AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
69.925

Svenska priser för X1 ?

Sida 8 av 10
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Lite konstigt att de har med A3 i testet. Hade varit mer intressant att se hur X1 klarat sig mot Q3 istället.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Q5 menar jag så klart.
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Jag har nu bestämt mig för att INTE köpa en X1. Det tog några dagar att känna efter men nu är det klart. Detta beror på att;

* Samtliga motoralternativ är lite för klena. Var är d30 och i35?
* Kvaliteten på framförallt inredningen är lite för låg jmf 3-serien.
* Bilen är på alltför många sätt varken eller.

En provkörning av 5 GT fick mig att inse att X1 är ett försök för BMW att höja marginalerna per bil helt enkelt. Nästan samma pris som 3-serien men baserad på hyllprodukter och lågkvalitetsinredning.

Nu lutar det mot en 3-serie Touring men det kan vänta till efter nyår.

Arneby:
Det låter som ett klokt beslut.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag har också varit lite sugen på en X1. Men efter att ha provkört och klämt på den lite måste jag konstatera att som E91-ägare blir det verkligen svårt att motivera ett byte till X1. Man får inte mer körglädje. Man får inte mycket större utrymme. Man får inte mer kvalitetskänsla. Visst, man får en ny bil med allt vad det innebär. Men som sagt, det finns få rationella skäl till att byta.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vi var och körde X1an i fredags och jag håller med Arneby. Nu fanns förvisso bara Xdrive20d som provkörningsalternativ, men det var några punkter som inte stämde.

- Upplevde det som högre ljudnivå än i E90, framför allt vindbrus och motorljud.
- Förvånansvärt dålig känsla i inredningen, knarrigt och dåliga materialval.
- Bagaget rätt litet
- Ingen fantastisk vill-ha-känsla.

+ Gillar utseendet
+ Rolig att köra
+ Lagom storlek i fram- och baksäte för vår del
+ Upplevde den som behaglig att åka i, förutom ljudnivån.

Totalt sett känns dock E91 som ett bättre val för vår del.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Nu finns även MB GLK att få med enbart bakhjulsdrifr, vilket tilltalar mig, skall nog titta på den igen. Är nog mer i X3-stl men betydligt tuffare med den kantiga designen. Vill iofs helst köra BMW....
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag vill ha en X1! Dock inte riktigt dags att byta bil ännu.
Tror ni den kommer släppas med 16d Sdrive inom 2 år?

__
Min bil:
Länk
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Det blir ingen X1:a för vår del. Har sneglat på gamla X3:an, men den föll också bort. Det blir nog så att vi inväntar nya X3:an istället. Hoppas den har mer SUV-karaktär.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag fick inte heller nån "vill-ha-känsla" när jag tittade och klämde på X1:an. Har i och för sig inte kört den ännu.
Det känns lite som att BMW tagit fram denna modell för att locka nya kunder till märket. Alltså de som inte efterfrågar kvalitetskänslan på samma sätt som tidigare BMW-ägare vant sig vid.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Tyska AMS testar xDrive 2.0d i senaste numret.Totalbetyg 5 stjärnor.
Sen tror jag att dom som köper X1, kör idag 1-serie,A3,A klass m.m.
Tror det är därför som Auto Bild har med en A3:a i testet istället för en Q5.
Flertalet 3-serie ägarna kör nog vidare i nästa gen. 3-serie eller nästa X3.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Men 1-serien är ju grymt plastig interiört. Det är ngt som kunderna valt att acceptera. Då är det ju tacksamt för BMW att köra vidare på samma spår på sina istegsmodeller. Tittar man på kvaliteten på materialet på X3 var det heller inget som fick mig att hoppa jämfota.

Nu har jag inte kört eller ens suttit i en X1, men jag är ändå helt såld på koceptet med en lagom stor, snåldiesel-driven SUV som inte kostar skjortan att köpa.

Eller menar ni att X1 är ännu plastigare än vanliga 1-serien.

