AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
52.411

Höga farthinder

Sida 1 av 3
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Efter att ha levt många år utomlands flyttade jag för ungefär ett år sedan hem till Sverige. Redan under de första dagarna i mitt nygamla hemland slogs jag av i vilket dåligt skick de svenska vägarna är, betydligt sämre än jag tidigare trott; överallt ser man hål, sprickor och lagningar i vägbanan och ofta kommer jag på mig själv med att i ett försök att kringgå dessa skador titta mer på själva vägbanan än på trafiken runtomkring. Detta är inte bara trafikfarligt, utan också lite trist, speciellt när man vet hur mycket pengar svenska bilister varje år betalar till statskassan.

Ett annat problem som jag upplever som oerhört störande är alla dessa farthinder som finns åtminstone i Stockholmstrakten. Tanken med dessa tycker jag är helt okej, däremot inte utformningen; inte sällan är de uppskattningsvis en meter långa och säkert en decimeter höga, vilket gör att jag vid vartenda farthinder är rädd att min sänkta bil ska skrapa i undertill, även om jag krypkör (och då menar jag praktiskt taget 0 km/h) över hindret. Nu har också just detta hänt, och att döma av alla andra skrapspår på hindren är jag inget unikt fall.

Min bil (BMW Z4) är sänkt ca. 25-30mm jämfört med det originalmonterade sportchassit, vilket trots allt inte är så extremt jämfört med många andra bilar man ser på gatan. Sänkningen fick utan vidare den tyska bilprovningens välsignelse, vilket bland annat innebär att bilen har en markfrigång på minst 120mm. Nu undrar jag om det finns några normer för hur dessa farthinder får se ut här i Sverige? Eller får de utformas helt godtyckligt? Man ser ju väldigt många varianter ute på gatorna...

Jag hittade lite om "Watts modell" (se följande länk), men det är verkligen en av de "snällare" utformningar man kan tänka sig.

Länk

Självklart är sänkta bilar inte huvudsakligt fokus vid utformningen av farthinder, dock borde det rimligen vara så att alla bilar som uppfyller vägverkets och bilprovningens krav (även avseende markfrigång) också ska kunna köra på svenska vägar. När det ibland är så illa att man oberoende av hastigheten riskerar att "bli hängande" är det ju nåt som inte står riktigt rätt till, eller hur?!

Nu förstår jag i alla fall varför SUV-konceptet blivit så populärt...
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Tycker du det är mycket farthinder i Stockholm så skall du vara glad att du inte bor i Göteborg. Här verkar de som beslutar i vägfrågor få provision för varje farthinder de sätter upp, så stan är fullkomligt nerlusad av dem.

I början brukar farthindren vara ok om de är rätt konstruerade, men efter ett par år har alla bussar och annan tung trafik orsakat stora gropar i asfalten före och efter hindret, vilket gör det omöjligt att passera i annat än krypfart, om ens det. Värsta sorten måste vara när man lagt en rad gatsten i framkant och bakkant av hindret och hindret i övrigt består av asfalt. I takt med att asfalten slits ned återstår endast två decimeterhöga trottoarkanter att köra över.

Problemet kommer dock att lösas inom kort - med tanke på den urusla standard som gäller på vägnätet med stora gropar, dåliga lappningar, sönderkörda spårvägsövergångar och andra skador överallt kommer man inte längre behöva bygga farthinder, de uppstår naturligt ändå. Varför envisas man till exempel med att lägga brunnslock i par mitt i vägbanan på ett sådant sätt att det är i stort sett omöjligt att passera utan att köra över dem? Ofta är dessa redan på nybelagda vägar försänkta med några centimeter, då det med tanke på dess placering räcker med att några tunga lastbilar kör över för att de skall sjunka ner i den Göteborgska leran.

Ledsen för allt detta gnällande, men kände att jag behövde spy lite galla över detta gissel, men får väl avsluta med ett positivt exempel på motsatsen, som gjorde kontrasten total :-)

Tog häromdagen en tur ut till Marstrand via Kornhallsfärjan och småvägar - flera mils körning på perfekt släta och kurviga vägar utan trafik.

När jag kom tillbaka till Göteborg trodde jag att jag hamnat i ett månlandskap.
Jag ställer mig bakom "hata farthinder" gruppen. Som yrkeschaufför förbannar jag dessa gupp högt och heligt. Kör ofta i Åhus och de som varit där vet vad jag menar, speciellt gatan "Fädriften" som leder ut till stranden. Var 50-e meter ett ca 4 meter långt och nästan lika högt hinder. På en 50 väg! Då blir medelfarten ca 20 km/h. Påverkan på min bil och miljön måste vara fruktansvärda. Vad tänker de med, våra kommunpolitiker?

Vorsprung durch freude am fahren
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Politikerna i Göteborg hymlar inte med att man medvetet bygger korkade lösningar för att försvåra för biltrafiken, och på så sätt få den att minska...

