AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.565

3-serie e46 rostproblem

Sida 1 av 2
gy
4
gyllen
318i Touring -03
Var i början av sommaren och fick min 318 touring -03 inspekterad hos BMW för att eventuellt upptäcka rost innan 6-årsgarantin går ut.

Det slutade med att alla sidodörrar kommer att bytas samt att kort togs för en blema på bakluckan för bedömning hos BMW i Tyskland. På BMW verkstan sa dom att tidigare hade även bakluckan garanterat bytts. Nu hade dock BMW blivit hårdare i sina bedömningar.

Fråga: Har ni fler erfarenheter av bedömningar huruvida rostgaranti gäller så delge gärna oss andra dom för att man ska veta vad man kan räkna med/hoppas på.

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Hittade de inget i framkant på motorhuven, ett välkänt ställe.
Kolla en gång extra där.
Mvh Johan
gy
4
gyllen
318i Touring -03
Jag har hört det oxå. Tack för tipset dock!

Jo han kollade noggrant där - lös in och petade etc. men hittade faktiskt inget.

sf
44
sfi
330i -03
Jag har ett trasigt handtag på bakluckan till min e46 -03a. När häromdagen skruvade bort det gamla handtaget för att sätta dit ett nytt så såg jag att det precis har börjat bubbla lite under lacken på en fläck som täcks av handtaget.

Jag åker till BMW i Örebro, Carlsson bil. Garantin på min bil gick ut i april detta året. Det var inget snack. Jag får stå för reparation själv.

Det var bara att ta sig tvärs över vägen till Örebro billackering...

Tur i oturen att få detta åtgärdat så snabbt som möjligt. Bakluckan är i toppskick för övrigt och fick beröm på BMW då de var ute och tittade på den för att den såg riktigt fin ut.

Men som sagt, garantin ute april detta året. Ca 3 månader över tiden. Ingen hjälp.

Pe
31
PerP
325iT -09
Jag har en 320 coupé -03 med en rostskada i huvens framkant på undersidan. Jag köpte den i våras och upptäckte skadan, som den förra ägaren tyvärr missat, vid köpet. Köpte bilen i juni och rostskyddsgarantin hade gått ut i januari. Jag ringde Förenade bil men det var aldrig tal om att de skulle ersätta något när garantin gått ut. Det kan man i och för sig förstå. Var ska man i så fall dra gränsen? Vid ett år eller två över garantin? Men å andra sidan hade en förlängning av garantin varit en snygg gest från BMW med tanke på att e46 visat sig vara en väldigt rostkänslig modell. Man borde inte behöva laga rost på en 6 år gammal BMW kan jag tycka...

Laga det var för övrigt inget man gärna ville göra på Förenade bil. Man byter helt enkelt ut huven, dörren eller var rosten nu har satt sig.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
det är väl rätt självklart att inte BMW byter något efter garantitidens utgång, det är inte välgörenhet de sysslar med ;)

därför är det extra viktigt för de som har bilar som snart fyller 6år att vara super-super noga när det kollas rost.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sedan är frågan om hur mycket värda de nya delarna är. Rosten börjar under kittet säkerligen under första året på en åretrunt-bil. När den kommer ut och blir synlig rör den sig betydligt saktare där det finns zink som offras.
De nya delarna är tillverkade på samma sätt, d.v.s. ingen zink under kittet och otätt kitt med tunn färg. Det bästa man kan göra vid byte är att se till att det blir tjockt med klarlack på insidan av dörrar och luckor.
Drankvatten
Hej!

Angående rostig motorhuv BMW E46 jag har en gammal -02 320i och jag har upptäckt rosten i framkant också, men jag har inga garantier, men hur fixar man skiten att be en lackerare fixa till rosten hjälper säkert bara ett tag och en ny huv med lack är säkert jättebilligt. Jag har dessutom en Golf gl 1991 och den rostar vill jag lova men inte i framkanten på huven, vad är det med BMW igentligen, otroligt dåligt på en så pass ny bil, är det någon som håller med mig?

Mvh Mattias bitter som faan på BMW rost.
Många av rostproblemen kan nog tillskrivas allt salt som hävs ut på vägarna vintertid. Sen är det nog inget märkvärdigt att en 7år gammal bil rostar även om det är tråkigt.
Det går att förhindra att det rostar igen, mycket hänger på underarbetet och hur väl man tar bort den rost som redan finns.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Drankvatten:

Ny huv ca 2500:- + lack runt 2500-3000:- beroende på om staten ska få del av sin kaka :)
Ingen idé att pengar på att köpa ny huv och lacka den. Efter ngt år kommer samma sak att inträffa, jo nämligen rosten börjar träda fram på samma ställe.
Bort kastade pengar enligt min mening på nästan 8år gammal bil.

Be en lackerare slipa rosten samt fixa till det på ngt schysst sätt på det drabbade området.
Dels kommer du att spara pengar samt du blir inte så besviken när du ser rosten på samma ställe om 1 eller 2 år beroende på hur pass bra jobb lackeraren har utfört.

Har du däremot en risig motorhuv med massa stenskott, repor och dylikt passa på att lacka om den helt.