__
Min bil:
Länk
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
Morpe: jag fick 9%

Det förvånar mig lite att alla kommenterar att X1 har sämre kvalitetskänsla jämfört med 3 serien. Jag kör visserligen 1 serien idag, men jag har testkört mycket 3 serie nu för att kunna bestämma mig och jag känner ingen skillnad på 1 och 3 serien. Sedan har ni tex bakluckans stängning på 3-kombin som inte imponerar. Klimatautomatiken och stereo är identiska och navigations/idriveratten är också helt identisk med 3 serien.

När jag körde både en 320 dT och 325 dT blev jag förvånad över vägbullret. Jag hade förväntat mig att det skulle bli märkbart lägre än i min 120d, men jag upplevde det snarast som högre. Kan ha berott på däcken antar jag, men det gjorde mig tveksam. X1 upplevde jag som lika tyst som 3an vilken naturligtvis kan ha berott på de däck som var på de individuella bilarna.
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
Morpe: jag fick 9%

Det förvånar mig lite att alla kommenterar att X1 har sämre kvalitetskänsla jämfört med 3 serien. Jag kör visserligen 1 serien idag, men jag har testkört mycket 3 serie nu för att kunna bestämma mig och jag känner ingen skillnad på 1 och 3 serien. Sedan har ni tex bakluckans stängning på 3-kombin som inte imponerar. Klimatautomatiken och stereo är identiska och navigations/idriveratten är också helt identisk med 3 serien.

När jag körde både en 320 dT och 325 dT blev jag förvånad över vägbullret. Jag hade förväntat mig att det skulle bli märkbart lägre än i min 120d, men jag upplevde det snarast som högre. Kan ha berott på däcken antar jag, men det gjorde mig tveksam. X1 upplevde jag som lika tyst som 3an vilken naturligtvis kan ha berott på de däck som var på de individuella bilarna.
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Alpinvit, Design Cool, 18", Navi Pro, Panorama
Andsva: Vilken handlare? Är du privat eller företagskund?
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
Jag är företagskund och leasar. Vi har ramavtal med BMW Göteborg och det är väl därför rabatten är hygglig (men klen jämfört med vad man får på 3 och 5 serien).
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Alpinvit, Design Cool, 18", Navi Pro, Panorama
OK jag är uppe i 7% nu
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Andsva: det är värt att notera att skillnaderna mellan de fyrcylindriga och sexcylindriga 3-seriebilarna är avsevärd.

Såväl motor som chassisättning, isolering och inte minst inredning skiljer rejält i känsla.

När jag får en 320i som lånebil i samband med service förvånas jag varje gång över vilken skillnad det är mot min 330. Svårt att tro att det är ens i grunden samma bil.

X1 är inte plastig jmf med 1-serien eller de enklare 3-seriemodellerna. Men jämfört med sexcylindriga 3-seriebilar och 5-serien är den det. Och det är som bekant svårt att backa nedåt i komfort :)

andsva:
Det är stor skillnad i plastighet jämfört med E90. Det känns som att BMW inte anstränger sig tillräckligt på 1-serien och X1.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Får betala 397tkr (9% rabatt) för nedan spec (företagsbil). Längre provkörning/test blir det på fredag.

Din konfiguration
Totalpris 436 600 sek
Vald extrautrustning 126 600 sek
X1 sDrive20d 310 000 sek
Safirsvart Metallic
Design Cool Elegance
Läder Nevada Oyster/Svart, gulsvart söm (Del av Design Cool Elegance)
LM fälg Stjärneker 320 18"
Interiörlist Fineline "Wave" (Del av Design Cool Elegance)

Extrautrustning
Multifunktion i ratt
Sportläderratt
X-Line
Automatiskt avbländbar innerbackspegel
Sätesinställning elektrisk, med minne för förare
Sportstolar (Del av Design Cool Elegance)
Svankstöd
Förvaringspaket
Armstöd fram (Del av Design Cool Elegance)
Park Distance Control (PDC) bak
Regnsensor
Xenonljus
Klimatautomatik
Farthållare med bromsfunktion
Belysningspaket
Navigationssystem Business
Förberedelse för Bluetooth
HiFi Högtalarsystem
Individual Högglans Shadowline
Individual Anthracit innertak (Del av Design Cool Elegance)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.