______

Foto Länk
Förbannade politiker! Vad kan vi som skattebetalare göra för att visa vårt missnöje? Har vi inget att säga om saken? Det här är inte Iran eller Nord Korea, våra ledare är knappast heliga.

Istället för att göra fina vägar går våra skattepengar åt farthinder...

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag sålde min Range Rover Vogue i Januari då jag tröttnat på SUV-grejen med att allt är stort och tungt även om det var mycket annat jag gillade med den. MEN, i många tätbebyggda områden var dess terrängegenskaper nästan en nödvändighet på grund av all illa uttänkta trafik-hinder. (De är inte farthinder, det är Orwellianskt ny-språk, de är just trafik-hinder). Med Range Rovern gick det bra att strunta i de flesta av dessa trafik-hinder och passera dem i skyltad fart, något som verkligen inte är möjligt med "vanliga" bilar utan att riskera skador på både bil och passagerare.

Så å ena sidan gör våra korkade politker det till nästan en nödvändighet att åka SUV för att klara stadsdjungeln, men å andra sidan jagas SUV-ägare med blåslampa då de tydligen anses vara moraliskt defekta på något vis. Är det bara jag som undrar vad det är för fel på politikernas resonemangsförmåga? Snacka om perversa incitament!

---
Bilblogg: Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag tillhör då kategorin "älska farthindren" de finns ju där av en anledning, nämligen att folk inte kan respektera den hastighetsbegränsning som gäller utan att de måste tvingas till det.

Om det nu är så förskräckligt att hindren är så höga så du måste passera dem i krypfart så fyller de ju sin funktion, nämligen att dämpa hastigheten.

Att yrkestrafikanter är de sämsta att respektera hastighetsbegränsningarna är ju knappast någon nyhet, så jag förstår att du retar dig på fartguppen.

Mats
BMW CS #5847
Is
468
Ismo
735iA -87
Visst är vägarna underbara i landet, fan många säger att sverige har värdens bästa vägar... min fråga är då, finns det inga vägar utomlands då?

För här är det både slalom och backhoppning dagligen med bilen, och "snöar" grus i rutan på en soligt sommar dag... grusvägarna håller högre standard ibland.

zick zack mellan potthålen och flyga över harthinder, det folkliga sporten.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Håller med dig lite där, t80196...och man MÅSTE ju inte sänka sin bil till max och riskera att skrapa hela underredet.
Farthinder=få ner höga farter.
Tycker mig se ganska ofta att när bulorna är för små så saktar ingen jävel ner det minsta...skumt va?

Frasse
Re
66
Respek
Japanröd 325i -05 E90
Honda CBR 600 -99
Äckliga farthinder på de minst utsatta ställena är ett faktum. Särskilt de där fyrkanterna som de placerar ut på vägarna lite här och där. Vad i helvete?
Kan intyga att vägarna i göteborg är katastrofala.
Nu när de har haft vägarbete i tingstadstunneln har man fått köra ner på en påfartsramp som man normalt inte kör om man skall in i stan från hisingshållet.
Den påfartsrampen ser och känns verkligen som en puckelpist, har fått krypköra nerför den för att minimera skadan på upphängningen.

Sen skall vi inte prata om brunnslocken, man får köra slalom mellan dem då de ligger nedsänkta ett par centimeter som AlpineWhite påtalade.

Malmö/Lund framstår som rena motorvägen i jämfört med Göteborgs gator.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Så om trafikhindren medför att fordon godkända av Bilprovningen inte kan passera vid gällande skyltad hastighet är det bilägarens fel pga dennes val och därmed får denne skylla sig själv?

Är det bara jag som tycker det verkar som att i detta fall så tillåts ändamålet helga medlen? Man undrar ju om nästa logiska steg då är är granatkastare vid vägkanten kopplad till avläsare av hastigheten och avfyrning vid överträdelse. Detta baserat på att de som åker Hummer eller Range Rover för den delen kan strunta högaktningsfullt i dessa trafikhinder och därmed måste ju behovet därmed uppstå att straffa också dessa bilägare, på samma vis som de med sänkta bilar straffas, men på något annat vis, eller?
t80196

Dämpa farten - javisst. Men ska man behöva sakta ner till krypfart på en 50-väg??? Då kan de lika gärna sätta ut 10km/h direkt på skyltarna ihop med de äckliga guppen.

Och bara för att jag är yrkeschaffis betyder inte att jag kör snabbare än alla andra. Hade du behövt hoppa över guppen, växla ner och växla upp en hel dag skulle du nog ändra uppfattningen också.

Nej, åt helsicke med trafik-hindren.

Is
468
Ismo
735iA -87
Lösningen till det hela jag kommit fram till är den svenska offroad bilen Volvo 740, går bra att köra över "hindren" i 50 så länge ingen krypande offer ligger före
Ismo det gäller endast ifall bilen inte är sänkt, min 740 är sänkt och skrapar i om jag kör för fort.
Givetvis inte på alla hinder, men vi har några riktigt sjuka farthinder vi oxå.

