|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hejsan gott folk. vet ej var problemet ligger men nu på sistånde har min 328 gått riktigt illa. ska försöka beskriva hur den beter sig. Bilen går bra i början "preciss som en 328 ska gå" och efter man har kört den ett tag, men sen om kanske 10-15 minuter kommer det ett hack "typ den hackar till en gång" sen efter det går den som en 60 hästars bil, ingen kraft alls och den låter konstigt, typ den bröllar lite som en vr6a? gasar man full gas så kämpar den och låter konstigt. I början hände detta då och då, men nu på sistånde händer detta oftare och oftare, dvs med mycket intensivare intervaller. har inte kommit så långt att kolla om ngra felkoder finns lagrade så den frågan behöver ni inte ställa. vad tror ni? mvh | |
|
Min första tanke är Kamaxelgivaren. Då jag för någon vecka sedan fick byta den på min bil och den betedde sig nästan precis som din. |
|
|
Extremespeedy! tack för svar :) Vad kostade givaren och var den svår att byta? har du ngn artikel nr på den så jag kan kolla upp den på realOem? mvh |
|
|
Givaren kostade ca 1100 för mig på BMW. Artnr: 12141703221 Var inte så svårt att byta. det svåraste var nästan att komma åt kontakten som sitter mitt under insuget ungefär. Tyvärr så kan det dock även vara vevaxelgivaren som är trasig då symptomen för dessa kan vara väldigt lika. Vevaxelgivarens artnr: 12141703277 Har själv en felkodsläsare så för mig så var det lätt att veta vilken av dem som var trasig. |
|
|
Ja vilken som av givarna kan det vara (eller ingen då det kan vara nått annat också) Båda givarna är ganska lätta att byta precis som extremespeedy säger, kruxet är just kontakterna som sitter mitt under insuget, prova att ta bort olefilterlocket så kan du lyckas få in en arm, så gjorde jag iallafall, har en 325 från -92 så det kanske ser lite annorlunda ut på din bil. Läs lite guider om bytet om du blir osäker, finns ju lite guider här på autopower och sen kan du alltid kolla in www.bimmerdiy.com /Magnus www.abr-racing.se |
|
|
ahh vilken härlig bump av en gammal tråd :) jag ska fatta mig kort, vi försökte läsa ut ev. felkoder, men de fanns inte en enda felkod att plocka ut :( vad gör jag nu ? :( , hur kan man felsöka? borde inte de finnas ngn felkod lagrad om det är kamaxelgivaren som e kass? ahh, dett håller inte längre :( mvh en ledsen kotchak. |
|
|
gör som jag gjorde idag. lämna in skiten och skratta dig lycklig med en tunn plånbok och en fungerande bil? BMW ownz |
|
|
En dum grej bara som jag läst ang vevhusventilationen.. Kan det vara igensatt vevhusventilation Du drabbats av ? Drar bilen onormalt mycket olja ? Kolla om påfyllnadslocket är vit/grå kletigt på insidan ? Bara en grej eftersom givare antingen funkar eller så funkar dom inte,alltså av eller på ock inte då ock då som Du beskriver att Din bil är ? |
|
|
vevhusveten är vanligt fel. tror inte de kan vara den ja. men kolla upp nr 6 och oljestickan medan du är igång å skruvar eller nått. min satt igen och blev grym skillnad på gången å allt. Länk BMW ownz |
|
|
@ Alex84 : Hej! hur kollar jag vevhusventen? nej den drar inte onormalt mkt med olja kollade oljan senast förra veckan och den ser fin och brun ut, inget "grädde" nånstans och där är rätt mängd olja. Däremot drar den sjukt mkt soppa "efter den har hackat till då" det verkar som om den går i ngn nödläge och bilen drar mkt soppa. Ang de med om en givare funkar eller inte så hade jag en calibra med kass vevaxelgivare en gång i tiden och den felade då o då, så visst kan dem vara förrädiska också, de blev bra efter jag hade bytt den. @ frrla : ok ska tänka på det, men jag tror detta är elektroniskt fel, då bilen går in i nödläge typ? fast de tradiga e att det inte finns ngra felkoder lagrade. :( kan dessa symptomen fås om lmm är kass? spekulera gärna vidare. mvh en ledsen kotchak :( |
|
|
min lamda var kass. fick de som fel ida på verkstaden. å den låter lite som en diesel i gången mm. kolla gärna filmen i "är den chippad eller vad?" heter tråden. så i ditt fall skulle jag inte misstänka den iaf. skrev också att jag inte tror de är vevhusventen för dej. ang vevaxelgivare. dör inte de bara? alltså, antingen så fungerar de eller inte? BMW ownz |
|
|
