|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Även mitt batteri är mycket fräsht,... Men en sak kan jag berätta som kan hjälpa att precisera felet. Innan motorbytet så hade jag aldrig dessa symptom,så rimligtvis vore det något PÅ själva motorn som strular. Elektronik och insug sitter kvar från den gamla. Därför misstänker jag bland mycket annat givare. Men allt annat på motorn är suspekt. Jag lovar att berätta om jag löser problemet, gör alltid det. Dock är min bil kvaddad för tillfället och skall lagas under kommande veckor så det dröjer en liten stund innan jag kollar upp det här felet! Sen har jag ett par saker till jag märkt som _INTE_ behöver vara relaterade. Upplever du följande?: 1. Att när du släpper gas, och motorbromsen skall komma, att det tar någon sekund för ekonomimätaren att hoppa till noll, att den stannar upp ett tag och sen går ner? 2. Att om du inte avslutar en tändning helt, utan råkar släppa nyckeln för tidigt, att det då kan vara jobbigt att starta den igen? Över lag så är det konstigt då våra motorer är ganska så skilda, annat insug, annan elektronik och motorstyrning, annan bränsletillförsel. |
|
|
ajj tradigt att höra att den e kvaddad :( 1. har tyvärr en m3 mätarhus som saknar ekonomimätare. 2. Japp! hehe , men detta hände även min förra bmw (e46 323ci), de med att den kunde upplevas svårstartad om man skulle råka släppa nyckeln för tidigt. Men annars var det inget fel på den bilen iövrigt. I ärlighetens namn så tror jag inte det har med problemet att göra. Jag får ta hitta och slakta ngn 328 på skroten o kolla med begagnade givare först (jag vet att det är dumt men de kostar alldels för mkt om man ska köpa dem nya för att sedan inte kunna returnera dem ifall inte felet låg där) ska testa byta, vevaxelgivarn, kamaxelgivaren, lmm, samt lambdorna. Nån gång :( skulle de inte ske ngn förändring till de bättre då vette fan asså. |
|
|
Hej igen Kotchak :) Faan va jag lider med Er som jävlas med Era bilar utan resultat ! Lyckan är stor när man via ett tips på något forum kan lösa skiten som krånglar med ens bil,men frustrerande när man prövar allt möjligt ock inget händer ? Nu kommer troligtvis ännu ett värdelöst tips från mej,men jag läste igenom Din tråd igen för att jag inte skulle missa något ock fann inget om att Du ev provat att rengöra LMM´n något eller testat att byta LMM´n mot en annan ? Sen så skriver Du att bilen kanske går magert ? Kan det vara bränsleflödet som spökar ? Att bränslepumpen inte förmår att leverera rätt mängd eller nåt liknande ? Detta kan bero på bränslefiltret;bränslepumpen eller igensatta bränsle ledningar ! Är fortfarande skeptisk till ev krånglande givare då jag bytte ut min kamaxelgivare på tjejens e46. Bilen gick lite svagt på låga varv kanske ryckigt men inga större problem. Bad min BMW mek att göra en diagnos eftersom det var precis när vi köpt bilen. Min farsa köpte faktiskt en 320 Touring av samma årsmodell 2 veckor efter vi köpte våran e46a vilket var häftigt av en gubbe som bara rattat volvo ock mitsu i sitt forna liv ;) Vid en jämnförelse mellan våra bilar så kändes det en skillnad ock denna berodde på att kamaxelgivaren i våran e46a var trasig,men inga jätte problem detta till trots ? Eftersom Din bil rycker till ock tappar effekt så markant som Du beskriver i tråden tidigare så verkar det vara något större,typ bränsletillförseln som spökar ? Att testa om bränsle ledningarna är öpnna eller igensatta kan Du göra med tryckluft. Se till att inte blåsa i ledningen om den är ansluten till bränslesystemet bara,utan lossa båda ändarna ex från pumpen till bränslefiltret ock vice versa. Blås inte genom spridarna eller bränslesystemet via motorn bara. Hoppas att något kan vara till hjälp av det jag skriver,ock hoppas Du hittar lösningen på Ditt problem .. Lycka Till.. |
