AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
58.750

Coupéfläkten har lagt av helt, vad kan vara fel? (528i E39 -99)

Sida 2 av 4
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Okej.
Så om jag fattat detta rätt nu så är det så att om man reglerar kupéfläkten med ett vred så har man fläktmotstånd?
Det betyder ju då att jag har ett effektsteg istället?

Jag har försökt läsa samtliga trådar om kupéfläkten men har uppenbarligen totalt missat att det sitter säkringar och reläer någon annanstans än det jag kunde finna i min instruktionsbok. Där står det att det finns säkringar inne i handsfackets "tak" och bakom högra förvaringsfacket i bagageluckan.

Men säkringen till kupéfläkten sitter under/framför handsfacket någonstans?
Alla nyare bilar och de med automatisk klima har steglös fläkt. Själva reglaget i sig kan se olika ut men anläggningar som kan rehlera själv osv har steglös fläkt och elektronisk effektsteg för fläktmotorn.
Det sitter säkringar på många ställen i E39, se gärna mektipset om elsystem mm, där finns alla beskrivna.
Du kan ta ner underredet från handskfacket (sitter med clips) så hittar du några moduler och reläer, samt två större säkringar.

FP
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Var ute nyss och nu hittade jag säkringen för kupéfläkten.

Jag läste lite för bibliskt i mektipset om var säkringen satt: "Säkringar Panel 6 placerade bredvid reläpanelen i handskfacket."

För direkt I handsfacket låg den ju inte. Utan mer bakom handsfacket. Och vilket jävla ställe att placera en säkring på. Inte direkt lättåtkomlig. Fick riva ner handsfacket och sen efter ett par svordomar kunde jag med fingertopparna rucka ut säkringen uppåt, som självklart var hel. Det var ingen lek heller att sätta tillbaka den. :-)

Och när jag ändå var där så prövade jag att ta loss effektsteget. Här kom det fler svordomar. Kontakten var lätt att ta loss men att dra ut effektsteget hela vägen gick jag bet på. Fick ut den ca 1-2cm sen tog det stopp på någonting.

Sladdarna i kontakten till effektsteget såg schyssta ut. Så vad är kvar på listan över troliga fel om nu bytet av effektsteget inte heller får fläkten att gå igång?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Jag fick byta hela kupé-fläkt paketet på min f.d. 523:a. Trodde också att det var fläkt-motsåndet. Men visade sig altså vara hela fläkt-paketet.
Kostade drygt 6000 kr för ca. 3 år sedan. på BMW Göteborg. Tyvärr måste man plocka ned instrument-brädan för detta bytet på E39.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Det var ju en mindre rolig läsning. Har ju precis kostat på mig ett byte av vevhusventilation och ventilkåpspackning (2v sen). Tidigare i våras byttes kopplingen.

Det är så kul när man säger till folk att man är sugen på att byta bil eftersom den börjar bli till åren och gått lite långt. Svaret blir (även från besiktningsmannen i onsdags): "14.000mil på en BMW är ingenting..."

Nähä, men så här dyra verkstadsräkningar under ett och samma år hade jag inte ens på min Ford Sierra med liknande år och mil. :-)

Om man köper ett nytt effektsteg hos BMW och det visar sig inte vara nått fel på mitt gamla, kan man då lämna tillbaka det man köpte? 8-900:- är inte så mycket men då kan jag lägga det på en felsökning istället.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det här med fläkt-paketet var tydligen mycket ovanligt. Så förhoppningsvis är det ju inte det som är problemet.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
"Mycket ovanligt" och "Väldigt vanligt" är saker som drabbar mig. Hahaha

Lät det nått ovanligt strax innan ditt fläkt-paket gav upp? Dog den under bilkörning?

Min fläkt fungerade som vanligt hela vägen till jobbet. Sen när jag starta bilen på jobbparkeringen märkte jag direkt att den var tyst.
Den dog alltså i samband med att jag stängde av bilen eller startade den.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Upptäckte felet när jag startade bilen. Innn dess så fungarede det som vanligt. Hade bilen hos Jocke på Göteborgs Bilservice, det var han som konstaterade att fläkt-paketet var trasigt.
Tyvärr så gjör inte Jocke sådanna jobb, så blev tvungen till att åka till BMW Group istället.Har för mig att han dock bjöd på felsökningen. Finns det ingen liknade duktig BMW verkstad nära dig, som kan kolla upp detta innan du handlar nåt hos BMW?
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Om jag själv får loss effektsteget hela vägen så kommer jag nog prova det först.

En arbetskamrat känner "ägaren" på en Mekonomenverkstad i närheten som vi förmodligen kommer åka till för en eventuell felsökning (det var även där jag bytte vevhusventilationen och ventilkåpspackningen).

Dock känns det säkrare att åka till BMW då dom förmodligen är mer vana vid dessa fel. Men risken finns ju att dom "hittar på" nått värre, typ hela fläkt-paketet när det bara är effektsteget. Läste ju om nått liknande här när det i själva verket bara var säkringen. Dom ville göra ett byta för 10.000:- först.

