AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.306

Dax att dumpa RFT-däcken

Sida 1 av 3
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Sor rubriken lyder, det är nu dax att byta däck. De är snart nere vid "slitagevarnaren" och jag tycker bilen spårar mer nu.

Igentligen vill jag ha nya fälgar OCH däck men känner att det kanske är bättre att leta rätt på det under vintern och ska därför slänga på nya däck på mina befintliga 17" M-fälgar. De bör dessutom vara attraktivare med däck när de säljs, dessutom vanliga däck...

Så: Vilka däck kan ni rekomendera till min BMW 330 M-sport -06 ?
Jag är inne på Goodyear Eagle F1, de kostar ca 1200kr fram (225/45/17) och 1700kr bak (255/40/17) på däckonline.
Finns det några som är bättre för samma pengar? Är det några problem att kränga på dessa på mina fälgar pga att fälgarna är till för RFT?

Tips!!

Min gammla bil: Länk
Det blir inga problem att kränga på vanliga däck på dina RFT fälgar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Michelin Pilot Sport 2 blir mitt tips. Gör en sökning på "sök inlägg"-funktionen och du har läsning ett tag:)

Lycka till!
Asken
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Enligt dom flesta däcktester ska (vanliga icke RFT) F1 Asymetric vara bland dom bästa.
Har ochså kollat runt lite på priser och bestämde mig för att beställa på dackonline.Lite lustigt två av dom lokala däckhandlarna skulle ha nästan dubbla priset för en uppsätning F1 Asym 225/45 17fram och 245/40 17bak.
Var inga problem med M-fälg/däck monteringen har ju inget reservhjul och antar att orginaldäck är RFT även på min z3m.
Har du kollat var däcken är tillverkade. De hos d.on.line resp de hos lokale d handlaren.

NN/
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Just Goodyear F1 Asymmetric däcken tillverkas bara i Tyskland om jag förståt rätt och jag tog samma belastnings utförande som säljs i Sverige. Så utsende mässigt med märkningar är det samma med färskt datum och allt.Dackonline skriver om två årsgarant på alla deras däck..Ja ser inte problemet..

Men som en av lokala däckhandlaren sa: "Alla" däck från nättet är endast gjorda för att köras i Afrika med !!
Joomenvisst tänkte jag och bestälde mina direkt på nättet :)
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Afrika... Låter verkligen som genuint struntprat.. Jag tror inte heller det är skillnad, det finns lagar för det mesta och konsumetköplagen gäller även på nätet. Ett varumärke är samma var det än köps.

Jag hittar dock inga Goodyear F1 asymetric, de enda jag hittar är F1 GS-D3, är det dem?
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag rekomenderar starkt F1 Asymmetric den är underbar helt tyst spårar noll och underbar grepp bäst i all tester och den finns i Sverige. innan dess hade jag F1 Eagle den är oxå bra men kass på regn samt slits mycket snabbt då den är mycket mjuk för att den ska vara tyst..
i dagsläget har jag Michelin Pilot Sport 2 på min 330 då jag tycker den är ok men låter extremt mycket obekvämt i min värld i allafall..
vill vara nöjd på alla set satsa på Asymmetric du kommer inte att ångra dig
Lycka till
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
F1 GS-D3 är den äldre modellen som funnits några år nu .
Nyare Asymmetric har ett annat mönster bla och finns kanske inte i st 255/40/17.
Orginal st bak på min är 245/40 17 därför tog jag dom.
Jag har köpt däck på däckonline åtskilliga gånger, och jag har inte fått nåt annat än kvalitetsgummi från Tyskland. Däremot har jag hört väldigt mycket skitsnack från diverse lokala däckgubbar.

/Micke
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag hittade asymmetric nu när jag slog in 245/40/17, men jag har 255 och vill inte gå ner i storlek...

De däcken jag menade var Goodyear Eagla F1 GS-D3, det är det fullständiga namnet. Alltså ett par "Eagle", finns det flera eagle???

Jag hittar Falken FK-452 , jag hade falken på min e36 320 och de var helt ok till den bilen, men har högre krav nu, eller är dessa ok?

Andra som jag hittar i rätt storlek:
Goodyear EXCELLENCE
Pirelli P ZERO ROSSO Asimmetrico
Dunlop SP SPORT MAXX
Continental SportContact 3

Nu blev det väldigt mycket att välja på... :S

mikegti
Jag köpte pirelli P7000 225/45/17 till min förra 325i och blev kanon nöjd rulla tyst och fin och spårigheten försvann dock inte styr responsen och den sköna kännslan.
Gav 3000 inkl montering för 2stycken!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Var det inte Pirelli som hade 2 olika tillverkningsländer och däcken var identiska/märkta på samma sätt - men de gav olika resultat i ett Teknikens Värld test?

