AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
61.329

dubbelglas + tjocklek?

Sida 2 av 3
Scheckheft
nej,jag är inte ironisk - läs boken om du kan tyska. Däremot förstår jag inte vad det är du ska forska i? Du har redan fått svaret om 4hjulsdrift.

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Hallå där Doktorn,

jag har dubbelglas både på E38:an och E39:an, och vill nog påstå att på båda är det 9 mm tjocka dubbla glasskivor med en seg laminering emellan. Dvs, som en framruta, och ingen luftspalt.

Det syns om den har dubbelglas, för lamineringen ger en reflekterande effekt. Så här: Länk

Först trodde jag ordet var fel, för "glazing" kan ju betyda "glasyr", glasaktigt överdrag av socker på bakverk? :) Jag googlade lite på uttrycket "protective glazing" och fick att det betyder "tvåglasfönster" eller "skyddsglas".

Vitsen med tvåglas är väl att det är mycket svårare att bryta sig in? Det går inte att göra inbrott genom att krossa rutan med en sten på samma enkla sätt som med en "vanlig" sidoruta. En vanlig sidoruta "exploderar" i småflis medan en dubbelglasruta hänger ihop tack vare den sega lamineringen.

Ang. 4-hjulsdriften så väntar jag och ser vad Hr Kvack kommer fram till. Den lär ju knappast komma från BMW själva, men kanske att ngn firma byggt om en vagn? Simma lugnt... :)
Under tiden som E38:an tillverkades fanns det knappt någon fyrhjulsdriven BMW vad jag vet. Fram till -95 fanns E34 med fyrhjulsdrift men E39 hade det inte. Tror inte det var förrän X5:an kom med det 2000 som BMW började med fyrhjulsdrift igen.

Angående din fråga om BMW producerade några mindre bepansrade bilar, vad jag vet så är det BMW själva som bygger alla sina skyddsklassade bilar, det är inte något som fixas i efterhand. E38 fanns från B4 upp till B7 i skyddsklassning.
Lasse-SL500: Är det SA352 eller SA357 dina bilar är utrustade med? För jag tror precis som Doktorn att SA352 har en luftspalt emellan sig medans de rutor du beskriver är SA357.
518_e28_racing: aha, där ser man. Jag har troligen 357 (burglar protective double glazing) och inte 352 (insulated glazing).
PS. utrustningskoder: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag har ALLTID rætt, lær dig det Lasse-SL500..... :)

Næ allvarligt talat, jag beskrev som det var med dubbelglasen. Det finns två varianter, en klimatvariant dær det ær luftspalt mellan glasen før att ge "termoseffekt" kan man sæga, och en pundarprotective dær man har två glas med laminat mellan som det ær på vindrutorna men hær antagligen førstærkt før att vara mer inbrottsresistent.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Hail the Doctor, haha :)

Kul det där med termosfönster, man lär sig ngt nytt varje dag. De måste vara poppis på svinkalla ställen, som t ex Sibirien och Dalarna! ;) Åt var och en hans eget opium, här i Tjockholm passar det bättre med pundar protective glazing.. :)
Scheckheft
518i_e28_racing: inte ens E34:an skulle erbjudas med fyrhjulsdrift. När modellen presenterades 1987 deklarerade dåvarande BMW chefen von Kuenheim att "det finns många platser på jorden där man inte kan sälja fyrhjulsdrift". Just då sålde 325ix inte särskilt bra och koncernen var inte pigg på att släppa en till x-version.

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Dr Tinnitus och Lasse-SL500 m fl,

Japp, det är skyddsglas SA357 jag har på min bil.

Dessa är lika tjocka (9 mm)som dubbelglasen och består av två glasrutor med ett skikt av polykarbonat mellan sig. Hela "sandwichen" är sedan omsluten av TPU-film (?). Skyddsglaset ska klara slag med hammare, yxa, basebollträ mm utan penetrering och splittring.

Skönt för mig som hade två inbrott via sönderslagna rutor (vanliga) i min gamla E32-a!!

