|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
har en e39 540 -01 som har en krånglande automatlåda. rycker och slänger i växlar, tänkte börja med att byta oljan. har kommit fram till att det är automaten med gröna skylten. någon som har nå erfarenheter av den lådan? /Mattias | |
|
har en 540 samma årsmodell. som just nu är på verkstad för rasad låda. mitt problem kom helt plötsligt skulle göra en omkörning, gjorde kickdown å lådan la sig i friläge. sen kom felmeddelande på lådan. körde upp den till närmsta bmw verkstad å dom konstatera att det var för lite olja i lådan (fattades ca 1L) men då var redan skadan skedd, dom kunde i säga vad som var fel på lådan utan bara att den vara skrot, Har lämnat den för renovering som kommer kosta mig 28 friska. Dom på bmw sa att de är en så kallad evighets olja i lådan, vilket man ska ta med en nypa salt. Mitt tips till dig är att byta olja å filter så fort som möjligt, har du tur så räcker det. det är kostar ca 2000-3000 på bmw verkstad, om du inte gör det själv. Har du otur så är det en spricka i turbinen som i min eller varvtalsgivaren. /Jesper |
|
|
Ingen rolig läsning Flashrider, rasad automat är just det man inte vill skall hända. Automaten i min 540 växlar ibland också lite ryckigt så jag lämna in den för att kolla upp oljenivån nästa vecka. Konstigt nog är det bara vid lugn körning den kan rycka lite, om jag kör lite hårdare växlar den hur mjukt och fint som helst. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
| har nu bytt olja i lådan och den blev som ny =) | |
|
Mattias_R: Bytte du själv lr hos verkstad? Pris før jobb/delar/olja? /Pontus |
|
| jag gjorde det själv. va mycket enkelt om man bara följer anvisningarna som finns på "gör det själv". filtret kostade väl runt 500 lappen. oljan köper jag av en bekant och den va anpassad för denna låda. så oljebyte är att rekomendera =) | |
|
Gött att det hjälpte! det är ju inte alls roligt när lådan ger upp=) /Jesper |
|
|
Mattias_R: Hur långt har din bil rullat? Funderar själv på ett oljebyte då min snart slår om till 19.000 mil. Dock har jag blivit avrådd från två olika meckar att man ej skall röra automatlådan såsom att byta olja eller filter eftersom det kan ställa till med problem. När man sedan läser om flertalet här på forumet som bytt olja utan problem med ett positivt resultat.....ja då blir man kluven... Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
ZF brukar rekommendera byte efter 10 år eller 15000 mil det som kommer först. Ett första delbyte före 10 år och före 20000 mil är inga problem i normalfallet. Efter bytet märker man normalt ingen förändring alternativt något mjukare växlingar vid lugn körning eftersom den gamla oljan brukar vara lite tunnare och ha lite högre friktion jämfört med den nya oljans egenskaper som mjukvaran är avstämd till. För lådor som gått ännu längre utan byte finns inga generella svar. Det enskilda fallet avgör. Två saker kan hända. Ju längre och hårdare en låda gått utan byte gått desto mer lamellslam finns i lådan som frigörs av den nya oljans starkare detergenter och kan orsaka problem efter bytet. För det andra, på en låda med lamellringar som sjunger på sista versen kan oljebytet göra att lamellerna som badar i oljan börjar slira tidigare än de skulle ha gjort utan bytet. Har lådan gått säg 25000+ utan byte vill man gärna provköra, se hur olja o filter ser ut och veta lite historik hur bilen körts innan man tar ställning. Lamellringarna (och därmed i praktiken lådans) livslängd ligger i genomsnitt kring 30000 mil. Men antalet växlingar och hur hårda växlingarna varit spelar in stort. På en hårt körd storstadstaxi kan lamellringarna vara slut före 20000 mil medan en bil som rullat lugnt på landsbygden kan de hålla det dubbla eller mer. Den längsta jag sett var på 50000 mil när den lämnade in. molle |
|
|
grodan kermit: Vänta inte för länge... Mvh |
|
|
