|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
De kommer ju att kännas mindre direkta i styrningen nu när däcksidorna är mycket mjukare. Därav också den "ringlande" känslan... Du bör kunna köra på lite högre tryck än det rekommenderade. Tabell över trycket bör finnas i manualen. Surf Or Die!!! |
|
|
Undrar lite varför bmw rekomenderar så låga tryck även med bredare däck? Som även skrivits i andra trådar men har inte sett nån bra förklaring. |
|
|
Jag pratade med en kollega idag som sa åt mig att kolla tillverkningsland och datum på däcken. Nu när jag kom hem såg jag att det står Germany på bakdäcken och China på framdäcken... Spelar detta någon roll?? Jag hittade inget som jag kunde tyda som tillverkningsdatum och inget är bortskrapat/filat. |
|
|
Är det samma mönster Eagle F1 fram som bak menar du med olika länder ? |
|
| Tidigare ägare har kanske bytt ut några däck?! Är alla däcken RFT däck? Tillverkningsdatum står enbart på en sida av däcket. så du kanske behöver ta av något hjul och kolla på baksidan. | |
|
Detta är nackdelen, samt ganska självklart, då man köper däck på nätet att man får betala ¨dyrt¨ för omläggningen. Dessutom riskerar man att få sk Kina-däck som MaCKaN_86 ovan. Bättre att försöka pruta hos däckshandlaren och då vet man också vad man får! Mvh Johan |
|
|
Ja det är samma mönster och samma däck både fram och bak, det enda som skiljer är bredden. Chris87: Jag bytte alla fyra däcken igår från orginal RFT däck till dessa Goodyear icke RFT. Jag kollade på alla fyra däcken och såg inget datum på något, det kan omöjligt stå på insidan av alla fyra iom att de rullar åt samma håll. Passo222: Jag lyckades faktiskt pruta 500kr på omläggningen, jag fick det för 900kr. Om jag skulle köpa däcken hos en däckhandlare så skulle de kosta minst 4000kr mer än vad jag betalt. Frågan är om det är någon skillnad, för det syns ingen som hälst skillnad och det känns ingen skillnad i hårdhet och struktur i gummit. Däckonline lämnar ju 2 års garanti. |
|
|
Trodde det var de nyare Goodyear Eagle F1 Asymmetric det gällde. Men det är ju ganska skumt att datummärkning saknas. Har aldrig varit med om det tidigare. Svårt att säga vad skillnaden är mellan "made in China" och "made in Germany". Kan ju innebära att de som är tillverkade i Kina är gjorda för den asiatiska marknaden. Men detta är bara en gissning från min sida och ska inte ses som korrekt svar. |
|
|
Det är som sagt Eagle F1 däcken jag köpt. Asymetric däcken fanns inte i mina dimensioner. Jag ser ingen som hällst skillnad på däcken fram och bak förrutom Germany och China. Jag hittar bara en sak som är ens lite lik ett datum: E13 109822 på framdäcken, bak står det något i stil med E13 220210. Även om det skulle vara månaden först på framdäcken så stämmer inte det bak med månad 22, jag tror inte heller att ett par 12 år gamla däck skulle se helt nya ut och lukta så mycket gummi. Jag kan bara konstatera att detta inte är en datummärkning. Jag har tidigare köpt Falken däck från däckonline och var jättenöjd, jag tror inte dessa däcken är sämre än de jag skulle gett 4000kr mer för på en däckfirma i stan. |
|
|
E13 är en E-märkning. det långa numret efter är antagligen en variant av märkningsnummer/ansökningsnummer. Således torde de två olika varianterna du har vara olika varianter oavsett att mönstret är likadant. Numret efter E talar om i vilket land som tillverkaren har sökt sk E-märkning. E13 är Luxemburg. E1 som man ser på många produkter är Tyskland. Sverige är E5. |
|
|
Hur ser datummärkningen ut och var sitter den? Är det inte konstigt att det står E13 på båda trots att de har olika tillverkningsländer. Men det står enginerd in europe på båda. |
|
