AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
69.930

Svenska priser för X1 ?

Sida 9 av 10
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
Clubsport & Arneby: Ni tycks ha mer körtid i E90 så det stämmer säkert vad ni säger. Jag var dock spekulant på 325d och provkörde den tre gånger (tills jag inte kunde med att vela mer). Jag älskade motorn, men förbryllades av det höga vägljudet (däcken?). Det är en härlig känsla i 3 serien, men återigen tycker jag att många reglage känns identiska och det var bara plastigheten i mittkonsolen, ljusreglaget och luckan somm finns i avsaknad av navigatorn som störde mig i X1.

Att 3 serien är snyggare talade också till dess fördel, men att den idag är en dussinbil (ursäkta provokationen) gjorde att jag till slut chansade på X1 (23d).
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
janih>>
Ser ut som en trevlig spec! Det enda jag reagerar på är Navi Business. I alla fall på 3-serien innebär Navi Business gamla Idrive-systemet, men det kanske är annorlunda på X1? I katalogen ser det ut som att det är nya. Det kan vara värt att kolla upp om du inte redan gjort det eftersom nya systemet innebär en del klart trevliga nyheter.

andsva>>
Håller med om de tre svaga punkterna i inredningen. Luckan i mitten ("naviluckan") på bilen jag körde knirrade redan efter 150 körda mil. Kändes inte så kul. Mittkonsolen är det klart värsta, men det går å andra sidan att leva med. För min del hoppas jag på lite ändringar till X1an lagom till att ett bilbyte är aktuellt, framför allt mittkonsolen. I så fall kan säkert kampen stå mellan nya trean och X1an. :)
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Just dussinbilsfaktorn gillar jag. Att min 330 med extra allt inte sticker ut från mängder med 320 utan närmare besiktning.

Men jag håller med dig andsva; det var just att X1 var ny och annorlunda som fick oss att vilja provköra och fundera på modellbyte. I slutändan räckte den dock inte till.

Ang däck så är alla RFT-däck skit tycker jag. Bör bytas ut direkt vid beställning. Eller så väntar du två säsonger och får känslan av en helt ny bil :)

KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
RFT-däck är väl inte standard på X1?

Jag tror X1 är ett bättre köp än 3-serien. Om några år när det är dags att byta så är X1 fortfarande aktuell modell till skillnad mot 3-serien som blivit ersatt av en ny.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Wiberg: Tackar för input, kollar upp detta med nya/resp. gamla Idrive för navigation business/professional. Är eg. inte ute efter navigationen utan enbart Idriven/info controldisplay som jag blivit beroende av via nuvarande E61.a.

En annan för vår del viktig anledning till att X1 är ett hett alternativ, är att det går att placera en bälteskudde i mitten bak (vi har tre barn på bälteskudde bak), utan att denna "står på" bältesklippsen!! På alla? övriga normala bmw-modeller fungerar inte detta. Inte ens i nya 5-serie GT, eller nuvarandse E61. Drömmen är klart att nya F10/F11 har lika bred mittensektion i baksätet som X1.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Wiberg: Fick svar från ÅF:
X1 har nya Idriven oavsett business/professional navigation.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Trevligt! :)

Jag har inte heller bruk av navigationen direkt varje dag men jag har också blivit beroende av skärmen och dess möjligheter. Och den nya Idriven innebär fler möjligheter (bl.a. den inbyggda hårddisken) och betydligt snyggare grafik så därför kan det vara trevligt att få den istället för den gamla.

Hade velat se en bil med Cool Elegance, men här i Gbg har de ingen sån. :(
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
RFT-däck är standard på alla "billigare" modellserier. Dvs 1 och 3 men även X1 och X3. Knappast på M3 och när det gäller nya 5 GT är jag osäker.

Nytt är att det är Pirelli som står för RFT-däcken på X1. Tidigare var det ... Michelin?

Hsh, de är kassa och förstör känslan totalt. Gör det enkla testet att lägga om ratten fullt i typ 30-40 km/h på en stor tom asfalterad parkeringsplats så känner du hur fel det blir.

Och du kan byta ut dem redan vid beställning. Din säljare kanske försöker få dig att tro annorlunda men Simonsson har sagt att det går. Finns t om på pränt i TV för några nummer sedan.

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Wiberg: Själva Idrive konsolen är densamma (dvs. med direktknappar vid sidan om reglaget). Professional ger dock större bildslärm (8,8" mot 6,5"), hårdiskbaserat system istf. flashminne, radio professional inkl. dvd-läsare och 3D-grafik. Detta är kanske anledning nog att välja bort nav. business?
- Dock kostar plötsligt önskemål om Idrive/färgskärm mig då 26tkr extra :-/

Arneby: så runflaten är så dåliga, har haft detta på E61 hela tiden, förutom vinterdäcken som varit Gislaved Nordfrost, för min del alltid lika stor ångest att slänga på sistnämnda.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
janih>>
Det är ju svårt att säga att Navigation Professional är värt sina pengar kanske, men har du tagit steget och valt Business så tycker jag att steget till Professional är ett rätt bra val. Skärmen är riktigt stor och bra och hårddisken tycker jag fungerar klockrent. 3D-grafiken vet jag inte hur mycket det är värt, men det ser väldigt bra ut. :) Fördelen med den stora skärmen är också att man kan köra split screen och få två rätt stora "skärmar".

Ser på din lista också att du har valt blåtand utan röststyrning. Fungerar det i kombination med navi? Trodde att man var tvungen att välja röststyrning tillsammans med blåtand om man hade valt navi.

