|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vet som sagt inte om BMW:n kört för fort men många verkar inte tycka att det spelar nån roll. Själv tycker jag att man får se bakåt på händelseförloppet. Om BMW:n körde för fort och man kan anta att olyckan inte skulle ha inträffat om laglig hastighet hållits så är föraren av denne delskyldig, är hastigheten väldigt mycket över det tillåtna är givetvis BMW föraren ensam skyldig till olyckan. |
|
|
precis ardbeg.... Kanske en fördom men....unga BMW-förare tar det sällan varsamt....jag vet för jag har själv varit en. Tyvärr blir jag väldigt misstänksam när jag ser en ung man med kompis i en BMW =gasa skiten ur medtrafikanterna! Nu får jag väl halva AP efter mig men så känner jag...:) Frasse |
|
|
Det verkar vara en 540 med mycket mörkt överallt.^^ Vilken hastighet kan en sån komma upp i med rullande start ca 40-50 km/h på en sträcka ca 400m första hälften lätt uppåt och sedan lika lätt nedåt? If it works, don't fix it. |
|
|
Trafiklagstiftningen är inte avsedd att i detalj reglera alla tänkbara situationer som kan uppkomma, just därför används begreppet vårdslöshet för att kunna göra en rimlig bedömning av en situation där en olycka inträffat eller riskerat att inträffa. Precis som Dr Tinnitus skriver innehåller lagstiftningen allmänna principer om att fordonet ska framföras på ett säkert sätt och att man som förare ska visa nödvändig hänsyn. Vad detta innebär i praktiken framgår bland annat av domstolspraxis. Senast i förra veckan fick jag hjärtat i halsgropen när en äcklig Range Rover Sport passerade i hög hastighet (~170 km/h) på E22 för att en bit framför mig precis lyckas bromsa bakom en liten Ford Fiesta som svängde över i omkörningsfilen för att passera en personbil med släp. För övrigt håller jag med om att ofta uppstår problem vid påfarter till motorvägar och andra flerfiliga vägar. Tre eller flera bilar kommer körande på påfarten och den första av dessa håller låg hastighet. Låt säga att det sitter en omogen och hänsynslös förare bakom ratten i bil nr 3, han eller hon måste omedelbart sticka ut från påfarten till omkörningsfilen. Detta skapar givetvis problem för bilar som redan befinner sig på motorvägen/motortrafikleden och bil nr 2 som planerar en lugnare omkörning. Givetvis håller man avstånd till framförvarande långsamkörande bil, respekterar väjningsplikten som gäller för bilar som ansluter via påfarten, samt ger framförvarande bil (nr 2) en rimlig möjlighet att köra förbi den långsamma bilen (nr 1). |
|
Gemini__ |
S&S: Enl. uppgift är det en kompressormatad M5:a, så den lär ju ha varit rätt pigg. |
|
Jag kan börja med att säga att INGEN är delgiven någon som helst misstanke för vårdslöshet i trafik (i a f inte enligt polisen). Det är tidningen som har lyckats komma på den delen alldeles själva. Och jag har tittat på bilen efter olyckan, det KAN inte ha gått särskilt fort då bilen fortfarande utan problem rullar och alla hjul går helt fritt. T o m båda "njurarna" klarade sig helt. Och i min värld så är det rätt solklart vems fel det var, om man byter från högerfil till vänsterfil SKA man titta och se att det är fritt. Om man missar en bil i det ljuset som dessutom har helt vanligt halvljus tänt, så bör man allvarligt se över sig själv om man har syn nog att framföra ett fordon i trafiken. Mvh Morgan... |
|
| ardbeg. Tror inte det spelar någon roll hur fort BMW:n körde om det inte går att bevisa. Föraren av Forden åker på på det. | |
|
Det ser ut som BMW:n försökte hålla till vänster så mycket han vågade, spåren från bägge bilarna finns dessutom före påfarten...ser ut som en PIT-manöver. Carpimp: den bulan går väl att fixa? If it works, don't fix it. |
|
|
Antingen måste forden svängt ut precis framför BMW:n , eller också körde BMW:n väldigt fort så föraren inte hann reagera. Kör man fort så måste man ha oerhörd koll på vad som händer framför, ser man tex på håll att en bil ligger nära bakom en annan ska man kalt räkna med att densamma kan göra en omkörning. Men som sagt, Forden åker nog på det , om nu det inte kan bevisas att BMW:n körde väldigt fort. /Peder |
|
|