|
Datum märkningen består utav 4 siffror. De två första anger vecka och de två sista anger år. Exempelvis (0109) som är vecka 1 år 2009. Här är lite olika exempel på hur det kan se ut, men i vilket fall som helst brukar det vara enkelt att hitta tillverkningsdatumet, det står ut från resterande text på däcksidan. Länk :1301 -> vecka 13 år 2001 Länk :2506 -> vecka 25 år 2006 Länk :2708 -> vecka 27 år 2008 Länk :0806 -> vecka 8 år 2006 |
|
|
Chris87: Tack för bilderna. Nu har jag kollat datumen på däcken. Bakdäcken som är från Tyskland är gjorda vecka 46 2007. Framdäcken från Kina är från vecka 10 2009. Jag tog en tur till idag och ökade däcktrycket lite. Det var 2,6 runt om och vad jag kunde utläsa rekomenderade BMW 2,2 fram och 2,6 bak. Jag fyllde till 2,8 runt om och det känndes bra, lite hårdare men endå mjukare än mina RFT däck var i slutet. Jag tror att jag fått bra däck, jag kan itne se varför det skulle vara sämre däck för att jag köpt dem över internet. Det enda logiska jag kan se är isf att Kinadäcken skulle vara lite lite hårdare pga att de hgar varmare klimat. Det finns ingen anledning till att de skulle vara av sämre lkvalitet då det är samma fabrikat, men det skulle kunna vara så att jag har aningen mjukare gummi fram. Men det tror jag inte. |
|
|
jag lyfter tråden för att jag nyss fått ny och ganska intressant information ang "Kinadäck". Jag var inne hod min lokala däckhandlare för att balansera om framdäcken då jag kännde lätta vibrationer i högre hastigheter. När jag var inne i hallen satte sig däcksnubben ner på hug och frågade "detta är postorderdäck va?", jo de fick jag ju erkänna... Han menade på att dessa däcken är ju inte godkända att köra med i Sverige och att Goodyear förbjöd dem att handskas med däck som inte kommer från Tyskland. Han såg sedan E-märkningen som betyder att däcken är godkända i Europa, konstigt tyckte han. Han menade att han kunde inte köpa in sådana däck så billigt som jag beställt dem. han sa att det inte är samma däck och att de är till för Kinesiska marknaden. Mitt motargument var att Kina är ju ganska stort och vissa delar av Kina blir min san kallare än i Sverige. Skulle de då ha olika däck för olika delar av KINA? Knappast!! Eftersom jag fått höra detta av däcksnubbarna skickade jag följande mail till däckonline: Hej, nedan kan ni läsa min orderbekräftelse på vilka däck jag vill reklamera. När jag igår var hos min lokala däckhandlare och balanserade om framdäcken upplyste han mig om att mina framdäck inte var godkända och att framdäcken är "made in China" medan mina bakdäck är "made in Germany". Jag köpte både framdäck och bakdäck av er men de jag satt fram är från Kina och ej godkända. Jag har betalt för en ny, godkänd och funktionsduglig produkt och anser INTE att jag fått detta då mina framdäck inte är godkända. Vad jag vill är att ni skickar två nya likadana däck som är "made in Germany" som jag kan montera fram, jag vill även att ni skickar med frankering så jag kan returnera mina nuvarande däck. Självklart skall inte jag stå för denna kostnaden då jag redan betalt för produkten och frakten en gång. MVH marcus Hedenskog Svaret på detta mail blev detta: Hej Marcus! Tack för ditt e-mail. Om däcken har inte varit monterade, och inte heller försök till montering då hämtar vi de upp utan problem och annullerar din beställning. Då skickar vi dock inga däck på nytt utan återbetalar pengarna på ditt konto om det enda orsak av din reklamation är att däcken är tilverkade i Kina. Goodyear är en av mest kända däcktilverkare och deras däck tilverkas enligt en receptur på hela världen oberoent på i vilket land det sker. Hade de inte varit godkända i Sverige skulle vi inte sälja de. Du kan bekräfta uppgifterna hellst hos representant för Goodyear i Sverige i stället för lokala däckhandlare. Alla däck är med 2 års garanti och det spelar ingen roll tillverkningslandet,däckålder,däckmärke,priset mm. Kind regards / Med Vänlig Hälsning, vad tror ni? Vad bör jag göra? Spontant så känner jag att det är nog ingen skillnad på däcken och de "Kinadäcken" jag har ser KANONFINA ut och känns exakt lika dana som de jag har bak som är från Tyskland. Bilen beter sig precis som den ska. |
