AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.566

3-serie e46 rostproblem

Sida 2 av 2
Så kan vara. Men det borde ju vara enklare för ex vägsalt att angripa en tvättad bil än en smutsig. Saltet hamnar ju ovanpå smutsen.
Men du kan ha rätt flashg. Nästan så man skulle köpt 2 likadana bilar, den ena tvättar man ofta och den andra ytterst sällan. För att efter något år kolla och se vilken som har angripits av rost och isf har mest.
En bil ska hållas ren och framförallt vaxad. Lacken är full av små porer där skiten gillar att gro. Bättre att hålla rent och fylla lackporerna med vax än att smutsen ska få grepp. Dessutom fastnar inte skiten lika lätt om lacken är vaxad, tät och halkig.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
När det gäller bagageluckan så skadar det inte att ta bort skyltbelysningen då och då och kika. Där kommer det alltid rost. Bäst är ju att stoppa den där!
Tack för tipset. Det ska jag kolla.

För er som kör E46 Touring:

Jag hade nyss av spoilern på bakluckan och plåten under är riktigt snålt lackad av BMW. Bara en tunn svart lack som det bubblar friskt under vid punktsvetsarna (jag har en 02:a som i övrigt är helt rostfri). Det är enkelt att ta bort spoilern. Den sitter med fyra bultar från undersidan. Jag slipade bort rost och bubblor och penslade roststopp och svart färg. Bättre än nytt :-)
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Här är ett riktigt rostlik av modell E46 dock 10 år gammal men det ser ut som det rostar lite över allt.

Länk: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.