jag kollade filmen men det var alldeles för kort för att kunna jämföra... men nu när du nämner dieseljudet så ja exakt låter min också så, efter den har hackat till, inte annars. Låter typ som om den brölar, kan påmina lite om diesel ljud, svårt att förklara, låter mer som en vr6a med öppet luftfilter, och går riktigt dåligt, kan de va så att den inte går på alla 6 eftersom han låter så? eller vad?... hmm, kanske är de lambdan/lambdorna som e kass, nu när du säger de... ahh fan börjar bli bråttom med bilen nu, vintern närmar sig och den måste väck innan vintern :( |
|
|
okej. då kanske de är dem i alla fall? :O min verkstad kunde inte få fram några koder så lätt heller. men till slut så kom lamdan fram. å den va mkt sotig. så den fungerar med största sannorlikhet inte för mig, eller är mycket dålig. man skulle nästan kunna koppla bort dem och se om de blir någon skillnad? om inte så borde de ju vara dem. BMW ownz |
|
|
Kotchak, har haft precis detta problem med min 325a sedan motorbyte. Men för mig händer det mycket sällan, kanske en gång i veckan. Den brölar i någon minut. I rädsla att den går magert så stänger jag alltid av motorn i fart (kopplingen intryckt) och försöker starta om, brukar gå bra igen. Har redan fått byta motor en gång efter 6ans cylinder fick för mager blandning och smälte lite. |
|
|
hmm undras vad de kan va? :/ får hoppas att de e lambdan/orna, hos mig är det likadant, stänger jag av bilen och startar den sedan direkt efter så går han som han ska, så nåt elektriskt e de, de e jag övertygad. Man kan inte inte förutse när det ska ske för det finns inga faktorer som spelar roll, kan hända vid kall motor kan hända vid varm i våt o torrt. det är de som är så jobbigt, att man inte kan kartlägga det. :/ |
|
|
Nu vet jag inte säkert vilken motor Du har i Din bil men här en länk från gör det själv sidan.. Länk Tror alltmer när jag läser den symptomen som Din bil har att antigen är det Lambda soden som krånglar eller så har Katalysatorn gett upp i Din bil. Min kompis fick byta på sin 323 -97a förra hösten då den gav upp ock hans bil gick som ett lass skit. Han lämnade in sin bil hos en Bmw-mek på mina trakter som bytte ut hans katt till en universal för 1800 kr. Bilen blev bra efter detta ! |
|
|
aa, asså vette fan om de e kattarna, besiktade bilen för ngn månad sen (felet fanns då också) och fick CO - 0,0 (0,5) CO 2500 - 0,0 (0,3) HC - 005 (100) Lambda - 1,00 (0.97-1.03) bilen var nyservad också dessa värderna får man inte med trasig katalysator. hade kattarna varit trasiga så hade felet alltid dykt opp, hos mig dyker felet upp då och då. detta är klart ett elektriskt fel. :( |
|
|
Hade även jag perfekta värden, och liksom dig så blöddrar han tills man startar om motorn. Så går allt fint igen.... Det verkar även för mig öka i frekvens... oftast uppstår det på motorväg och dylikt. Kan tänka mig detta är ett svårdiagnostiserat problem för en meck, då det uppstår sällan för mig,har gjort diagnos hos mekaniker några gånger.. Tyvärr har jag bara OBD1 i min så diagnosen skvallrar inte ett skit :/ |
|
|
Ska testa rensa vevhusventen också! |
|
|
Ett otroligt knasigt förslag från min sida.... Testa att skifta batteriet från en annan bil. Ibland när batterierna börjar ta slut så uppstår allehanda effekter på bilen strax innan. Vet att mitt förslag kan te sej lustigt,men se det så här.. Innan man börjar byta ut en massa delar för orimliga kostnader så kan man testa saker som är nästan kostnadfria. El-fel kan vara just ett sådant problem där vissa förbrukare/givare krånglar pga dålig strömstyrka från batterierna. Värt att prova kanske ? |
|
|
@ mixim, asså vi 2 verkar ha exakt samma problem vettu. Dina beskrivningar passar in perfekt här, min beter sig likadant som du beskriver. Snälla du, även om denna tråden dör ut och du skulle hitta felet på din bil lite senare längre fram, skriv här vad det var (kommer göra samma om jag skulle lösa de före dig). För jag börjar bli galen på detta. Vet inte var jag ska börja leta nånstans, detta är ett störigt fel. Låt oss säga att det är kamaxelgivaren som ovan nämnt, men varför inga felkoder :( ? Det är alldelse för dyrt om man ska gissa sig fram o byta givare om man inte vet var exakta felet är, dem är inte gratis :( @ Alex84 hehe nej känn inte så, ingen fara, jag är tacksam att du skriver, det gör som sagt inget om folk konspirerar, för mig är detta felet ett mysterium, så bara gissa på. Måste tyvärr göra dig besviken :) batteriet är 6 månader gammalt. hehe men stort tack ska du ha för tipset :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.