Dunlop Sport Maxx ska vara bra men slits relativt fort...

Mvh
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har provat ett antal olika fabrikat och modeller (i dim 225/40 -18), bland annat de nämnda Eagle F1 GSD3 (har idag) och Conti sportcontakt 2 (samt ett par lågprisdäck). Av de däck jag har haft så var jag mest nöjd med Continental. Greppade fint på alla underlag samt funkade även skapligt när yttertemperaturen kröp ned mot nollan.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har Sport Maxx och är väldigt nöjd med dom!

Var inne på Michelin PS2 ett tag men valde sen Dunlop. Dom var billigare där jag köpte. Har även kört med Sport Maxx på min 530 och var kanonnöjd då så därför fick det samma igen.

I den klassen är det nog väldigt små skillnader, dvs alla är bra.

Märkte inte att Dunlop slets fortare än mina Bridgestone tex men det beror nog mycket (mest?) på körstilen :-)

Niklas

Fransosen
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag tackar för all fina tips, tyvärr verkar inte alla finnas i de mått jag vill ha. Efter att ha lyssnat till era förslag är dessa alternativen som verkar bäst och sammtidigt finns i rätt mått.

Goodyear Eagla F1 GS-D3 ca 6000kr för 4st
Continental SportContact 2 ca 7000kr för 4st
Dunlop SP SPORT MAXX ca 6500kt för 4st

Det luta åt Eagle däcken, men om de är "kass" på regn är det inte så kul, men dåt låter inte rimligt att kvalitetsdäck inte funkar på regn.
Jag måste säga att Continental däcken verkar väldigt fina de med.

Om jag ska välja på de tre ovan nämda, vilka borde jag välja?

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Förresten, varför inte Sport contact 3? Borde inte de vara bättre? De är bara kronor dyrare.

mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Vadå Eagle F1 GS-D3 kass på regn är väll o ta i.
Finns även tester där dom är bäst av all i våt typ här Länk

Annars är jag välldigt nöjd med regn greppet med mina F1 Asymmetric ;)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har bytt från Conti sportcontact 2 (3:an lär väl vara minst lika bra) till Eagle F1 och kan intyga att våtgreppet är den stora skillnaden (markant!) mellan de nämnda däcken.

Jag upplever också att Eagle F1 gärna vill ha lite mer värme innan de levererar grepp som man förväntar sig vid aktiv körning (torrt väglag).

När jag handlade däck så var prisskillnaden mellan nämnda däck större än den som redovisas här (ca +500 kr/däck). Skulle jag byta däck idag så skulle jag inte tveka att välja conti även om de kostade 500 kr mer per däck.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Mv70 jag påstod att Eagle är kass på regn då mackan fråga oss vad vi tyckte om saken..det är min erfaranhet och åsik på Eagle och som du mämner att du har Asymmetric idag dom är grymma på regn osv osv jag har åkt med båda det är vad jag tycker..
När jag åker med 110-130 när det regnar då vill jag ha det stabilt det skall kännas säkert helt enkelt det kunde jag inte uppleva med Eagle annars var dem tysta och bra grepp sen vill jag påpeka att dom slits fort men men
Mackan lycka till berätta gärna vad det blir för däck,,
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Sådär, nu har jag fått mina Godyear Eagle F1 däck och monterade dem idag. Först och främst, FY TUSAN va dyrt att få dem monterade. De skulle ha 1400kr för montering och balansering. Det var dyrare eftersom jag ahde med egna däck och de tog extra för avmontage av RFT däck. Jag räknade med max 600kr och hade inte mer än 900kr med mig, så de tog 900kr och var lite "shysta", men jag känner ändå mig blåst...

Med de nya däcken blev bilen märkbart mindre spårig, den blev tystare men inget revolutionärt, den var dock tyst även med de gamla däcken tyckte jag. Det smäller inte så i bilen när man kör på de kassa vägarna i stan över lappningar och lagningar, hål och brunnslock. Bilen sväljer ojämnheterna mycket bättre nu och är överlag skönare att köra. Jag har iof inte kört in däcken än men jag tyckte att bilen "ringlade" sig en aning mer nu än innan, dock inget allvarligt och den känns lite "gubbigare" iom att den inte längre är så stötig, jag borde kanske ha större fälgar...

Jag ska kolla däcktrycket nästa gång jag kör, de sa att jag kunde ha samma som med RFT däcken men jag såg inte att de kollade i tröskeln efter tryck. Kan jag köra på det trycket som står angivet eller bör jag ha högre tryck??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.