AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
63.486

M5 E39 hackar / rycker mellan tomgång och 2400 RPM

Sida 1 av 3
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Har en M5 E39 -99 som hackar / rycker, inte alltid, men väldigt ofta speciellt när den får hög last. Kör jag mellan 800-2400 RPM i uppförsbackar, och även på raksträcka så blöddrar motorn tills den kommer över 2400, sen går den som den ska.

Lämnade in den på diagnos och fick följande fel:

Sekundärluft - mängd för liten
Lambda bank 1, före kat trasig (255 rapporterade fel på 600 mil)
Fel tom tank

Bytte lambdasonden idag utan bättre resultat. Har provat att tvätta båda LMMerna med t-röd, då går bilen bra i 5-10 minuter sen kommer det tillbaka.

Kopplade loss ena LMMen (samma sida som trasig lambdasond, bank 1). Då gick bilen bra i 10 minuter, sen kom det tillbaka igen.

Har beställt en LMM nu för att byta den, men det känns lite konstigt... För visst ska bilen gå hyffsat om jag drar ur den i limp home mode ?

Rycker jag båda LMMerna så går tomgången konstigt och den svarar illa på gaspådrag.

Soppapump ?
Inga VANOS/kamaxel eller likn. fel finns med i loggen.

Den drar ungefär 1.15 liter milen i motorvägsfart.
Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
Jag hade liknande fel på min för ett par år sen och lämnade in den på fel sökning. Dom provade de mesta men utan resultat men till slut visade de sig att de va tändstifts kontakterna som inte va ok. Nya sådana så gick den riktigt igen.

Mvh Anders
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Kommer du ihåg felkoderna ?
Min bil har haft tändfel enligt gamla papper, men det verkar åtgärdat.

Kan någon bekräfta att det ska vara 4 kablar på vänster LMM och 5 på den högra ?

Bilen går riktigt illa om jag rycker ur den HÖGRA LMMen. Rycker jag den vänstra spelar det ingen roll. Men rycker jag den högra så går tomgången upp och ner som den vill typ.
Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
Nä jag kommer inte ihåg. Jag tror inte de va några fel koder på just de.

Mvh Anders
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Bytte vänstra LMMen och lambda sonden. Fortfarande samma fel... ibland går den jättebra på låga varv, ibland hackar den som sjutton.

Dock kan jag tillägga att om jag trycker full gas medans den hackar, så slutar den alltid hacka DIREKT vid c:a 3000 RPM - precis som att man kopplar in 4 cylindrar till.

Ibland startar inte bilen på första nyckelvridet utan bluddrar till lite och dör. Detta händer 1 gång i veckan ungefär...

Bränslepump ?
Bränslefilter ?
Byt bägge LMM och återkom om felet kvarstår är mitt råd. Tändstiften är nästa steg. Pumparna ger upp runt 12-14000mil.
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Bilen har gått c:a 18.000 mil... måste gå att felsöka på bättre sätt än att byta grejjer och hoppas. Någon i GBG området som kan tänka sig att låna ut en LMM och / eller bensinpump ? Eller kanske visa sin så jag får lyssna på pumpen osv...
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Låter som du har lite olja på stiften eller
halvdefekt kamaxelgivare. Då kan motorn bli
orolig på lägre varvtal..

Svekke
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Stiften var ganska svarta faktiskt...
Hur kommer jag lättast åt kamaxelgivaren/givarna ?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Angående stiften - tänkte snarare på om det var olja i
tändstiftshålen. Vanligt fel på m62 som ger feltändningar.
Kanske mindre vanligt på s62?
Man får torka av porslinet och även inuti tändhattarna så
rättar det till sig.

Kamaxelgivarnas positioner ser du här: Länk

Svekke
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Provade att sätta den nya LMMen på högra sidan istället och den gamla jag hade över till vänster. Då funkade bilen återigen i 5 minuter, varpå den började hacka sen igen...

Kommer det in massa skit till mina LMMer tro ?
LMM är "förbrukningsvara" på S62:an och man byter bägge samtidigt. Stiften tar skada om LMM är dåliga, därför ser jag det som nästa steg, ok? Har själv varit med om sprickor i tändstift pga detta. Kam/vevaxelgivare är sånt som också kan orsaka detta men jag tror orsaken är LMM/tändstiften.
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Gjorde det där LMM testet igår, den gömda menyn i färddatorn som ska visa liter luft / timme. Fick 150 liter / h precis innan varvstoppet, där man skulle få minst 140 vid friska LMMer.

Tog loss hela vänstra radens stift (eftersom jag hade fått felkoder på lambda osv. där innan jag bytte). Alla stift var sotiga, lite olja låg och skvalpade i samtliga tändstiftshål. Gjorde rent, polerade upp stiften och kontrollerade kontakterna noga.

Som vanligt funkade bilen i 10 minuter efter detta, varpå den sedan började hacka igen.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Mycket tyder på att bilen får för fet blandning.
Har du testat att bota om (koppla ur batteri 30 min) ?
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Nix.. ska prova det!
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Kanske även (som du var inne på) är något halvtok
med bensinpumpen.

Då den tappar tryck går den tunt, lambda säger
då till att feta på, pumpen går igång,
blandningen blir för fet.. Sen säger lambda att
den ska tunna till..
Blandningsförhållandet blir väldigt instabilt.
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Nån som har en pump, eller vet hur pumpen ska låta/hur varm den ska bli / hur man ska mäta upp den i Göteborgstrakten ?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Vanligt att elektriska anslutningen till pumpen glappar.

Se guide (visserligen 740) men liknande: Länk
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Ska kika på filtret först... sitter direkt under bilen på förarsidan under nån plastbit om jag inte minns fel ?

Pumpen låter rätt mkt om jag lyfter bort soffan bak, och ibland som sagt startar inte bilen - precis som att den inte fick nåt tryck. Då räcker det iofs att starta bilen en gång till.
Start-grejen har jag på min också ibland och den går som den ska,bara så du vet.
Med ny pump också...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.