|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Men finns det absolut inga fördelar med farthinder alls tycker ni? Är de bara ditsatta för att förstöra underrede/hjulupphängningar och sånt? Ta bort alla vägbulor och annat som "står i vägen" så får ni se hur duktigt folk kommer att köra....Hade inte en del folk kört som F1-förare lite titt som tätt så hade farthindrena inte behövts...men nu finns det åt helvete för många som susar förbi skolor, dagis mm i allt för hög fart. Mitt hus ligger intill en 50-väg i utkanten av samhället, och här skulle ni sett alla mini-Schumachers som stampar på. MINST en om dagen som håller långt över 100km/tim. Ett farthinder här hade åtminstone jag uppskattat. Frasse |
|
|
Vill minnas att bussarna i Göteborg inklusive chaufförer fick lite problem med fysiken med alla fartbulor. Jag har i övrigt inga problem med dessa skapelser, dock kan jag tycka att det är lite resurs slöseri, struntar det kommunala att laga vägen så löser det sig per automatik med fartsyndare men jag måste även ägna en tanke åt sysselsättningen och arbetstillfällen. Restiden jag "förlorar" vid fartguppen kvittar jag senare vid alla utomordentliga cirkulationsplatser nu när majoriteten av trafikljusen är ett minne blott. =) Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Frassemannen: Det finns några fördelar, dock tror jag att för att det hela ska bli liten anings mera begripligt ämne att följande fakta är mer eller mindre påverkande, ofta utan att man kanhända betänker det. * Vi åker bilar som är utvecklade, sammansatta och testade i motorvägarnas gyllene land. Inga skolådor eller sardinburkar utan prima kvalitet såsom vi är vana. * Begreppet kvalitet på diverse delar i hjulupphängning mm de sista 10 åren har de facto förändrats( upp till och en att ha åsikt om detta, förhåller mig neutral), materialval såsom exempelvis dörrplåtar, lacktjocklek mm blir tunnare, ekonomerna styr mer och mer av teknikspecar och även bussningar mm blir av "sämre hållbarhet" i nya bilar jmf med äldre konstruktioner där "marginalerna" på olika material var annorlunda. * Fälgdimensioner som standardmonteras de sista 10-15 åren har blivit= större fälgdiameter, tunnare däckprofilshöjd(stötigare gång). På BMW, numera, får man i många fall speca om man inte vill ha en fabrikslevererad bil med "Sportfjädring". * Rent generellt har "stressen" i samhället ökat, det ökar tempot och bilen kan ofta vara den platsen där det kan vara som lugnast för föraren själv emellanåt( med hänsyn till trafik, dunkadunka i högtalare och ev telefonblipp:)) Människan klarar bara av att hantera ett begränsat antal intryck i taget det är ett vedertaget faktum. * Bebyggelsen (trängseln) tätnar och det blir mer bostäder m.m. * Andelen tung trafik ökar, hemmavid är det numer 2 postbolag som sköter samma funktion(åker runt och levererar allehanda trycksaker återkommande år efter år) istf 1, femtielva paketdistibutionsföretag delar ut små fiffiga paket man kan beställa halvvägs från andra sidan jordklotet hemmavid. med samma dator man rapporterar samma dåliga vägstandard med. * Politiker får slita hår med krav på sänkta skatter, mer km asfalterade sträckor(vägarna blir ju fler mer åren) som ska underhållas samtidigt som 28 nya dagis behövs för alla söta bäbisar som produceras i de nybyggda bostädernas vackra sovrum av spirande kärleksfulla par. * Det finns säkerligen någon hemlig lobbyorganisation som möts varje kvartal för att räkna antal nya fartgupp i varje län samt skåla för framgången:) Mvh Asken |
|
|
Asken skrev: "Det finns säkerligen någon hemlig lobbyorganisation som möts varje kvartal för att räkna antal nya fartgupp i varje län samt skåla för framgången:)" I Göteborg finns definitivt en sådan organisation - trafikkontoret ;-) Länk Länk Visst kan Göteborgs arbete (som tar sin utgångspunkt i Nollvisionen) tyckas vara både ambitiöst och bevisligen framgångsrikt när det gäller antalet skadade i trafiken. På samma sätt som exempelvis hastighetsgränser handlar det om att väga effektivitet/tillgänglighet mot säkerhet. Man hymlar inte heller med om att det är fotgängare, cyklister och kollektivtrafikresenärer som prioriteras