AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
61.328

dubbelglas + tjocklek?

Sida 1 av 3
Hej hur tjockt är "dubbelglas ca i mm/cm" blev det tjockare vissa årgångar tex??. Samt hur många 4-hjulsdrivna 740/750 gjordes, och är det nån som äger/kört en sån..
Undrar hur väghållningen är, samt om det är mera fel på dessa modeller gällande just 4-hjulsdriften..
Matte

Varför Inte??
CK
269
CKamondi
740iA -95
Har det gjorts några 4-hjulsdrivna 7-serier?
Bara för dig, Herr Kvack, var jag nyss ute och mätte dubbelglasen. Föga vetenskapligt, med tumstock, verkar de vara som en lakritsrem ungefär, mellan 8 och 9 millimeter. :)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Ännu har det ej funnits någon 7-serie med 4wd...men det verkar komma nu.

Mvh Janne.
Tack Lasse:):) Skälet till att jag undrade är för att jag hittat en 740 med fett glas..han skriver att det är en panzerauto..Jag misstänker dock att det endast är "dubbelglas"..
Nu blev jag sugen på remmar dock:):)
Vad gäller x4 drift på 740 så ringde jag en kille i tyskland förra året, och han sade att det var ovanligt få som gjordes med x4-drift..
Nu har jag hittat en till?? därför så undrar jag om det var ett xtraval som man kunde beställa???
x4 drift borde ju inte varit nått trassel för bmw att montera på 90 talet...visst???
Kanske bara var en liten serie, oavsett så blev jag jäkligt nyfiken och försöker hitta mera info om dessa bilar..
Vore ju kul att ha en sån på vintern:):) då skulle man fara säkert..

Varför Inte??
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hm...tja, då måste dessa eventuella exemplar vara gjorda av en utomstående firma.
BMW har knappast gjort dessa i alla fall..

Kan du länka till dessa?

Mvh Janne.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har aldrig hört talas om en 7a med 4krafs så du får gärna länka till en 740IX.
Nästa fråga som dyker upp i mitt huvud är varför??

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ær det en BMW med panzerglas alltså bepansrad, så ær tjockleken snarare ca 30-40 mm.

Sen fanns det æven mer normala inbrottssækra glas som var mer som vanliga glas i tjockleken.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Glaset är ca 1.2-1.4 cm tjockt..är kanske en lätt bepansrad bil??
Har sett dem med 30-40mm..så tjockt är det inte...skall ringa killen idag..och han med 4-hjulsdriften..

Varför Inte??
Micke..Varför varför??:):) vad menar du?? varför de skulle byggt 4x-hjulsdrivna??Det vet jag inte,tycker bara att det vore kul att ha en sån om det verkligen stämmer.
När jag tänkte efter igår så har jag faktiskt sett 3 st annonser under 1 år..en violett samt en blå 740..och alla skrev 4wheel drive...Hoppas de inte syftade på 4wheel abs..Kanske såna skrivfel??, o andra sidan så borde ju folk veta vilken drivning det är på deras egen bil visst??
Jag måste gå till botten med detta känner jag nu..
vh M

Varför Inte??
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
På min E38 740 -00 har jag S357A Protective Glazing/Skyddsglas (dubbelglas)med en tjocklek på ca 9 mm och som ska klara hammarslag mm.

Lars Franzén
BMW CS #6275
Som sagt, länka gärna till en iX 7a eller
uppgifter om en sådan.

Det skulle vara intressant att veta vad en
E38 protection kostar, tidigare i år har det
länkats till någon enstaka E32 som då har
haft ett pris på närmare 300k, dock minns
jag inte vilken skyddsklass det var.

Computers are useless. They can only give you answers.
Kaptenlöjtnant, kolla mobile.de. De bepansrade E38:orna börjar på 40.000 EURO och går ända upp till 108.000 EURO.

Detta ska vara en B7 enligt annonsen.

Länk
Tack för länken, vilka härliga priser!
Jag antar att dagliga driften kostar
någon spänn också =))

Första frågan som dyker upp är ju
varför i hela friden man skulle köpa
dylikt fordon, körupplevelsen lär ju
vara långt ifrån sportig med alla
dessa kilon... Jag vill minnas att
framrutan till en Range Rover Pro.
väger runt 100kg.