|
|
Jag kör sedan två säsonger på Eagle F1 made in china (225-40\18). Dessa är till skillnad från dina inköpta och monterade av en lokal däckhandlare som handlat av svensk grossist. Däcken är E-märkta och har fungerat som jag förväntat mig. Gör som däckonline rekommenderar och hör med Goodyear Sverige. |
|
|
Antingen skiter du i det eller så kontaktar du Goodyear Sverige och hör med dem. De om några borde ju kunna ge ett mer exakt besked. Fast jag personligen tror ju bara att snubben på däckfirman svamlar i nattmössan. Det låter lite som att han är emot däck på postorder och inte vill bekanta sig med däck därifrån då de hellre vill sälja däcken själva. I vilket fall som helst så betalar du ju för en eventuell balanseringen och då borde det ju vara struntsamma var däcken kommer ifrån. Jag menar han får tjänar lite pengar trotts allt. Beträffande E-märkning. Saker som är tillverkade för den europeiska marknaden är E-märkta. Om nu däcken som är "Made in China" skulle vara avsedda för den asiatiska marknaden finns det väl ingen anledning för dem att E-märka dem. |
|
|
Köpte två Eagle F1 däck till en tidigare bil jag hade (225/45-17). De var INTE bra! Tillverkade i Asien. När de var monterade fram stod ratten snett vid körning rakt fran. Så fort jag bytte till vinterdäck eller bakdäcken var ratten rak igen. Däckverkstan kunde inte komma på något annat fel än att det var däcken. Använde däcken bak ett tag och bytte sen däck. Då var ratten rak igen så fälgarna var ok. Beställer nästan alltid däck på nätet och har alltid fått bra grejer. Senast från däck on line och fick dem monterade hos samarbetspartner för 150kr /hjul. |
|
Bayer_Aleks |
pew: Jag e mycket tveksam över att däcken skulle vara boven till din sneda ratt. Jag jobbar dagligen med fram- och bakaxelinställning i fabrik och när ratten e sne, då e de hjulvinklarna som e på tok fel. Det krävs ganska mycket fel på hjulvinklarna för att ratten ska vara sne, kanske närmare 0,5-1cm på framaxeln.Om nu däcken är så skeva så borde du har stora problem vid körning med dem. Kolla så det inte är något annat som e galet. |
|
Tack för alla svar, det verkar ju som att däcksnubben snackar skit som sagt. Jag gav 1200kr st för framdäcken och han skulle ha 2100kr st, skillnaden borde vara större för bakdäcken som jag gav 1600kr för... så det borde rimligen vara en skillnad på 4-5000kr för en uppsättning. Tillägas bör är att det var dem som monterade och ballanserade däcken, sedan fick de balansera om gratis då jag inte var nöjd 2 veckor senare. Nästa gång jag beställer ska jag inte montera dem där då de tar hutlöst betalt... 1500kr för omläggning och balansering för alla fyra, de fick 900kr sen hade jag inte mer på mig. Dem tog det. Jag ska höra av mig till Goodyear Sverige, återkommer när jag fått svar. |
|
|
Ska bli kul o höra Goodyear Sveriges åsikt om du får svar. Sen har ju ex dackonline lista på däckfirmor som dom sammarbetar med och som byter o balanserar däcken till bra pris runt om i Sverige.Jag gav typ 150:- för balans o montering per däck funkar skitbra. Man ska inte gynna dom stora okrare firmor som strular .. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.