AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.014

Nybliven E39 ägare med några funderingar

Sida 1 av 2
he
23
heliac
520 Touring -01
Har nyligen köpt en 520 touring -01. Bilen är svensksåld med full servicebok och har rullat 18500 mil. J

Jag funderar på om jag ska byta vattenpump, i förebyggande syfte? Den är ju inte så dyr och relativt enkel att byta. Kanske även kylet, det är mest tjejen som har bilen och det vore ju synd om hon skulle sitta och babbla i telefonen och koka sönder motorn. Vad tror ni?

Sedan har jag märkt att pixelpanelen i instrumenthuset inte är likadan som i min tidigare 540? Är dessa nyare paneler bättre när det gäller pixelfel? (har inga pixelfel ännu)

US
547
US
850 iA -92
Kan bara svara för att pixelfelen kvarstår (på min iallafall)
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hade också pixel fel på min 520i T -02
Varför byta vattenpumpen om den funkar (på vår lastbil på jobbet gick den i 150tusen mil ) man kan aldrig veta hur långt den funkar det brukar ju föra lite väsen innan den går åt skogen

Ha de T
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Titta igenom Begagnatguiden-E39, jag tycker den är bra skriven. På min egen 02'a har jag råkat ut för de flesta felen utom ABS-givarna, men har haft koll på de kritiska delarna så att jag inte blivit stående (peppar-peppar). En trasig vattenpump vill man ju inte ha ute i ingenmansland medan man tar sig hem med saknade pixlar eller trasigt effektsteg till fläkten (om bara bilen startar).
Jag hade nog bytt pump i din situation.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det jag kan skriva är ju att min vattenpump byttes efter 18000mil(i förebyggande syfte) på min 523 E39 för att jag misstänkte att impellern var i plastmtrl och trodde då att den snart skulle haverera pga det...

Nu var det faktiskt så att impellern var i metall så det behövdes egentligen inte...
Men bra att det vart gjort i alla fall..18000 mil är dock 18000mil, så speciellt onödigt var det ändå inte.

En v-pump i en personbil brukar hålla ca 15000-20000mil i "normala fall" också..
Just det där att vissa E39:or har ett vattenpumpshjul i plast är ju inte speciellt "lovande" ur tillförlitlighetssynpunkt hur som haver..

Är du "orolig" så byt...INTE kul om den "far" långt ifrån civilisationen :)
Men passa då också på att byta termostat och evtl multirem inkl spännaren i samma veva.
Brukar löna sig att byta "lite extra" när man ändå håller på..

Mvh Janne.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
På 02 sitter väl en vättenpump med blad i metall?
Den borde inte slitas ut så fort kan man tycka.

För övrigt finns ingen anledning till att byta något som inte gått söder.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mig veterligt så är det inte så...dvs det är inte specificerat det där med metallhjulen i pumpen på årsmodell och går inte att säga säkert att fr.o.m det o det datumet så är det metallhjul....tyvärr.

Verkar dock som att ju tidigare den är gjord ju större sannolikhet är att den har ett plasthjul, men som sagt ICKET säkert att så är fallet.

Men jag anser att en vattenpump kan man mycket väl byta i förebyggande syfte, den kan "blåsa" när man minst önskar det...Oavsett om den är i metall eller i plast(dock är plasthjulsvarianten mer åt "tickande bomb hållet" än om hjulet är gjort i metall givetvis).
Likaså multiremmen kan vara bra att byta i förebyggande syfte...+ spännaren och eventuellt något "frigående" hjul likaså..kan bli ett rejält ras med bara lite otur om ett löphjul "tvärnitar"...t.ex.

Mvh Janne.
he
23
heliac
520 Touring -01
Tackar för svar. Tror nog att jag byter pump, rem och lite hjul så är ju den biten "safe" ett tag.

Märkligt detta med pixelfel, att inte BMW kan få ordning på detta efter så många år. Min gamla 735 från 80-talet hade pixelfel även den. Vad är roten till dessa fel egentligen? Jag har sett bilar på 15000mil med pixelfel och bilar med 25000 mil utan. Kan klimatet inne i kupen ha inverkan? Tex en bil med ständigt sura fuktiga textilmattor skulle den få pixelfel fortare än en torr bil?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller pixelfelen så har jag hört att start med startkablar kan vara en anledning. Min 530 -01 har då och då någon "svag" pixel medan min M5 -03 redan för två år sedan när jag köpte den hade i princip oläsliga miltal och färddatorinfo.

___
//Ulf
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har inte några pixelfel på mina BMW's iaf..
Men visst, det verkar vara hyfsat vanligt på E39:or iaf.

Mvh Janne.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
När du byter vattenpump och termostat så glöm INTE att byta termostathuset också.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Termostathuset GÅR att demontera utan att sabba den...MEN, det är oerhört lätt att få sprickor i detta hus på iaf tidiga M52 E39:or när man försöker demontera den för att exempelvis byta termostat...helt riktigt.
Många verkar få microsprickor i detta hus också efter en tid(som det verkar på forumet) och får då problem med luftfickor efter en tid med kylproblem som följd..

