AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.065

krånglande automatlåda 540 -01

Sida 2 av 3
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Gemini: Ja, det lät lite märkligt men det var så han sa. Tyckte också att det inte riktigt var min ensak om man bara kunde köpa oljan på 20 liters dunkar utan mer att jag borde få betala för den mängd olja som min bil behöver....

Nåväl, det kanske var en felsägning :)

Vad fick du betala för ditt oljebyte, Thomas?

Hade inte möjlighet att kolla med Blombergs idag men tänkte ringa "Geschwinds motor i Viksjö" och höra vad de säger.

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Gemini__
Var först hos en auktoriserad BMW-handlare, 3500 kr skulle kostnaden hamna på där (då räknade de på ca 5 l olja). Liknande summa handlade det om hos en icke auktoriserad verkstad, dock med specialité BMW.

Valde till slut, efter rekommendation från en forumanvändare härifrån, en mindre verkstad där slutsumman hamnade på runt 2000 kr. Nya skruvar till tråget ingick också. Verkstadsägaren visste hur man gick tillväga med rätt temp osv. vid påfyllning, vilket enl. uppgift är viktigt. Dessutom en förutsättning för att ens överväga lämna in bilen.

Ska in på ett till delbyte inom en snar framtid.

Mvh:
Thomas

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ja, det var ju lite skillnad i pris än det jag fick....

Ja, temperaturen är en kritisk punkt har jag också kunnat läsa mig till. Det bästa är väl att fråga verkstaden hur de går tillväga och utelämnar det vikten av rätt temperatur, ja då får man väl leta vidare :)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kermit:

Hur har det gått?

Här i fjollträsk så är ju allt lite dyrare oftast, Geschwind´s verkar vara mycket kompetenta.

Mvh
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Rob_t_j72: Har haft "häcken full" med andra problem, så jag har ännu inte kontaktat Geschwind´s. Har faktiskt inte hunnit förbi Blombergs på Lidingö heller. Ska ta nya friska tag i veckan som kommer. Lovar att meddela vad jag får för svar :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster :)

Idag gjorde jag slag i saken när jag ändå var ute och snurrade med bilen. Åkte förbi Geschwind´s auto-motor i Viksjö och hörde mig för angående oljebyte i automaten.

Verkstaden så riktigt fräsch ut och ett trevligt bemötande. Han jag pratade med rekommenderade verkligen ett byte och kunde nästan lova till 100% att jag skulle känna skillnad om jag gjorde ett oljebyte. Har nämligen känt att lådan växlar ngt hårdare och växlingarna inte "flyter i" lika obemärkt som förut.

Han förklarade att han bytt olja i automaten på flertalet Bmw bilar och alla hade blivit nöjda efter bytet. Först tömde man ut en del av oljan och sedan monterade man ner tråg och filter. Rengöring av tråg samt magneter. Sedan skruva dit nytt filter och återmontering av tråg samt ny packning. Påfyllning av olja. Tydligen får man ut c:a 8 liter. Om man vill vara riktigt petig kan man göra ett nytt byte efter c:a 100 mil och då kan det räcka med att lossa oljepluggen och tömma ut c:a 6 liter och sedan fylla på med ny olja.

Oljan kostade c:a 240 kr/ liter och skulle således kosta c:a 2000 sek. Filter och packning c:a 700 sek och arbete c:a 1000 sek. Totalt c:a 3700 sek.

Jag frågade om man även skulle passa på att uppgradera växellådsprogramet och det tyckte han kunde vara en bra idé. En sådan uppgradering skulle kosta 1500 sek.

Jag fick ett gott intryck av firman och kommer med största sannolikhet att lämna in bilen hos dem.

Synpunkter?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
varför uppgradera programmet i lådan?
Finns det en version som är mycket bättre?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
kamel2: Vet faktiskt inte. Men jag fick den rekommendationen när jag pratade med "Perre" för ngt år sedan. När jag frågade killen på Geschwind´s så sa han att man kunde göra det. Förmodligen så uppdateras programen lite då och då men vad jag vet så är det inget som ingår i ngn service utan man får begära att få tex. växellådan uppdaterad.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Jag bytte hos "Per" före sommaren. 400 mil sedan.
4000 kr
dessutom
nytt program låda + motor
1500kr

Vad jag fått för mig byter Per runt 10 liter (av 12 eller nåt) vid ett tillfälle.

jag hade 20.200 mil vid bytet. Funkar bra, men lådan gör lite mer vinande ljud vid kall start under någon minut inbillar jag mig...
Funktionen kan jag inte klaga på.

mossning,
Dan
mi
2
mikaelmartinsson
e34 540i -95
e34 525i touring -92
e30 323i -84
Hoppar in i diskutionen här då jag har en 540 som har ett vinande ljud ljust nån minut vid kallstarter... har ni nån aning vad detta fenomen kan vara?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
mikaelmartinsson: Tyvärr har jag ingen bra idé om vad som ge upphov till ditt vinande. Kanske Remmarna eller ngt lager?

