|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
om den visar nåt med som har med elektroniska gas pedalen måste du koppla upp bilen.och visar den nåt med kamfel får du tänka på om bilen har stått upp eller ner förs backe med växel i så kan kammet göra så då behöver den sjusteras det visas inte som fel på nån dator... har problem med min jag har bilen med mig utomlands och bilen går dåligt som fan när det e varmt ute;)den gillar tydligen inte värmen några tips?? |
|
|
Mätte upp båda TPSerna idag... dom gav nästan precis samma värden (860 ohm vid 0 gas och 5000 ohm vid full gas). Det är mao inte det som är felet... Däremot ger vänstra TPS kabeln 5 volt, men högra 0 volt utan gas. Ska det vara så ? Efter att ha meckat dit allt igen så startade jag bilen. Då gick den i nödläge och kunde bara varva 3000 RPM. Stängde av bilen, starta igen, sen gick bilen PRECIS som den skulle - rent och fint och drog mycket starkare från botten. Efter 10 minuter så började den hacka och bluddra igen... pillade lite på CPSen på avgassidan, sen funkade den som den skulle igen. Är det någon som vet ifall TPSen ska ge olika volt beroendes på vilken sida det är ? Avgaskammen på bank 1 gav 30 grader fel... antar det är CPSen där som glappar / mäter fel... vad tror ni ? |
|
| Plockade precis ut kretskortet med solenoiderna på och dessa var stendöda och kortslutna. Letar nu ett nytt kort om någon har ett liggande någonstans! | |
|
Problemet löst till 100%: Fick ett nytt kretskort med nya solenoider + packningar. Nu går bilden som den ska igen :) |
|
|
Grattis, Mycket bra jobbat! Ingen risk att du tog lite bilder att lägga upp under mektips? |
|
|
Hej, Tyvärr nu efter 2 veckor så kom allt tillbaka. Kollade runt solenoiderna för att se om jag såg något oljeläckage, men såg inget. Dom sitter hårt som berget också, verkar inte vara något glapp om man säger så. Förstår nu ingenting, får väl köra med OBD interface igen och kolla om kammen fortfarande står fel... Vad kan ha hänt denna gången ? |
|
|
Hur har det gått? |
|
|
Det har gått bra! 3 spolar visade tändmissar (2 på vänstra och en på högra) bytte dom för nån vecka sen. ingen hade felkod, men på livedata såg jag det. inga fel efter bytet. den räknade bara upp vid fullgas från låga varv, försvann helt efter bytet. För mig är det en gåta. Var det vanosen eller spolarna ? eller båda ? vanos avgas gav ju bara 0 grader där den skulle ge 32 i vissa lägen.. kam sensorn byttes samtidigt som vanos. Säljer bilen nu då jag fått tjänstebil, så han som köper den får mkt utbytt iaf :) finns på blocket i GBG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.