|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Intressant slutkläm på artikeln. Jag vet inte svaret, men jag gissar att det är killen i BMW´n som misstänks för vårdslöshet. Skulle ju kunna vara ouppmärksamhet vid filbyte, men det är ju svårt att bedöma hastighet i backspegeln... Länk | |
| BMW som vanligt fast det är solklart att FORDen som gjorde fel, klassiska ford förar fel (F.F.F) att börja omkörning när dom blir omkörda, åtminstone där jag bor och borlänge är inte långt bort. | |
|
Det är inte första gången det ryker plast på Tjärnavägen, från Kupolen förbi Banverket och ut till Grådarondellen brukar det påminna om STCC... Hur långt bort var BMW:n när Forden svängde ut, framskärmen vid bakhjulet? Det ser ut som nån gjort en sån PIT-manöver jänkarna brukar pyssla med. If it works, don't fix it. |
|
|
Klart som kristall att det är Fordens fel - man kör inte ut framför andra bilar, dvs byter inte fil om det finns bilar omedelbart bakom. Ett typiskt, törs jag säga, fel som svenska bilister gör. Och typiskt - man stirrar sig blinda på hastigheten BMW:n höll, istället för HUR Forden framfördes. Hastighetstalibaner! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Grundläggande så får inte filbyte/omkörning påbörjas om det inte kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter och då i första hand de som kommer bakifrån i filen man ska ut i för den som byter fil har ju väjningsplikt mot allt och alla i den filen oavsett hur fort de kör. Men, om nu denna BMW kört så fort att andra bilister inte har kunnat ha en rimlig chans att hinna uppfatta att han kommer farande trots att de kontrollerade innan de påbörjade omkörningen. Så kan BMW-föraren få dela skulden eller t o m få ta hela skulden. Lagen säger ju nämligen att vi alla ska framföra våra fordon så att det inte skapar fara eller hinder för andra trafikanter, och kommer man då i "överljudsfart" på 50-70sträcka så får ju folk väldigt svårt att hinna upptäcka en och planera sin egen körning, oavsett hur mycket de tittar, och hinner dessutom inte ens reagera på den korta tid/sträcka som finns. I dessa situationer så kan alltså ändå den som bryter väjningsplikt faktiskt gå helt fri för man anser att den andre genom sin onödigt höga hastighet har varit den som orsakade situationen. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
2+2 i Sveriges rondelltätaste stad...min bil har tre backspeglar! If it works, don't fix it. |
|
|
...liksom att VTF säger: " 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse." samt: "43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten. En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. 44 § Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447)." Så allt annat än solklart vem som är dummast i detta fallet: Grabbarna i BMW i Mach 3 eller Fården utan backspeglar |
|
|
"Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse." Det kunde ju BMW'n göra iaf ;) |
|
|
Nja...BMWn stannade väl inte? Isåfall hade dom ju inte krockat...hehe Frasse |
|
| Kunde han?? | |
|
Om det nu hade vart en ambulans eller polisbil som körde om i vänsterfilen då? Alldeles för många svenska bilförare använder varken blinkers eller backspeglar... |
|
| Han stannade ju kontrollerat trots krocken vilket man inte kan säga om Forden om jag ska förtydliga mig lite. | |
|
Är ju faktiskt ingen av oss som vet hur fort BMW:n körde. Hög hastighet som vittnen sagt att den legat i kan ju vara allt från 90-200 km/h. |
|
|
Kul att artikeln skapade lite debatt. Särskilt glädjande är Dr Tinnitus sakliga inlägg och Gasar-Magnus Lagbokscitat. Men även övriga känsloyttringar om Ford-ägare o.s.v. :) Skall försöka följa om tidningarna gör någon uppföljning av fallet. |
|
| Lagen säger ju nämligen att vi alla ska framföra våra fordon så att det inte skapar fara eller hinder för andra trafikanter... Hinder? fan gamla kärringar är hinder.. plus alla jävlar som ska köra 70 på 90 under vinter tid... står det 90 så är det fan 90, kan man inte hålla det kan man gärna stanna hemma eller ta bussen som klarar av 90. | |
|
Om det är vinterväglag så kan det mycket väl vara befogat att köra 70 km/h på 90-väg. Är det däremot bra väglag, ljust och fint är det en annan sak. Det är däremot mycket värre att byta fil eller svänga utan att se sig för och blinka. Ligger jag i 150 km/h på motorvägen så skall fan ingen byta fil mitt framför näsan på mig ändå... |
|
|
Det som står på skylten är den högsta hastighet man får köra på den sträckan inte den lägsta... ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har varit med om en liknande händelse. Då jag kör om ett fordon svänger det plötsligt över i min fil, jag låg c.a 2 meter bakom och hade alltså påbörjat omkörningen. Fick strida om detta i 3 månader innan försäkringsbolaget gav mig rätt. De ville ha det till att jag kört in i motparten bakifrån. Kunde styrka att så inte var fallet genom foton samt vittnen. Minns inte hur lagtexten såg ut, men gick ut på att min motpart inte i tillräckligt god tid visat sina avsikter att göra ett filbyte genom sin placering samt inte använt blinkers. Hur det gick till i verkligheten? Jag körde om, laddade på och den jag körde om glömde att använda den där viktiga prylen som går att göra förutom att titta i backspegeln, nämligen att vrida på huvudet och scanna av den döda vinkeln. Kuriosa i historien var att det var 2 HA-snubbar jag krockade med. Det absolut första den ena sa efter krocken var - E du grön? Lite kul, han hade omsorg nog att kolla detta innan eventuella försäkringsbolag blandades in :-) |
|
|
Att köra 20-30 km/h under hastighetsbegränsningen utan anledning och sedan inte underlätta en omkörning när det är fri sikt är iaf enl. mig att skapa fara och hinder för andra trafikanter. Nu påstår jag inte att jag är världens bästa förare, men de flesta svenskarna kör fan som kråkor... |
|
| Robert: Tror du verkligen att han tittade i backspegeln, det gör de flesta inte... | |
|
Jag fick tillfälle att köra förbi olycksplatsen. Om man utgår från hur däckspåren ser ut och tar med i beräkningen att olyckan skedde vid en påfart (typ motorväg) som ligger lägre än körbanan efter järnvägsviadukten borde något av följande ha hänt. Antingen ville Forden släppa ut någon som kom från påfarten och då tittat åt höger på den bilen och inte i backspegeln, eller så gjorde han en manöver som är vanlig i alla fall i Borlänge nämligen att lämna avfarten och genast korsa körbanan för att lägga sig i vänsterfil. If it works, don't fix it. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.