till nackdel för bilen (i många fler avseenden än fartgupp m.m.). Bortsett från att det just nu är politiskt korrekt att hata bilar i alla dess former frågar jag mig om det verkligen är helt omöjligt att bygga en trafikmiljö som är både säker och tillgänglig för bilar såväl som för oskyddade trafikanter? Problemet är att fartguppen blivit en slentrianmässig standardlösning på problemet med för höga hastigheter - ofta dåligt konstruerade och med obefintligt underhåll. Jag är inte emot fartdämpande åtgärder i sig - det jag är emot är det vansinniga användandet av fartgupp överallt som i kombination med dåligt utförande och bristande underhåll ger problemen. Jag anser att fartdämpande åtgärder bör genomföras på ett sådant sätt att det går att hålla en någorlunda jämn fart - däri ligger också en miljömässig aspekt (nu lyckades jag vara politiskt korrekt också). Det finns andra sätt, exempelvis avsmalning av vägen, att göra den "krokigare" m.m. som fyller samma funktion (vissa alternativ blir dyrare, men inte alla). Vägbulor kan på vissa ställen vara motiverade, men då bör de också utföras på ett korrekt sätt. Såg något nyhetsinslag för ett tag sedan om detta och där kopplades fartguppens felaktiga utformning till ren inkompetens hos utföraren. Det GÅR att bygga gupp som dämpar farten på ett bra sätt utan att man behöver sakta ner till 0 och/eller förstöra bilar m.m. Viktigt att ta hänsyn till är också inte bara utformningen av hindret när det är nytt, utan också hur det kommer se ut ett par år senare när X antal bussar och lastbilar kört över det. Antingen får man utforma hindret så att det håller eller så får man underhålla det kontinuerligt, vilket inte görs. Det senare alternativet hänger förstås också ihop med det usla vägunderhållet som sådant. Kunde man bara underhålla vägarna ordentligt kanske inte farthindren skulle upplevas lika negativt? |
|
|
Intressant hur Baltikum kom in i diskussionen kring farthinder :-) Eldar på med alla pengar vi slösar bort genom att ha folk som sitter och sover i Bryssel. Generellt. Alla yrkeschaufförer borde rumpas upp, de kör som skit och oftast för fort. Tar en liten stund att få stopp på alla ton. Som privatperson skiter jag i att deras bolag måste stressa sina förare. fartgupp är kanon, där de behövs. Kan dock hålla med om att det gått viss inflation i dem. Tror många gupp växt fram på enskilda vägar, försökte få ett gupp byggt utanför en skola som låg utmed allmän väg och där jag via NTF hade konstaterat att det kördes för fort, framförallt av yrkeschaufförerna (skolskjutsarna i det här fallet) Glöm det, argumentet mot vägguppen var just att de skulle vara till men för yrkeschaufförerna. Löste det med att hota de värsta syndarna med stryk om de körde för fort och det hela löste sig :-) Åkte sedan förbi kummunens högsta höns, och han hade två gupp på sin lilla väg, enskild sådan där vägföreningen slipper gå via kommunen. Om jag haft en bil som var så låg att jag hade fått backa mig ifrån ett fartgupp, då hade jag tagit mig en funderare på om jag lyckats så bra med min sänkning. Personligen skiter jag i guppen, har aldrig funderat så mycket över dem, bara att gilla läget. |
|
|
Bra inlägg Lundberg.....tycker ungefär som du :) Frasse |
|
|
En till här som håller med Lundberg. Det är ju inte för att folk kör sakta som man placerar ut farthinder. Om man nu som yrkesförare får fysiska problem av farthinderna så får man nog titta närmare på sin körstil. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Lundberg, det var sportdämpare med 60/40 sänkning. Sen så var markfri gången till läppen (ej underredet) ca 3cm. Hade absolut inga problem att köra bortsett från det förbannade guppet uppe vid Öxnehaga här i jkpg. Har inget emot gupp sålänge de är korrekt byggda/underhållna. Sätt upp massa fartkameror på 50-vägar så jävlar kommer folk köra i 50. Funkar utmärkt här hemma! |
|
|
Jag funderade lite på det här med farthinder och yrkeschaufförer. Om lastbilen/bussen har luftfjädring och även lastbilshytten är luftfjädrad, så blir det nån sorts kedjereaktion. Passerar man ett gupp anpassat för 30 km/h i skyltad hastighet ligger inte en pryl i hytten kvar på rätt ställe. Det blir en kraftig stöt när alla luftbälgar fjädrar ut samtidigt, så därför har klagomålen från framförallt busschaufförer ökat rejält vartefter antalet gupp ökat. Jag ser hellre att man monterar kameror eller chikaner. |