Jag har ialla fall igår bokat tid för oljebyte i automaten, äntligen :)
Jag valde Blombergs på Lidingö då jag haft bilen hos dem förut. De var väl införstådda med vikten av rätt temperatur vid påfyllnad etc.

Geschwind´s motor i Viksjö är säkert kompetenta men från Blombergs fick jag ett uppskattat pris på c:a 2500 sek dvs. billigare, samt att jag har gångavstånd hem :)

De byter filter, packning samt c:a 5 liter olja. Sedan kan man vänta ett par 100-mil och tömma ut och sedan fylla på 5 liter till. Ett så kallat andra delbyte av oljan. Bilen skall in den 12-oktober.

Kan knappt bärga mig.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
kermit:
Ditt andra femlitersbyte ger väldigt lite "effekt per krona".
Av de fem liter du tappar efter 200 mil, är 2 liter "nya".

Lägg på lite pengar och kör i minst 8 liter en gång och låt det sedan vara.

2 * 2500 kr > 4000 kr
2 * engagemang > 1 * engagemang

mossning,
Dan
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Dan: Om man tömmer på mer olja så låter det bättre och mer eknonomiskt teoretiskt sett. Dock så blev jag avrådd från det rent praktiskt och funktionsmässigt sett.

De rekommenderade att man inte byter mer en det som kommer ut, när lådan är "kall" och tråg och filter bortmonterat. Det är viktigt att man får en indikation på hur lådan mår dvs. hur ser oljan ut, finns det större partiklar än metallmos på magneterna osv. Han förklarade att det finns olika sätt att få ut betydligt mer olja men att det då kan finnas en risk att lådan då ev. kan ta skada. Ser det ok ut vid första bytet kan man köra ett tag och låta filtret rena oljan och sedan lossa bottenpluggen och tömma ur oljan i tråget och sedan fylla på igen.

Jag lämnar över det till deras expertis, då de gjort denna "operation" på flertalet lifetime skyltade lådor.

Men tack för tipset :)

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
jo
11
jontish
325i e36-91
liten fråg.. kan man på nått sätt kolla om man har förlite olja i lådan utan att ta bort tråget? och om man vet att man har det kan man bara fylla på med ny olja?tänkte ta bilen ner till tyskland men man vill ju inte åka lånt och slita på saker i onödan.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
jontish: Ja, det går att kontrollera om nivån är rätt i lådan. Det är lite speciellt på automatlådor med lifetime olja eftersom de saknar mätsticka. Man bestämmer nivån med hjälp av temperaturen på oljan.

Läs hur man går tillväga här: Länk

Mvh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ja
9
JanneH
525iA M Touring -03
BlackMunichWagon, såg ett gammalt inlägg ifrån dig i denna tråden om att din automatlåda i dåvarande 540 växlade ryckigt vid lugn körning men inte annars.
Min E39 525 beter sig precis likadant, du skulle kolla upp hur det stod till med oljan, ordnade oljebyte problemet?
Någon annan som känner igen detta och vet lösning?

Nu är det dax för mig att tänka på olje byte, eller åtminstånte påfyllning.

De var ju ett tag sedan denna tråd var aktiv så tänkte kolla om det finns några tips på en bra och prisvärd villket inte brukar gå hand i hand..) verkstad i stockholms området.

mvh
// Jonathan
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Har haft min 540 -94 sedan 2002. Den har gått drygt 40000 mil nu och lådan fungerar bra fortfarande. Bytt olja lite onödigt ofta kan tyckas, cirka 4000 mil, men då har bilen fungerat. T.o.m. de berömda "plastkulorna" har ännu inte slitits ner. Det är noga med att du väljer RÄTT olja. Uppgifter om vilken olja du skall ha finns på nätet. Det är inte speciellt svårt att byta oljan. Det kniviga är att se till att nivån blir exakt rätt. Och filtret skall naturligtvis alltid bytas också.
Yo
8
Yoshua
540iA -00
Snart närmar det sig för kärran här hemma. Tänkte köra på ett oljebyte nu innan 18 000 mil och siktar på något ställe i Skånetrakten. Någon som har tips om verkstad? Helst i Malmöområdet.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
grodan Kermit: hur gick det med oljebytet? blev det flera delbyten eller bara ett?

Är i funderingar att göra detta själv nämligen :)

//m

Freude ist BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.