Angående RFT-däcken så tror jag att det händer en del där och de är inte fullt lika dåliga nu som de var för några år sedan. Jag själv var väldigt orolig för att jag skulle hata däcken, men jag kan inte säga att bilen spårar särskilt mycket och ljudnivån är bra (dock kunde den kanske vara ännu bättre utan RFT - svårt att säga).
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Wiberg: enligt konfiguratorn fungerade blåtand+nav business utan röststyrning, men fick ny info via ÅF att detta behövdes. Dvs. oavsett navigation + blåtand kräver detta röststyrning precis som du skrev.

Får nog bli professional, då lagring av (mycket) musik på hårddisk ger viss mersmak.... iofs. kan man ju numera köra spotify på telefon, räcker väl då med mp3 dockning...
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Du orkar fylla hårddisken med musik lika lite som du orkade byta skivor i CD-växlaren i bakluckan på 90-talet :)

Musik körs med fördel direkt från usb-minne. Mycket enklare på alla sätt och funkar klockrent med id3-taggar och mappar och allt.

Därmed inte sagt att nav pro är dålig. Tvärtom är skärmen fantastisk och nav business är inte tänkbar om man en gång vant sig vid en rolling map.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Arneby>>
I beg to differ! ;)

Nä, jag är helt med på att hårddisken kanske inte utnyttjas till fullo, speciellt om man har USB i bilen. Men det finns även möjlighet att koppla in USB-minnet och överföra musiken till den interna hårddisken (oavsett om man har USB som tillval eller ej, medföljer alltid ett USB-jack för detta). Dessutom, om man nu har mycket musik på CD och lite på mp3, som vi (90-tal jag vet..) så funkar det väldigt bra att lagra musiken på hårddisken och sedan ha tillgång till alla CD-skivor i bilen hela tiden, inkl korrekta spår, CD-titlar och artister eftersom Gracenote används vid lagring av CD-skivor till hårddisken.

Det finns många som inte är lika förtjusta i detta som jag, men jag stendiggar verkligen det nya systemet. Den lite mer sansade kanske tycker att man lika gärna kan ta med sin USB-sticka till sin Navi business och få samma funktion. Och mjo, det är väl så. Men det är inte lika fräckt! :)
...ehh, så om man tar navigation pro så behöver man alltså inte köpa till usb för mer är 3 papp?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Mja, de har lite olika funktion. USB-jacket som man köper som tillval kan man spela upp musik ifrån. Det extra USB-jacket som finns i handsfacket (endast om man har navi?) kan endast användas för att importera och exportera musik från hårddisken. Där kan man inte spela upp musiken direkt från USB-minne eller liknande, utan man måste importera den till hårddisken först.

Fråga mig inte varför det fungerar såhär, men det gör det. Så vill man kunna spela musik direkt från ett USB-minne så behöver man USB-tillvalet för 3 kkr. Nöjer man sig med att kunna spela musik från ett USB-minne som först är importerad till bilens hårddisk så klarar man sig undan billigare.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Verkar otroligt korkat om det är som Wiberg säger. Antagligen har de gjort så för att suga ut mer pengar ur kunden.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Billigare ?? Som jag tolkar diskussionen betyder tydligen musiken och hur man hanterar den ganska mycket vid valet av navigatorn. Om musiken är det primära är det ju mer logiskt att satsa pengarna på ett bättre ljudsystem samt bara USB:n (som ju då fungerar som en hårdisk). Många tycker ju dessutom att själva navigatorn är undermålig jämfört med de man kan köpa separat. Sen kan det ju vara trevligare att ha den integrerad men att betala ca 25.000 för den tycker i alla fall jag är pengarna i sjön.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Passo222>>
Ja, jag kanske skulle satt fnuttar runt "billigare". :) Kan hålla med om att om musiken är det primära är kanske inte navi det logiska valet, men jag ser det snarare som en stor bonus att förutom navin få fler sätt att hantera musik, bättre och överskådligare skärm och dessutom ett helt integrerat system. Det är dock inte för musikhanteringen jag köper navin primärt.

Vad gäller hur duglig navin är så åldras givetvis en fast navi betydligt, men eftersom den just är uppdaterad så är den helt klart med på banan. Du får bra grafik, bra sökmöjligheter på gator och POIs, stor valfrihet hur informationen presenteras (dubbla kartor på skärmen, 3d-vy, distansstaplar, pilar osv) och en rejäl skärm (betydligt större än alla lösa navis jag har sett) som presenterar allt.

Den enda nackdelen som den fasta navin har, som jag kan se det, är att det inte går att lägga in egna POIs i den. Och att den är dyr att uppdatera. Och dyr att köpa.. Så ok, tre nackdelar. ;)

KN>>
Jag tycker också det är märkligt, men eftersom jag har behövt importera/exportera musik i samband med en mjukvaruuppgradering hos BMW så har jag fått det förklarat för mig att så är fallet. Och jag har även försökt använda USB-jacken "tvärtom" men det går inte. Känns som att det inte hade varit så svårt att lösa. Men en bil med navi utan USB-tillvalet ska ju också kunna exportera/importera musik så USB-jacket i handsfacket följer väl med på köpet.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
För X1 är de extra 20/26tkr (nav busineess/professional) mer motiverat då detta även innebär Idrive + färgskärm, visuell backvarnare, telefonlista, utökad färddator mm. En BMW utan Idrive/färgskärm skulle aldrig bli aktuell för mig.....

Men för t.ex. 5-serien där Idrive, färgskärm, utökad färddator är standard håller jag med Passo222
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Alpinvit, Design Cool, 18", Navi Pro, Panorama
Shadowline eller inte på en X1:a?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.