AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.179

Visslande ljud vid lite gaspådrag!

Sida 1 av 2
Peter.71
Hej Jag har ett par funderingar ang min nyinköpta beggade Bmw 325iA Touring -2003-. Jag har upptäckt att vid mindre gaspådrag så uppstår det ett tjut, när jag sedan fortsätter att gasa så försvinner detta, men släpper jag gasen och gör om samma procedur så händer det igen.Vad kan detta vara? Bör jag uppsöka en verkstad? Jag upptäckte även att ena xenonljuset vänster sida fladdrar lite när jag startar bilen, någon som vet hur man fixar detta? Vore tacksam för svar. Annars är jag HEL NÖJD med min första Bmw. / Mvh Peter

P.N
STi
Angående visslingen så kan det vara ett hål eller rättare sagt en spricka i insugsbälgen då denna lätt torkar. Kolla alla veck på den. Speciellt på den lilla avgreningen en bit ned. Finns en bra tråd om detta men hittar inte den just nu...
Peter.71
Tack för ett snabbt svar jag ska kolla detta direkt, är det svår att komma åt att se detta föresten? :)

P.N
Länk

Plockade bort min bälg i veckan, den såg för jäklig ut :)
STi
Ja det kan vara svårt att se. Om du inte plockar bort den och inte har någon spegel så får du gå på känn :)
Visslar det i motorutrummet eller kupéutrymmet?

mvh/ Anders
Peter.71
Det visslar i motor utrymmet låter som vid insuget.

P.N
Varför jag frågade var att det finns en vaakuumslang vid rattstången/pedalerna som det kan skavas hål på. Om det kommer från insuget är det naturligtvis där resurserna skall sättas in. Och insugsbälg(arna) är som redan sagts ett vanligt fel. Ofta går det det hål vid gjutna påstick på den grova slangen.
Peter.71
Hej! Har försökt att kolla insugsbälgen men det är jättesvårt att se om det finns någon spricka eller hål i den. Någon som har ett bra tipps hur man lättast kan kolla den?

P.N
Peter.71
Har hittat felet på det visslande ljudet :) Det var mycket riktigt hål i insugsbälgen (den lilla avstickaren på bälgen, ett hål lika stort som lillfinger nageln) så nu har jag köpt ny insugsbälg (alla gummi slangar) kostade på bmw 321:- och för jobbet 400:- så nu hoppas jag att ljudet försvinner.

P.N
ca
73
capman
BMW M5 -00
Är det någon som kan länka till någon bild på vart den där bälgen sitter nånstans?

Kan vara något liknande jag råkat ut för.
capman: Det är gummiböjen som sitter efter luftfilterboxen. Syns direkt när du kikar ner i motorutrymmet. Ca 90mm i diameter. Lite till höger framifrån sett.

Jag fick ett sådant ljud när jag monterade ett öppet KN filter, så är det någon som har öppet filter, så kan ljudet komma från det.

//Jesper
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
capman: Det borde vara den här på din bil: Länk
(nr. 06 på bilden)
Det verkar vara mest vanligt att det är hål på den lilla veckade "tarmen".

Är själv just på väg till verkstaden för att hämta min 530 som just fått denna del utbytt...
ca
73
capman
BMW M5 -00
Tack så mycket för svaret, ska kika i eftermiddag om jag hittar något läckage på den.
Peter.71
Hej . På länken sonDLux skickade så var det nr 7 som jag hade hål i.

P.N
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Nej det var nr 6 du hade hål i...
Nr 7 är en slangklämma ;-)

Det ser förvisso ut på bilden som om 7 är den veckade saken, men den ingår i den stora rörkröken. (Som är nr 6)
(Som på mitt kvitto från BMW-verkstaden benäms som "Dammskydd"???, i alla fall på en 530)
Ti
37
Time
3281 1998
320 Ci 01
Båda våra 3serier E46 piper som möss som fastnat med svansen i Kattens käftar, konstigt att de flesta verkar drabbas och verkstäderna inte vet någonting ?! hur seriösa är de egentligen ? Jag har sökt dem två gånger ( en gång för gnisslande fläkt) och fått beskedet att inget går att göra, vilka klåpare !
Tur att detta forum finns, femsiffriga summor sparda, tack allihop som engagerar er !
Peter.71
Jupp jag såg fel DLux har rätt det är nr 6 jag har hål i :)

P.N
Hmm.. Det kanske inte är det öppna filtret som gör ljudet för mig, börjar fundera på om inte jag också har hål i nedre luftbälgen. Den kanske sprack vid monteringen.

//Jesper
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Jag har exakt samma symtom som TS har på min 530 -01.
Kan det bara vara insugsbälgen som det gått hål i eller kan det vara någon annanstans och man måste hitta själva hålet för att vara säker?

Dvs kan jag köpa ny insugsbälg och byta ut den, då det med all säkerhet är den det gått hål i?

Jag har kikat på min men det är ju stört omöjligt att se eller veta var jag ska hitta ett hål. Jag vill helst inte ta bort något själv för att se bättre då mina tummar sitter i handflatan. :-)
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Turbo75: Efter att jag hittat den här Länk tråden här på Autopower, tog det ungefär 5 sek innan jag hittat orsaken till mitt visslande.

När man visste vad man skulle leta efter var det ganska enkelt...

Som för så många andra var det ett tydligt hål i den lilla veckade avstickaren från nr. 7 på den här bilden. Länk

Om det är samma fel på din 530i borde du lätt kunna se det.

Eftersom jag är en lat typ ;-) + att det såg lite bökigt ut att komma åt slangklämmorna, så lät jag BMW-verkstaden göra jobbet.
Gick på 800:- för hela klabbet. (delar + en halvtimmes arb.kostnad).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.