AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.414

en död cylinder på min 325 -93, vad göra?

Sida 1 av 2
la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
behöver lite hjälp med ett problem på min 325 -93. den går bara på fem. stiften är nya, spolen är det inte har testat, inte spridaren har bytt.

nån som vet vad det skulle kunna va för fel när man vet vilken cylinder som inte funkar(den första från kylaren)? kan det va lambda sonden som spelar bus eller någon givare?
AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Förstod inte om du testat spolen eller ej men testa att byta spolar mellan den dåliga cylindern och en som funkar och se om felet flyttar med sig, då är det spolen.

Flyttar inte felet på sig så prova att flytta stiftet och se om felet flyttar på sig då, annars vet jag inte vad det kan vara, då har du möjligen större problem.

P.S. överdra inte stiften så du sabbar toppen bara, gäller ju spolarna också såklart, finns folk som tycker att kraft är det enda rätta men så slutar det med att dom dargit ur gängan i toppen och får byta hela skiten, meka med förstånd.

/Magnus

www.abr-racing.se
la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
det var precis så jag har gjort så det är där jag står nu. det är ingen som vet hur tändsystemet funkar? om det är nån pulsgivare el nåt man kan kolla upp el nåt?
AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Har du mått upp att du har kompression i den cylindern?

Tycker inte att ett givarfel borde arta sig i att bara en cylinder dör men jag har ju inte råkat ut för det själv så jag vet ju inte.

/Magnus

www.abr-racing.se
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Här är ett mek om min 328 Länk
Kan nämna att jag haft flera andra med lika prob som denna,just e36 har en förmåga att bränna transistorer (tändsteg) mkt pga idiotisk placering av DME.
Så ta det försiktigt vid tvätt samt kolla upp hur tätningarna ser ut vid DME.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
borde det inte märkas om det inte är något komp, typ i kylarn eller låta lite?

felet blev efter att den stått ute typ en vecka..

det är ju inget fel på spolen då jag bytt plats på två och då funkar den ju.
"trucker" det där med transistor och DMEn lät ju lite jobbigt, transistorerna sitter alltså i DMEn, en till varje spole? kan ma kolla dem på nåt sett?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Du kan inte lyssna dig till om kompet är bra el dåligt,köp en mätare på biltema så kan du börja med att få svar på hur maskinen mår.

Har du bra koll på elektronik kan du börja meka i styrboxen annars låt bli.
Problemet med transistorerna är att det oftast uppstår följdfel i andra komponenter när en trans ryker.

I mitt fall har 1st av 4st rökta DME fungerat efter just transprob.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
ok får kanske göra det.
vad kan det va för fel om det inte finns nåt komp? packningen el ventil el nåt liknande?
AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Vet inte hur långt kablarna räcker till varje cylinder men om det går så prova och byt kablarna från den dåliga cylindern och den jämte, de som går till spolarna alltså, så du inte fått ett kabelbrott eller dålig kontakt i just första cylinderns kabel.

/Magnus

www.abr-racing.se
la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
går det inte att mäta i kontakten till spolen? nån som vet värden och lite hur man kan gå till väga?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Trucker:
Kommer du ihåg vad det var för Motorola-transistor du köpte?
Har nämligen en box som en transistor är bränd i och tänkte prova att få liv i den. Tyvärr verkar de transistorerna som sitter där original omöjliga att få tag på.

///BMW - Was sonst!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
larsa: ryck ur spolen och tryck i ett stift o jorda så ser du om gnistan är ok.
Detta går bra med en -93a men inte på tex 96 som släcker både spridare och transitor på den cyl som man fumlar med,det kan gå om man har stadig jord.

Johan:tog ur transistorn och åkte till en som jobbar med elektronik och tog den som kom närmast.Däremot Spar jag defekta DME nu istället för att hyva dom så man slipper jaga delar.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
ok har kollat kompet nu ligger på 8-9bar, har skiftat spolar, det är gnista på den döda cylindern, har skiftat spridare...men den vill inte funka.
kan spridaren vara avstängd? nån som har koll på hur det fungerar? eller vad jag ska göra nu? är lite strandad....
Da
17
Daytona328
328 Coupé -96
Tror att 8-9 bar är lite lågt.
Har du kollat samtliga cylindrar?
Om jag inte är helt ute och cyklar ska kompen vara runt 11.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla kompet för alla cylindrar, det viktiga är att värdet är så jämnt som möjligt.

Mvh
la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
jag lyckades inte skruva till kompmätaren alls, knappt handkraft, kan bero på det.
men om kompet är fel så borde den väl inte gå på de andra cylindrarna, vilket den gör.
när den går på tomgång så hör man att det är nåt fel och drar man ut sladden till spolen, på första cylindern, så märks inget på tomgången, det gör det på alla andra.
satt i nytt tändstift som inte är någe bränt eller sotigt alls, har ändå haft igång den rätt så mycke, det syns lite på de andra stiften.
det borde ju bli någon slags förbränning på 8-9 bar om allt annat är som det ska tycker jag, eller har jag fel?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Min M50 gick på fem cylindrar med dålig komp på endast en cylinder. Så visst kan det vara dålig komp i en cyl och resten fortfarande fungera normalt.

Hos mig var det ett brännt hål genom kolven. Hoppas att du råkat ut för tändfel och inte något mekaniskt som mig. Det var betydligt jobbigare att fixa (motorbyte för min del).
la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
har nu mätt kompet på alla cylindrar med varm motor och lite gaspådrag och då ligger det på 11-12 på alla, det borde väl va som det ska?
har dock kommit fram till att en spridare är "avstängd" får ingen signal, någon som har någon aning om vad det kan bero på?
AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Om spridaren nu inte fungerar så är det nog samma procedur här skulle jag tro, prova att byta plats på den trasiga spridaren och en som fungerar och se om felet flyttar med sig eller om det stannar i samma cylinder.
Stannar felet på samma plats men med annan spridare så är det troligen strömmen till spridaren men flyttar felet på sig med spridaren så är felet troligen spridaren.

Vet inte om man kan mäta upp det på nått smartare sätt än att hålla på att flytta spridare då det kanske är lite bökigt.

/Magnus

www.abr-racing.se
la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
jag har gjort precis det utan resultat, så fick jag tipset att man kan mäta i kontakten till spridaren med en testpenna med lysdiod, får spridaren en signal att den ska släppa igenom bränsle så blinkar dioden när bilen är igång.

har gjort det nu och det blinkar på alla spridare utan den på den döda cylindern. så den får tydligen ingen signal, nån som vet vad det kan bero på?
AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Kabelbrott, dålig lödning i styrbox, dålig lödning i kontakter, att det har ärjat i kontakter, ja det finns massa möjligheter när det gäller el, vet inte vart det är vanligast på just spridarelen är jag rädd.

Vad menar du utan resultat? om det inte går fram ström till givaren när du mätte upp det så borde du ju sett samma sak om du flyttat spridaren?

/Magnus

www.abr-racing.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.