På min f.d Bmw e34 fick jag stanna upp hela trafiken pga ett väghinder, hade inte kommit över utan att knäcka frontläppen. Så la i backen och väntade på tills alla backade, för inte tänker jag pröjsa 3000kr för att lackfirman ska spackla om och lackera om bara för ett förbannat väghinder!

På tal om väghinder, blir jämt full i skratt när man åker in på mindre bostadsområden (oftast radhus) Där finns det alltid någon slags form av väghinder i form av stora krukväxter eller liknande.

På min mors gata är det en gammal vresig gubbe som ställt dem såpass illa att min f.d Van inte kom igenom. Fick jämt flytta på dem. Åh va gubben skällde varje gång!
t80196: Alltid lika politiskt korrekt som vanligt. Är du eller din fru politiker/befattningshavare själv eftersom du alltid tar dessa i försvar?
Jag tror aldrig jag har läst ett kritiskt inlägg från dig någonsin, utan allt som politiker/myndigheter har beslutat tycker du är rätt och riktigt.

Jag retar mig också på fartgupp på andra ställen än 30-vägar och övergångsställen vid skolor och dagis. Där är det befogat men på 50 sträckor hör dom inte hemma alls.

______
Släpp koldioxiden fri
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Vägverket borde ta en tripp till Holland via Tyskland och lära sig hur man underhåller, lagar och bygger vägar!!

Finare vägar än där är svårt att hitta.....
Vägstandarden i Sverige är nästan värre än baltiska länderna....Sthlm vs Tallin?

Var i Tallin i våras och vart överraskad av hur pass bra vägar det var där om man jämför med Sveriges huvudstad Stockholm.

Rätta mig om jag har fel.
Vart tar alla skattepengar vägen undrar man när man har världens högsta skatter och vägarna ser ut som de gör....Med skatter menar jag det som fordonsskatt, bränsleskatt mm

Håller med er alla som tycker att vägarna i Sverige suger :)

BMW M-POWER
t80196 såg nu att du jobbar inom bankväsendet! Snacka om att kasta sten i glashus, du kastar skit på yrkeschaufförer men hur står det till inom din bransch egentligen?

Dagens finanskris är bankernas fel helt och hållet och de svenska bankerna främst Swedbank har slängt pengar i sjön i baltikum där vi som Svenska skattebetalare via staten måste gå in som garant för att inte banken ska gå konkurs. Men lik förbannat fortsätter bonusutbetalningarna till personalen som om inget hade hänt, där kan vi prata om bristande moral.

Jag föredrar hellre yrkeschaufförer som några kilomter i timmen för fort än bankfolk som kostar samhället hundratals miljarder kronor i skattepengar.
Så ta du och kliv ner från din höga hästar och kom ner på jorden där vi andra befinner oss.

______
Släpp koldioxiden fri
BRA inlägg Henke. Tummen upp!

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Denna tråd belyser något som jag irriteras på varje dag, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året! Jag bor i centrala Stockholm, och jag svär att det är den urusla vägstandarden tillsammans med farthindren (som är av den typ som AlpineWhite beskriver) som har planterats på Birger Jarlsgatan som pajade upphängningen på min E46:a och dess förr mycket fina väguppträdande som mer blev som en svajig finlandsfärja.

Men värst är ändå Norrlandsgatan i Stockholm, det finns ett gupp som får frukosten att hoppa upp på instrumentpanelen trots att man håller 30 km/h som är skyltad hastighet. Det går inte ens att cykla i det guppet utan att riskera att vurpa.

Fortsätter vägstandarden att försämras i den här takten så måste nästa bil utrustas med luftfjädring.

Mvh/ Niclas
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Är liksom Heden övertygad om att farthinder/dålig vägstandard är boven i dramat när det gäller att förstöra bilars hjulupphängning. På min förra bil (Passat) fick jag byta länkarmar två gånger på tre år. Nu är visserligen denna modell känd för problem med länkarmar, men detta var ändå extremt. Men kanske inte så konstigt, då jag exempelvis på vägen till jobbet passerar ett 20-tal farthinder i sönderfall samt ett okänt antal slumpvis utspridda decimeterdjupa gropar, spårvagnsspår där asfalten runt omkring är borta så man i princip får köra över 10 cm hög räls m.m.

Man blir så fokuserad på att hålla utkik efter alla ojämnheter att man väl snart råkar köra på en fotgängare eller cyklist - men det är klart... då man inte kan hålla mer än 10 km/h blir personen ifråga bara lindrigt skadad och då har ju beslutsfattarna uppnått sitt syfte... eller??

Läste precis en rapport från Göteborgs Stad om trafiksäkerhetsarbetet och kan glädja övriga Göteborgare med att man planerar att utöka nuvarande ca 3000 farthinder i stan med ytterligare 1000. Överväger starkt att flytta ifrån det här skitstället - eller så får nästa BMW börja med X...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.