AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
63.489

M5 E39 hackar / rycker mellan tomgång och 2400 RPM

Sida 2 av 3
"sekundär-luft för liten" har jag också förresten. Inte felet.
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Lelle: bor du i Gbg eller i närheten ?
Har batteripolerna av nu i 1h för att se om det hjälper (reset av ECU).

Jag monterade ju in en ny lambda sensor för några dagar sen....
Jag förutsätter att LMM-testet gjordes med just LITER/TIMME då många tydligen tryckt in fel mätvärde .
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Glömde en sak... min yttertemp givare ger ofta för höga värden. Är lite osäker på vilken det är i verkligheten (vart den ska sitta osv.) Men jag har en givare som ligger och slänger i motorutrymmet. Fyrkantig med en pigg på typ...

Ibland får jag 40 grader + om jag kör länge...

Synpunkter ?
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Ja, jag switchade men min display är lite halvkass så det är lite svårt att se. Men första gången fick jag precis 141 liter / h, nästa gång 154 liter / h eller liknande.

På tomgång ser värdet ut att vara typ 2-3 liter / h.
Nix,Stockholm. Har du köpt 2 NYA lmm eller hur har du gjort? Glöm inte att efter bytet tillåta ECU:n att adaptera de nya värdena LMM ger. Åtminstone 5 mil. Alltså inte ut och fullgasa direkt!
Låter motorn HELT annorlunda när den rycker? Läten som påminner om hål i avgassystemet tyder på dålig(a) kam/vevaxelgivare.
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Jag köpt en ny LMM, men det verkar ju som att jag har ett helt annat fel eftersom jag får bra värden i testet.

De enda fel jag hade enligt diagnosen var:

- Lambda bank 1 sensor failure (255 fel registrerade) **BYTT**
- Secondary air intake (för lite) ** SKA BARA VARA MILJÖVÄRDEN**
- Error on empty tank (eller liknande) **INGEN ANING**

Inga andra fel från motor.

Testet med hur mycket soppa jag har visar 10 liter + 30 liter.
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Det brakar och smäller, misständningar liksom. Som om nån drog bort 3-4 tändhattar... Håller man nere gasen fullt och väntar så säger det bara pang helt plötsligt så går den som den ska.

Jag upplever skakningar runt 800-2400 RPM när detta inträffar vid låg gas, återigen som att nån ryckte bort några cylindrar.

Inga misständningar fanns reggade i diagnosen när jag kollade nu, MEN det fanns förra året enligt ett gammalt papper.
Prova att söka här och på: Länk
Sök på "cps" på m5board så hittar du något. Tror man måste regga sig innan man kan söka.
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Inte säker ännu, men har kört bilen 3 ggr. totalt 5 mil sedan jag resettade ECUn genom att dra bort batteripolen i 2h.

Bilen startade knappt när jag drog igång den, krävdes 5 vridningar med nyckeln, men nu startar den perfekt och går skitbra! Inga konstiga ljud eller tvekningar / hostningar längre. Hoppas bara det håller i.

ECUn sparar tydligen värdena från lambda även när man stänger av. Hade jag ingen aning om :(
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Hjälpte inte att koppla bort batteriet... dock kan jag ha upptäckt ett samband.
Min yttertemperaturgivare visar väldigt ofta fel temp, men NÄR den visar rätt temp så går bilen bra!

Ett bra exempel var idag... den visade 23.0 grader i 15 minuter medans jag körde - den bluddrade ingenting. Stängde av bilen, startade igen efter 10 minuter. Tempen började stiga ungefär 1 grad per minut. Till slut var tempen uppe i 30 grader - och bilen bluddrade.

Vad kan finnas för samband mellan yttertemp och motorstyrning ?
Eller är det så att motorn blir jättevarm och "värmer upp" yttertemp givaren ?
Visa användare
37
Spiritshroud
e39 m5 - 00
e34 520 - 93
Kanske långsökt, men vad kör du för olja ?
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Ja, det var långsökt :)
Har beställt ett OBD-II verktyg nu, ska se om mitt lambda-fel fortfarande står kvar.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
under 2400 rpm obelastat är spjällen fortfarande sannolikt stängda, och luften levereras genom tomgångsmotorn. - kan vara värt att kolla den.

hur går bilen om du kopplar ur LMMarna? (då kopplas även lufttempmätaren ur (som sitter i den ena LMMen)

utan LMM går bilen i "nödprogrammet" dvs. med fast mapp och utan lambdareglering.
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Det gäller under last... kör jag konstant gas när det uppträder går den bättre. Gasar jag på spottar och fräser den upp till 2400 - eller om jag släpper lite på gasen.

Har jag uppfattat det rätt att man inte kan mäta upp kamaxelgivarna på min motor ?
Ak
6
Akilles
M3 2003
du bör nog kolla elektroniska gas pedalerna där har du felet förmodligen
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Akilles: Vad menar du nu ? Hur/vart kollar jag dom ?
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Har provat lite fler saker nu... ryckte båda VANOS enheternas el-kopplingar. Bilen gick märkbart sämre, men ryckte och hostade fortfarande vid 800-2400 RPM.

Jag ser att man bytt 2st tändspolar på bilen, dessa är från 2004 och resten 1999. Det ska tydligen gå att mäta upp dom, någon som vet vart jag ska mäta ? Provade lite förut men hittade inget bra värde någonstans... ska tydligen vara 1.8 kohm
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Fick hjälp av Christer L på Bilisten i Fritsla idag med livedata på bilen. Den visade 2st fel... spjällägesgivare bank 1 för lågt volttal samt avgaskammen 30 Kw grader fel som mest. OBS! Detta kunde vi inte se som felkod utan vi fick jämföra under körning bara!!!

Hoppas på att givaren orsakar kamfelet också :)

Byter på tisdag/onsdag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.