Hmmm...Låter som det skulle vara värt och på tiden att göra ett delbyte. Skall man göra fler delbyten (har hört ngt om 3 ggr) och hur länge skall man vänta mellan bytena? Kan ni rekommendera ngn kompetent verkstad som kan utföra denna operation korrekt enligt konstens (mektipset som Molle skrivit:) alla regler i Sthlm området eller närförort :) Perre i huddinge tyckte jag var lite för dyr samt att man hört/läst om lite olika mindre nöjda personer som haft sina bilar inne hos honom. Tack på förhand. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
En sak till....Kan man kräva garanti på jobbet dvs. om lådan mot förmodan skulle rasa efter t.ex. 1-2000 mil? Vad brukar vara praxis? Molle: Gör du sådana här oljebyten och isåfall var håller du hus i vårt avlånga land :) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Perre i Huddinge är rätt man för jobbet. Man vet att jobbet blir utfört på rätt sätt. Vad har du hört/läst om för folk som inte har varit nöjda med deras jobb? Jag har då inte sett något. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Det räcker med ett vanligt delbyte + nertag och rengöring av tråg, magneter och filterbyte. Det är en tid efter bytet som eventuellt slam lösgörs, så efter runt 3-500 mil skulle ett nytt byte kunna sitta fint. Mvh |
|
|
rob_t_j72: Okej, det låter logiskt. Bra att veta:) J.Dredd: Perre skulle ha c:a 6000 sek för att göra operationen (det var väl ngt år sedan) och påpekade att det var så dyrt för att man bara kunde köpa den valda oljan från Bmw på 20 liters dunk. Eftersom min låda rymmer 9.7 liter totalt så känns det onödigt att behöva betala för en hel dunk. När jag har läst diverse trådar på forumet tex. Länk (där du själv gjort inlägg i ) så är det flera som varit missnöjda med allt från dålig kundinformation till dåligt utförda arbeten. Nu menar inte jag att det är Perre själv som utfört dessa arbeten (det framgick inte tydligt i det jag läst) men han har väl mekaniker som jobbar åt honom. Perre är säkert kompetent men med skiftande resultat.Jag föredrar nog att lämna in min bil till ngn annan :) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kermit: Den tråden hade jag glömt/förträngt helt :) Angående priset på oljebytet i lådan så tror jag inte att jag betalade 6000kr för det jobbet. Har för mig att det låg på runt 4000kr. Kan tyvärr inte kolla det då jag har sålt bilen med alla kvitton. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| grodan kermit: Geschwinds motor i Viksjö kan säkert hjälpa dig Länk | |
|
När min låda gav upp så tänkte jag först göra ett olje byte, Och det skulle kosta mellan 3000-4000 på bmw i Varberg(Lunds bil). Tycker 6000kr låter lite väl dyrt, har han verktyg av guld kanske? MVH Jesper |
|
|
J.Dredd: Nej, det är inte lätt att komma ihåg alla trådar man gjort inlägg i :) Det pris jag fick av Per Larsson i Huddinge var på c:a 6000 sek men då var det kanske ett komplett oljebyte dvs. 3 delbyten samt även uppgradering av växellådsprogram (som han rekommenderade). Det var ngt år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg men prisförslaget har jag antecknat... Ska åka förbi min Bmw-verkstad (Blombergs på Lidingö) imorgon och höra mig för lite. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
henke lexus: Glömde bort att tacka för tipset. Deras verkstad såg riktigt fräsch ut och det är alltid en bra början :) Ska ringa dem och höra vad de säger. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
Gemini__ |
grodan kermit: "Perre skulle ha c:a 6000 sek för att göra operationen (det var väl ngt år sedan) och påpekade att det var så dyrt för att man bara kunde köpa den valda oljan från Bmw på 20 liters dunk." Då måste han ha talat i nattmössan. Bytte nyss olja i automatlådan på 728:an hos en icke auktoriserad BMW-verkstad. Var inga problem för honom att köpa loss det antal liter som behövdes (i det servicekit som var avsett för min vagn/låda m. filter/skruvar osv. medföljde just 5 l ESSO-olja). Mvh: Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.