AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.623

Ska byta till BigBlock i nån BMW-modell

Sida 1 av 2
Et
58
Etno81
535iA -90
Har nyligen inhandlat en 454'a på 7,4 liter, nu är bara frågan: vilken BMW ska jag stoppa den i?

Har mest funderat på 6-serien, men har inte hittat nåt lämpligt objekt än. 3-serien är helt utesluten, den karossen har jag aldrig tyckt om.

5'an (E34), 7'an (E32) och 6-serien är väl de alternativ jag tänkte välja emellan. En 750 som skurit med full utrustning vore ju tex nåt.

/Etno
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag lider med den stackars BMW 750 som får en amerikansk V8 motor under huven. (obs inget taskigt menat Etno81, jag är bara ärlig.)
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Varför postar du dessa inlägg under M3, M5 mm?

/Edvard
BMW CS # 4503
Et
58
Etno81
535iA -90
Jag hade kunnat lagt de under samtliga bmw-modeller eller trimning iofs, det har du rätt i.

/Etno
Et
58
Etno81
535iA -90
J.L: Den skulle ju inte bli lika komfortabel som med 12'an, det är helt klart. Men det är inge kul å sätta motorn i nån bil där det knappt finns elhissar heller.

Skulle ju va rätt så fräckt å glida fram med gubb-sjuan vid ett rödljus, bredvid nån Audi eller dylikt, låsa fast bilen och lämna killen bredvid i moln av bränt gummi =)

/Etno
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Etno81

Jag tycker att du är inne på helt rätt spår. Det finns ju ett sånt enormt utbud av tuning till amerikanska motorer, dessutom till ett vettigt pris. BMW är lite för mycket trimmning av små motorer för att det skall gå att utvinna mer på ett billigt sätt. Jag menar att om man lägger ner 50 000 på motor och låda så har man ju lite att bita i sen. Vad skall du ha för bakaxel? BMW;s? Själv skulle jag bygga på en M-modell typ en sån som jag redan har. Jag skulle ju deffenetivt spara motorn som sitter i nu pga besiktnings skäl.

När jag stoppade 355;an i volvon så blev bilen lättare i fram än med en B230E!!
De på besiktningen trodde inte sina ögon när bilen var 80kg lättare.

MM
Et
58
Etno81
535iA -90
MMM

Ganska mycket billigare än europeiska också. Jag menar, köpa värre tändstift och luftfilter för tusentals kronor för att få ut 10 HK till blir lite dyrt... Den här motorn jag fått tag på har suttit i en '74 Corvette, gått ca 11 000 Mil och har en effekt på ca 520 HK (utan lustgas). Jag gav 22000 Kr för motorn, men ingen låda alltså.

Den tekniska biten ska han som jag köpte motorn av få fixa, så bakaxel-frågan får jag låta vara öppen så länge. Det där med besiktningen blir det väl problem med, motorn kom ju alltså före -75, men bilen blir ju nyare så därför lär de väl gnälla.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Stoppa den i en 3.0Csi eller ta fram stora skohornet och böka i den i en 02a.
Et
58
Etno81
535iA -90
Har väl haft nån fundering på den "bayerska prinsessan" eller vad 3.0CSi kallas för, men det är svårt att hitta nån till ett vettigt pris.

Ta inte illa upp, men 2002'an tycker jag inte riktigt om. Han går väl bra redan den du har tex, ingen idé att fiffla med en sån. En E34 med 518 kanske vore nåt, då skulle man ju få många som vill köra om =)

/Etno
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Helt rätt!,har själv stora planer på att montera en cheva smallblock i en M3 E30.Då kan man köpa en motor på ca 500hk för 40000kr, som dessutom går att använda ordentligt utan risk för ras.undrar hur många tillförlitliga hk man får i en BMW motor för 40000kr?
Et
58
Etno81
535iA -90
Det finns inga tillförlitligare motorer än jänkarnas åttor, det är ett som är säkert. Men många tror tex. att motorerna är slut för de går ojämnt.

Grannen min har en 750iAL -92 som går VÄLDIGT bra, aldrig att tomgången fladdrar eller nåt sånt. När jag hade lånat brorsans Corvette och vevade i gång den för honom så trodde han att motorn var slut (350 TPI, 9000 Mil) eftersom den går ojämnt på tomgång. När man gasar är den klockren dock, har hört att tom en ny Vipers tomgång är ojämn men vid gaspådrag aldrig fallerar.

Har laddat ner en film förresten med en Hemicuda som visar musklerna. Hemi 426 anses väl av kännare vara världens värsta motor (det är den som alla dragracers byggs ur). Den bilens tomgång är inte att leka med! Låter som att nån slår på motorn med en slägga =). Smäller och slamrar, men vid gaspådrag inga problem.

En äkta Hemi 426 motor (bara blocket, oavsett skick) har jag hört kostar runt 250 000 Kr. En sån skulle du tryckt ner i M3'an. Då får du en gammal M3'a som är värd mer än en sprillans ny -02a =)

BMW's motorer är bra, men topparna och elektroniken är det som ställer till det i våra favoritbilar.

/Etno
328Mats
V6an i Hemi 427"V6" edition är den bästa genom tiderna *freakar*
Jag tycker cheva har byggt de bästa motorerna, de fungerar lika bra med nyrenoverad som helt slutkörda motorer där vevstakarna hänger som vissna tulipaner!!!!

/ ChevaMatsa
Et
58
Etno81
535iA -90
Cheva's 350 är världens mest byggda motor, så koll på läget torde de väl ha. Har förresten hittat en 750iAL -91 där burkarna dansat jenka. Fullutrustad, och han skulle ha 15000 för den. Ska jag slå till?

Får väl utföra en skärmbreddning sen också då om jag vill ha bredare däck, skulle kunna bli rätt ensam om det är jag rädd för =)

/Etno
Vafan är en v6 hemi 427?

Mopar kan man jämföra med BMW och cheva är som volvo, fördelen med cheva är att det är billiga delar. Personligen tycker jag att det ska vara BMW motorer i BMW.

betriebsanleitung1
Han behagar nog skämta.
Crusty
BMW i all ära men en 350TPI Cheva bigblock....!!!
Det är liksom där trimmningen lönar sig!
Har alltid haft stor respeckt för amerikanska bilar!!
Et
58
Etno81
535iA -90
iofs är 350 en smallblockare....

/Etno
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Största hindret blir besiktningen.
Eftersom det inte går att få de intyg från BMW som krävs, inte ens om det är en BMW motor du ska konvertera till.
fritte 750
hej alla.tänkte bara säga att jag har en cheva impala 66a med en borad 454=468 ca 650hk .respekt.vore nåt i 750an,

FRITTE 750 FOREVER
Peter bmw325 cab
V12
respekt

Kolla den här kärran

Länk
Peter bmw325 cab
burn vad menar du med billigt ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.