Inget just BMW är ensamma om iofs.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Just derför jag tycker du skulle gå till någon annan än aukt. BMW verkstad:-)
Undrar vad som menas med fläktpaket? Det som möjligen kan lägga av/slitas ut är väl fläktmotorn med sinal lager och kolborstar. En 12V elmotor med axeln ut i båda gavlarna, kan ju knappast kosta 6000:- eller hur? Sen sitter det två st trumfläktar, en på varje axeltapp, frågan är om dessa kan gå sönder? Lite plasthus runt osv, lär inte heller gå sönder av sig själv.
För 6000:- låter det närmast som dom bytat hela paketet med fläkt, spjällbox osv, jag hade gärna vilja sett de utbytta delarna.
Ett alternativ kan ju vara att hitta en fläkt på skroten, däremot brukar effektsteget fösvinna snabbt från bilskrotarna.
Osäkert om man kan lämna tillbaka ett effektsteg som man haft inkopplat, verkstäderna brukar vara kinkiga med dessa och liknande reservdelar. Det beror på att man med lite otur kan köra sönder en frisk elektronikmodul på ett ögonblick osv, speciellt tändmoduler och liknande.
Om man beställer jobbet hos BMW så kan man ju knappast bli debiterad för t.ex effektsteget om det gamla visade sig vara OK, men då vill de nog fortsätta och byta resten.
Effektsteget är dock den överlägset vanligaste felorsaken, och det ver lite skumt att den fastnade halvvägs när du skulle lossa den.

FP
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Det är ju ganska trångt där och såg jävligt dåligt trots ficklampa i käften. Den tog i på ovansidan någonstans eftersom jag kunde röra den i alla led men ovansidan gick till ett läge och sen stanna den där.

En annan fråga: Kan jag ha klimatanläggningen påslagen? För stänger jag av fläkten helt blåser det ju inte nån någon luft överhuvudtaget och jag avlider. Om jag slår av "frost-symbolen" så jobbar väl inte AC:n och luft kommer in utifrån?

Och kan jag koppla ur effektsteget och köra vidare? Tänkte om jag fick loss den till slut så vill jag ju inte sätta tillbaka den förrän jag köpt en ny.
AC-knappen styr endast kompressorn. Luft kommer alltid in i mån av fartvind osv, bäst är nog att öppna alla spjäll och köra manuell inställning osv.
Du kan köra vidare med bortplockad effektmodul.

FP
Glömde: Det går utmärkt att testa fläktmotorn via kontaktstycket till effektmodulen.
Det bör gå fem kablar in i kontakten, varav röd/grön och svart/grön går till fläktmotorn. Men kontakten lossad kan du koppla in 12V på dessa två kablar, plus på röd/grön och minus på svart/grön. Koppla gärna en vanlig 55W strålkastarlampa i serie med ena batterikabeln för att begränsa strömmen/hastigheten lite. Lampan kommer att lysa lite samtidigt som fläkten går på lite halvfart om allt är riktigt.

FP
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Fast när jag stegade ner till "0" på fläkten så att displayern slockna så kom det inte ens in fartvind. Utan jag är tvungen att ha den på sk steg 1 och "frost-symbolen" avstängd för att det ska komma in fartvind.

Men då vet jag iaf att det är okej att köra vidare tills det här med fläkten är löst. Tackar.
Stämmer säkert, steg noll stänger även spjällen vilket man hör om man lysnnar inne i kupén med motorn avstängd.
Men AC-knappen borde inte påverka luftspjällen. Man kan ju köra utan kompressor alltid om man vill, och på vinterhalvåret (under +12° utetemperatur) tillför man ingen kyla heller, men luft kommer det alltid in.

FP
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Ett tips för att få längre livslängd på både fläkt och effektsteg/motstånd är att byta kupe filter i tid. Hade en fläkt som stängde av sig var 5:e minut för över 2 år sedan. Hittade mektips om att löda i fläktmotståndet. Bytte kupe filter istället. Fläkten har inte stannat sedan dess. Min slutsats: Låt aldrig ett filter fylla 7 år i bilen!
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Inspektion II är gjord i juli förra året på BMW. Där borde väl kupéfiltren blivit bytta?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det som gjorde att det drog iväg till över 6000 kr. var arbetskostnaden.Som jag sa, så behövde man plocka ned instrumentbrädan.
Med fläkt-paketet, menar jag det "huset" med fläktar,som sitter bakom brädan. Har för mig att detta "huset" kostade mellan 1500 och 2000 kr.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Har idag bytt effektsteget. Eller som killen på reservdelar på BMW sa: "Jaha, det som vi kallar fläktmotstånd...". :-)

Nu fungerar fläkten igen. Fy fan vad skönt att det "bara" var det som var fel.
Tack för er hjälp.

Och den nya (den till höger) hade lite fler "spröt":
Länk

Fick till slut loss det gamla effektsteget då den tidigare fastnade på vägen ut. Det jag fick göra var att trycka effektsteget ner mot den fjädrande låsningen (röd rektangel) för att på så sätt få ovansidan av effektsteget att lossna från "luftkanalen" (röd cirkel).
Länk

Och säkringen till kupéfläkten sitter väldigt illa till. Hållaren (röd cirkel) sitter bakom nån plåt bakom handsfacket. I samma hållare sitter säkringen för kylfläkten. Väldigt pillrigt att få loss och sätta tillbaka:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.