AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.308

Dax att dumpa RFT-däcken

Sida 3 av 3
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag har tappat förtroendet helt för dom flesta däckfirmor. Nuförtiden verkar det som att vem som helst startar däckfirmor utan någon som helst kunskap om däck. Inte på någon däckverkstad som jag har besökt så har man kunnat förklara vad dom röda/vita/gula markeringarna på däck är till för. Detta ser jag som baskunskap på en däckverkstad eftersom man bör använda dessa markeringar vid montering av däcket för att minimera antalet vikter för balansering.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Bayer_Aleks
VA?? Ville dem ha 1500kr för att trycka in 4 däck och balansera dem?? Att du ens gav dem 900 kr för de e rena rånet det också! Jag gav 400 spänn för 2 veckor sedan på Vianor då dem tog av mina RFT däck och satte in vinterdäck på fälgarna. Och riktigt bra service fick jag också
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
De menade att de skulle ha mer betalt för att kränga av RFT däck och att de ville ha mer betalt för att däcken inte var köpta där. Jag har bytt däck där innan och betalt 150kr/ däck, men då frågade jag nog om priset innan. Denna gången tog jag för givet att det skulle vara samma, så jag frågade inte förrens det var dax att betala. BIG mistake!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Att en vanlig däckverkstad tar mer betalt för att montera av RFT tycker jag inte är konstigt. Jag har varit med ett par gånger. Antingen så krävs det en mycket kraftig maskin eller åtminstone 2 personer för att få av dessa stenhårda däck.

///Jesper
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Bayer-Aleks: Bilen sålde jag för några år sedan! Men däckvrkstan kollade hjulvinklar mm. allt som gick och kunde inte hitta något fel. Bilen gick perfekt rakt när man släppte ratten. De var mycket skumt tyckte dom. Ratten rättade ju till sig med både vinterhjul och Bakhjelen som var pirelli. Bilen gick hur stabilt som helst även med Eagle F1 däcken.
Håller med om att det låter helt otroligt, men han på verkstan kunde inte se att det var något annat än däcken som kunde orsaka detta.
Han reagerade sen när han såg att de var asientillverkade och tyckte jag skulle byta direkt.
Bayer_Aleks
Hahaha du menar väl inte att dem övertygade dig om att de e svårare att få av RFT däck? Det gör dem på precis samma sätt som ett normalt däck. Det enda dem behöver göra e att trycka in det där spettet dem har och hjälper maskinen lite genom att bända upp däcket.
Shit vilka fula människor det kan finnas! Vianor tog 200 spänn för att ta ut mina däck första gången och 400 spänn nu andra gången för både att ta ut RFT däcken men motera på nya vinterdäck på.

Sätt upp en varning för den däckverkstan! Jag hade fan åkt tillbaks till dem o ställt till med en scen så folk ser vilka idioter dem e.
E3
1.828
E36
USA bilar
Dredd: Den däckgubbe som inte kan "betydelsen" av prickarna kan inte ha hållit på länge. Sen att dessa dots inte fylle rnågon funktion det är en annan sak.. dessa verkar faktiskt placeras ut helt på måfå, lite av modegrej tydligen, framförallt bland billiga däck.

Någon speciell maskin för RFT behövs definitivt inte, krävs inte alltför mycket erfarenhet för att fixa detta. Alla riktiga däckfirmor har iaf hjälparmar på sina maskiner idag, då är det en barnlek! Om inte annat så tar man hjälp av monteringsjärnet som sagt. 2 pers?? bullshit!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag har inte sagt att det krävs någon maskin särskilt för RFT. Däremot så krävs en ganska kraftig maskin som dessutom har en ganska kraftig hydraulisk arm som kan pressa ner däcket på motstående sida. Har man inte denna arm (dom flesta däckverkstäder har inte en sådan maskin) så behövs det någon som hänger på däcket.
Ni som säger att det inte är svårare att montera av RFT än vanliga däck pratar i nattmössan. Ni som har varit med och monterat av 18" RFT vet vad jag pratar om.

E36: Jag har ingen erfarenhet av billiga däck. På dom däck jag använder mig av har färgmarkeringarna en funktion.

///Jesper
Bayer_Aleks
J.Dredd: Jag stod framför killarna hela tiden och tittade på hur enkelt dem bara skalade av däcken som vanligt. Alla 4 däcken tog dem 2 killarna av däcken på knappt 5 minuter
Som sagt, dem tog bara till hjälp av det där spett liknande järnet för att bända till däcket lite för att sedan fortsätta rotera fälgen med maskinen...woopss så va däcket ute. Va snackar du om för speciella maskiner? Här va det inga speciella maskiner som krävdes.

mvh
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
För att kunna bända upp däcket över fälgkanten och upp på armen så måste man trycka ner däcket på motstående sida. På en 18" fälg så får man trycka med motsvarande 100kg för att kunna bända upp däcket utan att däckjärnet ska böjas av.

///Jesper
E3
1.828
E36
USA bilar
Dredd: Ren bullsh.. De flesta däckfirmor har minst en maskin med sk hjälparmar idag. Nu pratar vi alltså däckfirmor, inte garagefirmor...
Har man lite erfarenhet av gummibranschen så vet man att det INTE krävs några 100 kg för att få ner däcket som du skriver. Men visst har du fel teknik och ingen kumskap, då går saker sönder, och då är det jobbigt..
Hjälparmar förenklar men inte ens det är ett krav man kommer långt med monteringsjärnet, erfarenhet, kunskap, hjärna och en enkel std. monteringsmaskin
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
E36: Du har just visat att du inte har en aning om RFT. Åtminstone inte av 18" och uppåt. Varför tror du att däckverkstäderna tar mer betalt för montering av dessa däck? Det säger ju liksom sig självt att det är mycket svårare att få av dessa däck. Dom är ju konstruerade för att inte kunna åka av fälgen!

///Jesper
E3
1.828
E36
USA bilar
Dredd: Du kan ha rätt, jag har bara 19 år i gummibranschen..
Många, men inte alla tar extra betalt så är det, precis som många men inte alla tar extra betalt för internetdäck

Allt har med servicenivå, kunskap erfarenhet och maskinpark att göra
Ett RFTdäck har givetvis hårdare sidor, det är en av grundprinciperna i teknologin, men med ett stadigt monteringsjärn eller en helt vanlig däckmaskin med hjälparmar som varenda gummiverkstad har idag så är det fortfarande inga problem!
Då är isf MCdäcken (cross) med däcklås betydligt tråkigare att hålla på med
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.