Audi har väl haft fyrhjulsdift sen
tidernas begynnelse och Merca
har hakat på under senare tid
men att BMW skulle gjort det
verkar lite för otroligt och med
alla bil-spanare som är aktiva
på AP borde ju de vara hittade?

Scheckheft
det finns ingen E38 med 4hjulsdrift. Alla påståenden om motsats beror på intag av centralstimulerande medel.

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Efter en hel del eftersökningar är jag av samma åsikt som Scheckheft, hittar inga bevis alls på att BMW någonsin tillverkat en E38 med fyrhjulsdrift. Sen om någon har gjort det i efterhand vågar jag inte svara på.
Scheckheft, jag är beredd att hålla med, om vi har
i åtanke vad som varit på tapeten tidigare. =)

Nu skall vi inte vara såna:):):) jag vet inte hur svårt det skulle vara för ett företag, att samtidigt som de skyddsutrustar en bmw, så gör det om den till 4-hjulsdrift?? Samtidigt så hittade jag bepansrade bilar i usa av skyddsklass b6/b7 dvs vindrutor ala 5-7cm och som tål granater o bomber och gas och (gud vet vad) (om jag inte minns beteckningen fel)
Dessa bilar låg på allt från 2-300 lök skr..De mindre skyddsklasserna låg från 25000Dollar och uppåt..vissa på 20 lax dollar etc..
Och alla blev sålda till Mexico:):)
Det jag är nyfiken på är om bmw själva producerade en mindre linje av (lätt bepansrade 740/750) som kanske inte kostar för mycket idag.
Sedan skickade dem till förädling(x4-drift) hos ett annat företag/ alt byggde om till 4-hjulsdrift själv???
Jag påstår inte att de gjorde detta,jag letar bara efter fakta nånstans om möjligheten.
Kan inte länka bilen/na då jag nog mest troligt får chassinummren imorgon.och skall spendera lite tid till att kolla upp detta med bla skyddet samt den andra bilen, med x4 drift..
Om 740in har 4-hjulsdrift så klipper jag den direkt.
Den är fullutrustad med 2 ägare servicebok.såå bra skick.(enligt vad jag sett på bilderna) Så jag behåller länken till jag kollat upp alla fakta om den.

Scheckheft
Matte Kvack - läs boken "BMW 7er. Fahrkultur auf einem neuen Höhepunkt", dvs E38-bibeln. Utgiven av BMW.
Fullutrustad och fyrhjulsdrift - härligt härligt :)

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Skåne.

Om jag førstått det rætt så ær protective glacing som din bil har, inte dubbelglas som på de "vanliga" dubbelglasbilarna. Din bil har antagligen inte normala hærdglas i sidorutor/bakruta, utan de ær antagligen av liknade konstruktion som vindrutor, alltså två glas med seg plastlaminering mellan. Men i ditt fall då starkare och segare.

Vanlig dubbelglas ær ju istællet dubbla glas med luftspalt mellan, sannolikt fylld med Nitrogen, i alla rutor ink. bakrutan, men inte framrutan som det ær lagkrav på att den ska vara laminerad. Målet ær att rutorna ska fungera som en klimatbarriær før att klimatanlæggningen ska få lættare att hålla ønskat klimat i bilen oavsett om det ær varmt eller kallt ute.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Scheckheft: Jag har inte läst bibeln:):) Men en sak som slår mig är att de 3 ggr jag sett anonnser på 740`s (3st) så har det stått beskrivning ,samt 4wheel drive???
Hur korkad får man då vara som ägare om man skriver det,men inte har det???
Skulle du göra det?? Så har de missförstått 4wheel ABS och satt ut X4 drive ist???
Tycker ändå att det är intressant att forska lite i det..Och som sagt har inte läst 740 bibeln,så du är nog ironisk:):) Helt ok.:):)
Vilken teknologi hade bmw säg mellan 94-98 att installera x4 drift???
fanns det då på nån annan modell än 740ìn ???.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.