Lars Franzén
BMW CS #6275
Schekheft::Nej min tyska är inte så bra..hade en x-lägervaktfrau som lärare med läderstövlar till knäna och lång pek-pinne (inget skämt faktiskt) men det funkade inte så bra,så det blev ett annat språk.
Vad kul att lite info om glaset samt skyddsklasserna kom"tack mr 518 racing/dr:T) nu har man lärt sig lite mera.
Länkar in ett foto på den bepansrade bilrutan strax..kanske nån kan avgöra tjockleken.??
Så här ser rutan ut..nån som kan säga nått om tjockleken??skottsäker eller dubbellaminat?? Känns toppen av rutan igen??Länk
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Matte,
Det ser precis ut som mina skyddsglas; en svart "tejp" upptill! Måste vara TPU-filmen. Jag har inte kollat om tejpen går runt hela glaset, men det borde den göra!

Lars Franzén
BMW CS #6275
Matte,

förvirringen sprider sig. :) Precis så där ser mina rutor ut, och jag har precis varit ute och grävt fram utrustningslistorna i mina bilar. På E38:an satt den under baksätet och på E39:an under passagerarstolen.

Både min E38 och min E39 har utrustningen 352 Double paned (insulated) side window, dvs inte 357 Protected (Burglar-Proof) Glazing. Trots det är rutorna laminerade (påstår min glasmästare), det syns på reflektionen.

Skåne: har du kollat din utrustningslista, för säkerhets skull?
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Lasse,
I min utrustningslista under "Extrautrustning" står som en av många punkter "S357A PROTECTIVE GLAZING/SKYDDS-GLAS" (inte min avstavning!).

Att glaset är laminerat är uppenbart; lamineringen har släppt något i två av sidofönstren (luft har på något sätt kommit in mellan glasrutorna).

Lars Franzén
BMW CS #6275
Tack Skåne, då vet vi att 352 och 357 ser identiska ut, att det är svårt att skilja dom åt med blotta ögat. :)
Kul att några fler än jag är undrande:):) så det är definitivt inte skottsäkert??+ ser ju ut att vara tjockare än 9mm..om man mäter stålpanelens bredd uppe vid rutan (har ingen 740 längre,så kan inte göra det) så kanske man kan få ett hum om tjckleken på rutan.. dvs bredden gentemot glaset..
Samt rutan ser ju ut att vara mörkare vid kanterna???har du det Lasse på dina rutor..??
Och en sak till,ser jag fel eller är rutan formad som ett "V" typ?? eller är det bara tejpen som luras. Varför "V" passformen om den inte är skottsäker/skyddsglas..Då borde väl rutan bara vara avrundad som på alla andra bilar??
Jag har för mig att det ser identiskt ut, får gå ut och kolla i ljuset i morgon. Vad gäller glaset är jag säker på att det är identiskt, med "v-profilen", men jag är dock inte säker på att mina glas är mörkare i kanterna.

Det är definitivt inget skottsäkert glas, men någon form av dubbelglas - antingen 352 eller 357. Be honom leta under passagerarstolen, där sitter en papperslapp instoppad från fabrik med utrustningskoderna. Det är nog det lättaste och säkraste sättet att få veta vad det är.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag tycker Matte-Kvacks rutbild visar en helt normal dubbelglasruta typ isolerglas. Mina sidorutor ser ut precis så dær och jag har isolerglas.

Jag skulle tro att om du sætter fingertoppen på dina sidorutor och bakrutan, kan skønja 4 fingertoppar spegla sig nere i glaset, vilket det gør på isolerglasen. Jag skulle tro att det bara blir en eller två reflektioner på ett laminatglas, men jæmfør med vindrutan.

Det ska tydligen vara ett vanligt problem med de inbrottssækra rutorna att laminaten delar sig och det blir luftbubblos och fult.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Matte, antar att det är denna bil Länk du är intresserad av.

Jag är övertygad om att säljaren klickat i Allradantrib (4wd) i annonsen av misstag, annars hade han nämnt något om detta i beskrivningen.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.