AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.746

Coupéfläkten har lagt av helt, vad kan vara fel? (528i E39 -99)

Sida 1 av 4
Som rubriken lyder, själva fläkt hastighets funktionen fungerar att ställa upp och ner men fläkten blåser inte alls, detta är ju ganska trist då jag precis har fått ACn fylld... men det har inget med det att göra, bara tråkigt att man har fixat det och så händer detta... är det fläkten som gett upp kanske eller är det något motstånd som ger sig på dom här bilarna ???

Mvh
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Jag gissar på fläktmotståndet. Guide: Länk
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Nytt fläktmotstånd hos BMW kostar ~850kr, denna byter du lätt själv om du följer guiden.
Tackar, ja då får jag gicka lite på detta i morgon =)
me
161
merza
750ia-95
Tjena!
Här hjälpte det att bara lirka lite med kontakten
på motståndet så starta fläkten igen!
Jag tittade på detta idag men behövde aldrig ta isär något den hoppa igång av sig själv... konstigt...
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
smurf:

Bytte mitt fläktmotstånd i Juli, den funkade ibland och inte alls ibland.
Fick en ny model av fläktmotstånd som de på BMW sa att de aldrig behövt byta ut.

Jaha, okej men om den börjar krångla igen så får jag nog ta och titta på det nya motståndet.

Tack för alla svar!
glöm inte kolla säkring, det kan faktiskt var så enkelt
Kolla säkringarna. Jag hade samma problem på min 740 o lämnade in till BMW för felsökning. De påstod att fläktmotståndet var trasigt och behövde bytas. Det skulle bli dyrt, eftersom man måste skruva ur hela instrumentpanelen för att komma åt. "Och när vi ändå gjort det brukar vi byta fläkten"

BMW ville ha 10 000 för det. Jobbigt tyckte jag, och frågade för säkerhets skull på en annan, enkel bilverkstad. Dom hittade felet efter en minut, det var en säkring som gått sönder! Svagt av BMW tycker jag...
Su
35
Suffer
520i Touring -01
Min fläkt går ibland och ibland inte, den "svajar" också i varvtalet ibland. Är detta symptom på att fläktmotståndet håller på att ge upp? Jag har även letat efter säkringen, skall vara nr 76 om jag förstått tyskan rätt, problemet är bara att det inte finns nån 76:a varken i handskfacket eller i bakluckan på min E39:a... Nån som vet var den sitter?
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
76:an sitter ovanför/bakom handsfacket. Man måste montera loss handskfacket för att komma åt den.
Om säkringen gått skulle inte fläkten "svaja", byt "fläktmotståndet" istället.
Su
35
Suffer
520i Touring -01
Jo, det förstår jag. Tack för svaret om var den sitter, inte helt enkelt att gissa sig till med hjälp av kartan i handskfacket...

Vad är det som gör att fläktmotståndet orsakar detta ologiska "funkar ibland och ibland inte"? Blir det glapp i motståndet med tiden eller?

Det får bli en tur till BMW för att inhandla ett nytt motstånd.
Da
85
David P.
520dAM -11
Kan bara som parentes nämna att det "effektslutsteg" som styr fläktens hastighet sitter i luftkanalen av en anledning; det blir stekhett! Så försök att aldrig helt stänga av fläkten då det förmodligen bränner lättare då.
Som redan nämnts, det är inget motstånd som på stegade fläktar. Dessa har inte sällan glapp och avbrott, vissa steg funkar inte, men alltid på full effekt osv (då motståndet är helt urkopplat).
Elektroniska effektsteg ger inte glappkontakt på samma vis men däremot kan halvledarna (transistorerna) leva ett eget liv och köra fläkten på egen hand, även med tändningen avstängd eftersom matningen sker direkt från batteriet pga den relativt höga effekten (40A säkring).
Vid avstängd fläkt/inget luftflöde så går det heller ingen ström (när effektsteget är friskt) och det blir följaktligen ingen värme i effektsteget, ingen risk för skador av denna anledningen.

FP
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Känner att jag vill bidra till detta med färsk information.

Min E39 årsm 2001 , Kliman slutade blåsa överhuvudtaget förra veckan.
Ingen luft inte heller på högsta läget, stendött.

Jag köpte ett nytt fläktmotstånd ( effektsteg eller vad ni kallar det )

Bytte det nyss , det tog mig 10 minuter och det funkar nu perfekt !

Jag drog bara bort plattan under handsfacket och monterade bort den lurviga panel som sitter med en skruv och 2 clips vid passagerarn vänstra ben.

Sedan gick det lätt att komma åt och byta.

Tror jag betalade 800 kr för delen.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Jag kan ha råkat ut för nått liknande.

I förrgår slutade höger dimljus fram att lysa. I morse lyste felindikatorn i instrumentpanelen att ena bromsljuset var trasigt och en polare såg att det var höger bromsljus som lagt av (trots att indikeringen sa att det var det "extra bromsljuset" som var ur funktion).
Och sen när jag skulle åka hem från jobbet så var kupéfläkten helt stendöd.

Tänkte "Vad i helvete händer!!!". Dessa har förmodligen inget samband men läste om en annan på forumet där hans högra bromsljus slutat fungera i samma veva som kupéfläkten dog. Märkligt sammanträffande. :-)

AC:n ändrar iaf hastighet på fläktblåset i displayern, så den funktionen fungerar iaf trots att själva kupéfläkten är helt tyst. Trycker jag på AC:n olika knappar så hörs det olika ljud att något slås på och av. Men fläkten förblir tyst.

Har det sk fläktmotståndet/effektslutsteget gått i graven? Kan man se om denna är ur funktion om man tar loss den eller är det köpa ny och hoppas som gäller?
Samtliga säkringar ser ut att vara hela iaf.
Någon gång kan kontaktstycket på effektsteget överhettas med bränd plast osv som följd.
Annars syns inget på utsidan, man måste provbyta för att felsöka och kollla resultatet.

FP
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Vilket nummer har säkringen till kupéfläkten? Mitt säkringsschema är på tyska och fattar hälften.

Men har sett att om fläktmotståndet/effektslutsteget är trasigt så ska iaf fläkten gå på högsta hastigheten. Men det gör ju inte min. Den är helt död oavsett. Kan jag utesluta det då? Och vad blir då dom kvarvarande alternativen?
Njae du har nog blandat in lite av äldre modellers system. På bilar med fläktmotstånd och 3-4 steg eller liknande för fläktens hastighet kommer fel i motståndet att göra att fläkten inte går på mellanstegen men däremot alltid på högsta läget.
På bilar med steglös fläkt och elektroniskt effektsteg som styr fläktmotorns hastighet kan fel i effektsteget ge alla möjliga symptom, allt från att fläkten inte reglerar till att den lever sitt eget liv, även när bilen är avstängd. Den behöver dock inte gå med högsta hastigheten vid fel osv.
Detta aktualiserar lite av min "käpphäst" med att alltid försöka sätta sig in i systemen och försöka skilja på äldre och nyare teknik, och inte minst använda rätt benämning av grejorna, för att kunna felsöka på ett logiskt sätt osv.
Tyvärr ligger verkstäder och reservdelssäljare inte heller i fas med utvecklingen...)

FP
Säkringen sitter inte bland den stora mängden inne i handskfacket utan under/framför tillsammans med ett par reläer mm, som har beskrivits flera gånger i trådar med samma ämne. Kupéfläkten har en 40A säkring.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.