På min E39:a är termostaten bytt men inte huset...peppar, peppar gick det bra får se om det var "smart" att inte byta huset, men hitintills tätt o fint :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Mina pixlar fungerar oftast utmärkt direkt efter tvätt och annars när luften är fuktig. Vid torrt väder kan det ibland vara helt oläsligt i check-control- och temperaturfönstret medan trippmätaren alltid syns som den ska.

___

Min bil: Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Mitt hus började läcka, köpte ett nytt och byte. Hittade ingen direkt spricka på det gamla, där i mot packningen som ligger an mot toppen hade sett sina bättre dagar. Huset är såpas billigt så när man ändå har isär grejerna så är det lika bra att byta.
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Lånar denna tråd lite då jag har likartade funderingar:

Jag har haft min 528 iA -97 i ett drygt år nu och är mycket nöjd med den. Den har nu gått ca 24500 mil varav jag har kört 1500 mil utan problem. Tidigare ägare bytte kylare vid 22000 mil då den förra sprack. Vad jag kan se av dokumentationen så byttes endast kylaren och kylarlocket då (gjordes på BMW). Termostaten byttes några år tidigare vid 15000 mil. Jag hittar inget i dokumentationen som tyder på att vattenpumpen är bytt, har dock endast detaljerad dokumentation från ca 13000 mil och framåt (endast stämplar i serviceboken från Tyskland innan dess, dock bekräftade via fax).

Är det rimligt att vattenpumpen inte är bytt på 24500 mil? Är det i så fall en "tickande bomb"? Är det rekommenderat att i förebyggande syfte byta vattenpump, termostat och termostathus, samt ev multiremmen med spännare?

Jag funderar även på att byta oljan i automatlådan, men är lite osäker eftersom den har gått så långt nu. Tror inte att den är bytt tidigare. Kanske läge att endast byta oljan i tråget samt rengöring av magneter och filter? Den växlar mjukt och fint ännu så det kanske är bäst att låta det vara.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..."ferro", jag tycker det är lämpligt att byta ut dessa prylar i förebyggande syfte...
Därmed inte sagt att alla tycker likadant...naturligtvis.
Din har ju gått ganska långt och det är bara en tidsfråga innan någonting av dina "kylprylar" du nämner havererar..

Men visst, det kan säkert gå ett bra tag till utan problem..
Men jag anser att det är bättre att skruva hemma i lugn och ro än i skogen ;)
Dessutom finns risken att det blir följdskador om du inte märker "haveritendenserna" i tid..

Jag kan visserligen nämna att om din vattenpump klarat sig ända till 24500mil så TROR jag att den iaf har ett v-pumpshjul i metall( så då kan det naturligtvis vara ett rimligt antagande att den inte är bytt ut tidigare), men det kan ju hända att lagret skär istället...t.ex.

Jaja...mina funderingar.

Mvh Janne.
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Tack för snabbt svar Janne, dina funderingar är mycket uppskattade.

Tyvärr så har jag nog inte möjlighet (utrymme) att fixa detta själv så det blir att lämna det till en verkstad. Jag är därför lite tveksam till om det är värt att kosta på en såpass gammal bil dessa pengar. Den är dock i bra skick i övrigt och jag har inte hittat några allvarligare skavanker under det år jag har haft den.

/Martin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, det där är ju en komplex(jaja) fundering om man ska eller inte, men har man både tålamod vid det eventuella raset och även slantar så att man kan handla "vad man vill" direkt eller laga den då så...tja, då spelar det ju mindre roll vad man gör..

Men oftast så händer det ju "saker" med bilen då man helst av allt inte vill att det ska hända....då är det ju bättre att "förebygga" det man vet troligen händer inom en viss tid...
Visst, är man t.ex. i säljfunderingar så kan det spela mindre roll såklart.

Mvh Janne.
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag har också nyligen köpt en E39 523 -96 som nu gått 19.000 mil. Jag funderar på om man kan ta reda på om man har plastimpeller utan att ta isär pumpen. Men det går väl inte, antar jag.

Men jag funderar även på bensinpump och generatorkol. På mina tidigare bilar har dessa gett upp vid ca 25.000 mil. (Endast pumpar till K-jetronic tycks hålla längre än så.) Gäller detta även BMW? Bör jag byta dessa prylar nu?
Be
278
Bengt C
523i -96
Är det verkligen ingen som kan redogöra för vid vilket miltal bränslepump och generatorkol brukar ge upp på E39? Jag vill gärna byta dessa lite innan det är dags, för att slippa två stopp utmed vägen...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Min rekommendation är att du börjar med att byta till en ny kylare, den är i det närmaste en förbrukningsvara och risken är nog större att den brakar än pumpen. o när det sker så puffar det bara till o du blir utan vatten på nolltid.. Det är anslutningen till övre kylarslangen som går tvärs av. Det är en upplevelse man gärna slipper.
Om du nu skall byta vattenpump o termostat så måste du ju ut med kylaren så då är det ju ett bra tillfälle.
Min nästa E39 skall få den presenten som det första i serviceväg.

För övrigt grattis till en underbar bil
Mvh
Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.