|
|
Precis som AlpineWhite anser jag att också det bristfälliga underhållet är en starkt bidragande orsak i sammanhanget, ofta är asfalten precis framför och bakom farthindret kraftigt nedslitet, vilket förvärrar effekten av ett redan från början högt hinder. Personligen har jag egentligen inget emot farthinder eller andra hastighetsreducerande åtgärder som sådana, det jag stör mig på är mest utformningen. I dagsläget verkar det finnas ett otal varianter på dessa farthinder, allt från små gummilister till flera meter långa upphöjningar av körbanan. Finns det ingen standardisering? Borde det inte vara tämligen lätt att ta fram en eller ett fåtal typer som på ett effektivt sätt dämpar hastigheten utan att riskera skador på fordonen?! Dessutom finns det ju - som redan påpekats - andra åtgärder med liknande effekt, exempelvis fartkameror och chikaner. (Personligen skulle jag förespråka det senare, speciellt som min bil är som byggd för kurvor... ;-)) |
|
|
henke: oj,vad du tar i. Tråden handlar om farthinder, inte om nån bankkris. Lyft nivån lite va, jag tänker inte debattera på sandlådenivå! Jag anser att farthinder i de flesta fall är berättigade, de anser inte en del andra, så är det med det mesta saker här i livet. Ett forum går ut på att debattera om olika saker, inte att kasta skit och ha en allmänt taskig ton, det vittnar bara om brist på omdöme och mognad. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Strongman: jo då där blomlådorna som farthinder är roliga.. speciellt med breda jänkare.. jag tröttna på att kliva ur och flytta på dom när gubb fan fyllde lådjävlarna så dom blev tunga. Men en natt tog jag min f.d van Dodge RAM B250 Nomad och meja ner skiten, tog ca 300m innan skiten lossna från bilen |
|
|
t80196 Sandlådenivå?? Du kastade skit på yrkeschaufförer och jag gav svar på tal. Jag tycker att det är allmänt taskig ton att smutskasta yrkeschaufförer. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Vilka är dessa yrkeschaffisar som kör som idioter på 50-vägar? Enda yrket jag kan komma på är Taxi chaffisarna. Jag skulle vilja se en lastbil ligga i över 50km/h här i stan, han skulle krocka direkt. |
|
|
Huvudet på spiken Strongman. Såklart finns det knasbollar men i en bransch med så höga omskostnader så finns det ingen marginal för racing i tätbebyggda områden. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
| Kan se det framför mig när de placerar ut fartbulor på motorvägsavfarterna inom kort. :) | |
|
Jaja...den som tror att inte Taxi-bilar, lätta lastbilar, även lite tyngre, bussar mm kör fortare än 50km/h i stan får kolla nog tänka om. Iallafall i Malmö med omnejd. Där varken finns det eller hade hjälpt med fartbulor, För att inte snacka om lastbilar vid kraftigt regn på motorvägar....jisses....avstånden ska vi ju inte snacka om överhuvudtaget...eller milslånga omkörningar. Tycker att yrkesförare borde veta bättre. Jag har själv trafikkort och det var en av anledningarna att jag slutade köra....man blev mer eller mindre idiotförklarad när man sa man körde lastbil... Frasse |
|
|
Apropå dåliga vägar, i läste jag följande artikel i lokalblaskan: Länk "Fina bilar körs på egen risk"... |
|
| Jag bor i Katrineholm, här verkar det som att gatukontoret använder stan som ett testområde för allehanda olika konstruktioner för fartdämpande åtgärder. Problemet här är att det är mest olika typer av "chikaner", så många gasar för att komma först så man man slipper stanna (får bara rum en bil i taget), ibland går det i minst 100 km/h. Så dessa sk farthinder har fått rakt motsatt effekt mot vad som var tanken från början. | |
|
Jag förstår inte varför, men här i Jkpg byggde de 2chikaner på en ganska så otrafikerad gata. Bara blivit bekymmer då gubbarna som bor där inte kan läsa skyltar och förstå vilka som har företräde. Jag har fått stå i 5min bara för en gubbjävel vägrade flytta på sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.