BMW M-POWER
gy
4
gyllen
318i Touring -03
Hej,

Hämtade min 318i touring förra veckan hos Lunds bil i Varberg. 4 nya dörrar samt omlackerad baklucka och ram runt densamma. Bilen ser nästan ny ut. Skulle kostat 50-60 kkr om man betalat själv.

Verkligen hatten av för ett superbra utfört jobb av BMW i Varberg samt även för BMW i Tyskland som betalade notan för kalaset.

Så agerar en seriös biltillverkare!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst är det bra gjort av BMW som betalar men å andra sidan är problemet i sig katastrofalt. Ta vilken saltdränkt Volvo S60 -02 som helst och jag lovar att du inte hittar ett uns av rost på den. Samma sak med Saab och Audi. De har helt enkelt ett mycket bättre rostskydd. Det är jättetrist att det är så här eftersom E46 är en trevlig modell i sig.

--------------------------------
//Lövet
Drankvatten
Hej!
Tack alla glada BMW ägare för era svar!
Men jag tycker på nåt sätt att 7år inte är så himla gammalt men jag har kanske fel, är det rosten som kommer som borde få mig att tycka så, ja i såna fall är en 7år gammal BMW gammal, för hur ser den ut om 10år, 11år. Hoppas inte maskinen är lika ålders oemotståndig men den har ju gått 13000mil så den är väl slut snart den med..:)

Mvh Mattias
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Drankvatten:

Den känslan som du beskriver eller som du upplever har jag oxå upplevt en gång i tiden när jag såg dem första rostbubblorna dyka upp på bilen...
Men man vänjer sig tro mig.) framför allt är man inte ensam om det.

Sök på forumet om rostproblem på E46, så har du o läsa resten av veckan.

BMW M-POWER
Drankvatten
GINO:

Tack för lite värmande ord, jag har väl haft gamla rosthögar innan jag köpte min BMW så van vid rost det är jag men tycker bara det är synd på en så pass fin bil som e46 modellen är. Ska läsa om rosten här på forat, tack för tipset och ha det gott!

//M

"Man behöver inte ha fel bara för att man är ensam om att ha rätt"
Saknar den kvalitet som de flesta av dessa tyska bilmodeller hade i början samt mitten av 90 talet.
Har införskaffat en Audi 100-93 2.6e som vinterbil ock den är minst sagt fräsch efter 25 000 mil.
Den är långt mycket friskare än tjejens 320i-01 som har de kända rostangreppen ( huv,dörrar,bakluckan mm ).
Skamligt att nivån sänkts så mycket från en premiumbils tillverkare ?
Näe E46:an är en av de roligaste bilar jag kört,men rosten.....?
Näe inga flera e46or på våran gård tyvärr..:(
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med om att rostproblemen tråkiga speciellt eftersom e46 annars är en mkt trevlig bil. Både komfortabel och körglad.
Var mycket nöjd med min 325-01 förutom just rosten som kom krypande.

Instämmer med Alex angående de gamla Audi. Min -92 (34.000 mil) som ytterst sällan tvättas eller får omvårdnad klarar sig riktigt bra från rostproblem med tanke på vad den varit med om.
Har haft en lackskada på en skärm där det är plåtrent 3x2 cm sedan jag köpte den för 4 år sedan men rosten får inte fäste ändå!
gy
4
gyllen
318i Touring -03
Från 2004 så skall rostskyddet vara bättre och från det året gäller också 12 års rostskyddgaranti på åtminstonde 3-serien.

Peter.71
Hej.Jag undrar om inte en bmw verkstad ska kolla bilens kondition (rost angrepp) på en vanlig service? Läste i serviceboken att de ska kolla ev rostangrepp och meddela detta till kunden med förslag till åtgärd. Tex jag som nyligen köpt en bmw 325 i touring 2003 hittade det berömda problemen med rost i förardörren bakom kittet. Garantin hade då gått ut för 2 månader sedan, bilen var in på service bara någon månad innan jag köpte den och enligt förra ägaren så påtalade inte någon honom om detta problem. Om nu en verkstads mek missat att meddela detta som de nu ska kolla varför kan då inte bmw ge en förlängd garanti på detta välkända problem då det är en miss från deras sida i tillverkningen.Jag personligen tycker det är väldigt dåligt av bmw specielt när det vill sälja bilar med kvallitet. En mycket besviken E46 ägare.

P.N
Löper en bil som tvättas ofta större risk för rost eller kan det vara tvärtom? Det känns på något sätt som att de som tvättar sina bilar ofta och håller dem rena och fina verkar drabbas oftare av rostangrepp. Jag kan ha helt fel..
Detta är en liten funderar bara. Ursäkta om jag spårar ur.
Det kanse är så att de som tvättar, fixar och donar hittar rosten snabbare än andra (som kanske är lite slarvgare och bara kör genom snabbtvätten eller inte tvättar alls så ofta). Dels för att de får en rejäl check av kraossens delar när den tvättas (för hand naturligtvis) samt att de som tvättar oftare är noggrannare med bilen och upptäcker rosten vid minsa angrepp.

Slarvpellarna kör runt i tron om att bilen är rostfri men de har bara inte sett rosten än...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.