|
|
Precis, När den blöddrar så går den ju magert. Har i mitt fall bytt bränslefilter men problemet har återkommit tyvärr. Var inne på att byta pumpen men den kostnaden är helt sjuk på min 325a. Men när en pump blir dålig brukar den vara dålig hela tiden har jag för mig liksom med filter. |
|
|
Det kan vara så att skit i tanken är problemet ock att filtret Du bytt ut är igensatt på nytt ? Ett alternativ är att Du inspekterar tanken via hålet där armaturen sitter i tanken för att se om skit eller dyl finns i tanken ? Bränslepumpar som lever i sitt sista skede brukar klaga högljutt på livet ;) så där har Du helt rätt :) Däremot kan själva armatur-delen i bränslepumpen läcka ( vilket är vanligt på Dieslar ) vilket medför att luft kommer in i systemet ock trycket faller med störningar som följd. Detta kan man kolla genom att fylla upp tanken helt med bensin. Om inga störningar känns/inträffar när tanken är fylld så vet Du vart problemet ligger,MEN om trycket faller pga läckage så hjälper inte en fylld tank i alla fall utan bara om pumpen suger i sej luft via en mindre läcka. I Erat fall så går bilen bra tills det plötsligt blir fel igen så kanske det är en mindre läcka eller skit som cirkulerar ock täpper till bränsleledningarna ? Testa att fylla tanken ock observera hur mycket Ni har i tankarna när detta problem uppstår. På Dieselarna är det vanligt att problemen kommer vid halv tank då armaturen delvis är ovan nivån i tanken. |
|
|
Tyvärr så uppstår det både med mycket och lite bränsle, Jag har varit inne för att mäta bränsletrycket, det var perfekt, tom under belastning. Inga läckage what so ever dessutom. Det som är konstigt är att bilen går perekt annars, tidigare hände det en gång i månaden men på senare tid en gång i veckan. Så startar man om motorn, då är allt perfekt igen. Jag ska kolla bränsleledningar och dylikt men har svårt att tro det är det som spökar på grund av den plötsliga och oregelbundna karaktären av problem :S Tack för tipsen |
|
|
när jag läser tråden igen tycker jag det lutar mer och mer åt den elektroniska sidan. eftersom felet försvinner vid omstart osv. kan det inte vara huvudenheten som börjar strula då? alltså den där "datorn" som sköter motorstyrningen. tänkte eftersom ekonomimätaren inte far ner så stryper inte den soppan direkt och bilen går fett. sen kanske den får nått knas och stryper soppa när den av någon anledning märker att bilen går lite fett och då får den för lite? hur går det om man kopplar bort färddatorn då? eller tar den bara mot information? bara 2 knasiga tankar. BMW ownz |
|
|
Färddatorn har inget att göra med motorstyrning, den bara tar emot information från diverse sensorer och visar de. Har nu även ett problem att bilen blir svag efter exakt 4000rpm, dem accelererar men det avtar i kraft efter den gränsen (325an ska öka i acc där...) |
|
|
Hej igen. Tråkigt att inget positivt hänt med Era bilar sedan sist :( Vet att jag tjatat tidigare med bränsletillförseln,men men.. På Dieslar brukar själva pump armaturen spricka ock tryclet minskar då en del av bränslet sprutar ur själva pumphuset innuti tanken. Därav att Dieselmotorn stannar pga luft i systemet när tankens nivå minskar. Nu vet jag inte likheten Bensin/Diesel-pumpar ( Fram matingspump ) men faktum är att det låter som pumpen inte orkar leverera rätt mängd när motorn så kräver det ? Att köpa en beg bränslepump är som att köpa grisen i säcken då dessa inte mår vidare bra efter att ha legat på ev hylla i x-antal månader/år, så alternativet är om man har en polare som kan låna ut sin dyrgrip för ett test ? Tror för Eran del att bränslet är boven på något sätt,men hur....ja det är frågan ? Hoppas Ni finner lösningen ock lovat att skriva vad det var i så fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.