg och panel kanske men sen finns det inte mera.
Nästa steg är att gå in i elektroniken i panelen, då behöver man lite kunskaper och dokumentation omkring denna.

FP
ha
10
hazeot
540iA-96
320ia-93
Efter lång paus är jag igång med bilen igen....

Det är tre fel märkte jag nu.
1. Stereodelen är helt svart, ingen ström.
2. Fläkten snurrar inte.
3. Blinkers fungerar utvändigt men inget klick eller blink inne.

Jag har testat att flytta radiodelen och klimatpanelen till en annan bil och då fungerar dom.
En annan sak är att när jag kopplar ur klimatpanelen så fungerar klicket och ljuset för blinkers i bilen igen.

Vad kan jag göra? Jag misstänker att jag måste riva allt igen och kolla kablarna/kontakterna?
Kan nåt typ av jordfel orsaka de här felen, dålig kontakt?
Eller kan jag "nollställa" elen i bilen med datorn på verkstad? kan det funka?

Sista utvägen är väl felsökning hos bmw verkstan, men då blir det nog ett djupt hål i plånboken....

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
hazeot: Något liknande här:Länk
ha
10
hazeot
540iA-96
320ia-93
hmm, ja det var något liknande mitt faktiskt, när det gäller blinkers

Om du kan framkalla felet varje gång du ansluter eller tar bort klimapanelen så har du ringat in felet rätt bra. K-bussen styr en del av funktioner och indikeringar, blinkersen bl.a. Du kanske kommer åt denna kabelstam när du är inne i mittkonsollen och bråkar med klimapanelen osv?

FP
ha
10
hazeot
540iA-96
320ia-93
Ja, det kanske skulle kunna vara den där k-bussen då?
Men stereon är stendöd hur än jag gör.
Jag har inga mätinstrument att använda. Jag får väl pilla på kablarna och kolla så att alla kontakter sitter som dom ska och hoppas på att det fungerar sen?

Kan det vara så känsligt som att en kabel är klämd eller lite glapp i kontakten?

Hej! Fick du fart på din fläkt igen och isf hur gjorde du? För jag har exakt samma problem med min 535a som också är tillverkad sent under 1996.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Försöker just byta effektsteg på min 530 men lyckas inte få loss eller ens rubba det gamla. Nåt som måste lossas eller nån låsklack som måste pressas in förg att få bort?
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Jupp, har för mig att det finns en låsflärp i plast ner mot golvet som man måste bända ut. Går att se om man tittar noga med bra lyse.

Hittade länken jag använde när jag bytte mitt.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.