Spinnande katten är inne på rätt spår. Kan man styrka att BMW:n hör allt för hög hastighet i förhållande till omständigheterna så att andra trafikanter fick svårt att hinna upptäcka den innan det var för sen. Då kan det bli helt eller delvis BMW:ns fel. Det finns även en liten risk att BMW kan få delat ansvar ändå, då man ju inte ska framföra sitt fordon i högre hastighet än att man behåller kontrollen över sitt fordon samt kan stanna på den del av vägen man kan överblicka och de faror eller hinder man kan förutse. Normalt så bör man kunna förutse faran och hindret att någon plötsligt byter fil. Men, om inget av ovanstående trillar in så verkar det bli Forden som skitit i det blå skåpet. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Om bmw:n hade åkt så fort att man från fordens sida inte hunnit reagera så hade skadorna blivit ofantliga på båda bilarna, för då hade ju bmw:n kört minst 100km/h fortare än forden. Då hade nog forden hamnat i en smärre omloppsbana med tanke på att det var 2 ton bmw som körde på den lilla forden. Så hög fart kan uteslutas tycker i a f jag. Airbagarna löste ut i bmw:n, men ingen av personerna i bmw:n kom i kontakt med dom. Passageraren har glasögon, och när han klev ur bilen så satt glasögonen fortfarande på plats. MVH Morgan. |
|
|
Det är ju bara att kolla hur forden ser ut. Skulle BMW:n åkt väldigt fort så borde ju baken vara betydligt mer intryckt. Som det är nu är fronten värst. Bilar är väl inte som krocktåligast i aktern heller. Såhär ser bilar ut efter en krock i 50km/h (i alla fall enligt ägaren av den röda Mazdan) ;) Länk Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Är det ingen som ägnat sig åt folkraceeller rallycross? Kolla på ett heat får ni se vilken liten knuff som behövs för att peta en bil av banan. If it works, don't fix it. |
|
|
Rent principiellt tycker jag det verkar vara dubbelfel, att båda är klandervärda: Man ska inte köra fortare än att man kan stanna för framförvarande Man ska inte byta fil om det inte kan ske på ett säkert sätt Dvs, två mindre lyckade beteenden och ren tur att ingen skadades av dessa personers framfart. |
|
|
Trafiksituationen runt Kupolen är stundtals kaotisk och i synnerhet Rv 70, där tycker jag att utfarten från McDonalds samt båda påfarterna vid backaviadukten skulle byggas bort, det är inte den första olyckan... Titt som tätt kommer det bilar i motsatt riktning över bron (oftast i riktning mot Falun) och de gånger jag mött "äldre farbror" har som tur varit sparsamt med trafik. Anekdot: Vid utfarten vid McDonalds kom det en lågflygande cerise Honda Civic i körfält med en uppskattad hastighet på cirka 100km/h (50km/h gällande) i vänster körfält och som det förefaller sig blev sugen på att shoppa lite och åker med låsta hjul över i höger körfält, forsätter med ett fyrhjulslyft över refugen och in i en Citroën kombi som står framför mig. Kalabalik uppstår på platsen, herre som framfört Cittran läggs på gräsmattan för att hämta andan och en ung förvirrad man som kört Hondan irrar runt och håller sig för huvudet, hans kamrater i Hondan sitter paralyserade kvar i bilen. Räddningstjänsten var på plats inom 3 minuter. Den sjukaste (samtidigt helt naturlig) reaktionen var en dam på gångvägen som började skälla som en bandhund på den unga föraren så vi fick helt enkelt avlägsna henne från platsen. Kan tillägga att unge herrn nog inte uppfattade vad som hände runt omkring honom, -Oj oj oj, oj oj oj var det enda som hördes från honom. Hastigheten vid själva krocken var nog inte så hög men fullt tillräcklig att flytta Cittran ett par decimeter i sidled. Huruvida vem som är skyldig i detta aktuella fall är svårt att sia om när man inte var närvarande men fördomarna vill göra gällande att en kompressor- matad M5 (om det nu är en sån) sällan framförs i lagstadgad hastighet? Jag tycker nog att skadorna är betydliga om vi iakttar den lilla detaljen att de faktiskt åkte åt samma håll. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Kapten.... Fördomar är ett helvete, tyvärr stämmer de mer eller mindre alldeles för ofta...... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ja kul att folk undrar så mkt.... Jag råka då få veta att de är han i forden som som orsaka olyckan. /Kim |
|
|
Var har M5:an tagit vägen? If it works, don't fix it. |
|
|
"Lagen säger ju nämligen att vi alla ska framföra våra fordon så att det inte skapar fara eller hinder för andra trafikanter..." Det är inte riktigt hela sanningen, lagen säger att man inte får hindra eller störa *i onödan*. Det är alltså fullt tillåtet att hindra och störa andra trafikanter, så länge man inte gör det i onödan. |
|
|
Jag hatar folk som hindrar och/eller stör sina medtrafikanter. Ibland önskar jag att jag hade en stor 4x4 så att jag kunde putta undan alla skitar som håller för låg hastighet osv... OBS - folk som håller föreskriven hastighet, alltså 50 på 50, 70 på 70 osv har jag respekt för och håller mig lugn bakom. Men 70 på 90 är totalt oacceptabelt vid normala körförhållanden. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.