|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Visst, här är annonsen Länk --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Lyfter min egen gamla tråd då 540n idag såldes till en trevlig yngling. Var med viss sorg jag såg "min" goa 540 lämna boet, men jag tror köparen kommer att ta väl hand om den. Körmässigt är det den bästa bil jag ägt, den gick så bra en 540 kan gå, svårt att tro att den är 9 år och 17000 mil gammal. För att svara på min egen fråga jag ställde för nästan ett år sedan så är 540 en helt överlägsen körupplevelse mot 530. Den lilla merkostnaden för bensin, försäkring, etc vägs helt klart upp av prestandan och V8 morret..... --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Uppskattad tråd! :) Tycker min 528 går hyfsat fint, men är nu sugen på att förvärva lite fler hästar. Har kikat o läst en del om 540-e39 o E55 AMG 99-03. Någon här som ägt/kört båda dessa bilar o kan delge synpunkter? |
|
|
Du väljer mellan två bilar där du får mycket prestanda för pengarna just nu. Jag har haft en 540 iA 03a sedan (15500 mil) i ca en vecka nu. Jämför med 530. Uppskattar verkligen det ökade vridet jämfört med M54a motorn. Farligt det här... risken är att man alltid vill ha V8a i fortsättningen, kan bli dyrt. ;-) Den är dock tyst som en symaskin förutom vid hårda gaspådrag (tystare än min gamla 530). Så om du vill att V8a motorn ska höras får du fixa avgassystemet. Bilen känns avsevärt tyngre i framvagnen jämfört med 530. Dämparna tar så klart stryk. Funderar på att åtmisntone byta dämpare fram. Känns kanske lite amerikanskt svampig, något gungig just nu även om den är ok. Med tanke på tyngden tycker jag inte att det är samma omedelbara nyp i bromsarna heller jämfört med den lättare 530. Fördelen med tyngden är väl att den känns jäkligt stabil och borde vara mindre spårkänslig än tex 530. Inte riktigt lika välbalanserad som min gamla 530 upplever jag det som även om den såklart är bra. 4,4 liters V8a väger så klart mer än M54 motorn på 3 liter. I lägre farter är det nästan lite glidar/limo känsla men väcker man V8a är det så klart en helt annan sak. Sedan måste du så klart kolla upp så att stag, bussingar, krängningshämmare, spindelleder, länkarmar är ok (detta samt balansering kan kosta en del när man tar över en begagnad E39a). Hört från verkstad att framvagnen på 540 skiljer sig en del från E39or med mindre motorer. Det jag (min verkstad) gjort på min är balansering, bytt en del under bilen, byte av ventilkåpspackningar samt kontroll av oljepumps bult (samt oljebyte). Svagare punkter i övrigt verkar vara den vätskekylda generatorn (dyr i byte), insugningsmembran, automatlådan bör så klart kontrolleras på bilar som gått mer än 15000 mil (om det nu är automatvariant). Jag upplever i låga krypfarter när motorn är kall ett svagt kompressor liknande vinande ljud som ska lokaliseras samt felsökas... Irriterar dock inte direkt men man vill ju ha koll. Finns en hel del trådar om vinande ljud från V8or här. |
|
| Mats, det är ju kuggstangstyrning på 530:n. Men det fick inte plats på V8:orna. Så det kan ju vara en av orsakerna till att framvagnen känns lite anorlunda. Kuggstången, gör ju att styrningen känns lite direktare, så att säga. | |
| M.A: Ja, styrningen är tyvärr inte riktigt lika direkt med samma vägkontakt i min 540 jämfört med min gamla 530. En klar nackdel får man nog säga. Fast sammantaget är jag mycket nöjd ändå, mycket kul att köra V8a några år! :-) Båda bilarna rekommenderas men det är ju bra att ha koll på fördelar, nackdelar osv innan man slår till. | |
| Min personliga favorit bland E39:orna är Alpina B10 3.3. Just pga. styrningen. | |
| Ville bara medela att Blachmunichwagon´s BMW 540 fortfrande mår bra. Har nu gått ca 18500 mil och går som en dröm. Dock lite vanosknack vid start men bara kosmetiskt. Style 42 fälgarna har fått ny färg och rep av väldigt mycket kanstötningar. Den har fått sin vårpolering och ska få lädervård samt motortvätt i helgen :) I Sommar ska den få lite ny lack på vissa ställen dock helst en hellack. Hoppas den kommer att ge mig många fina mil även denna sommar :) | |
|
Va kul att höra att min fd 540 är i goda händer! Kände på mig att du skull ta väl hand om den. Inte utan att jag saknar kraften o ljuden ur V8an, känns lite futtigt att åka diesel 4a i jämförelse. Behöver dock inte uppsöka macken lika ofta nuförtiden:) --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
| Jodå, Det är mitt sköte barn... faktiskt den enda bilen som jag haft som jag vart nöjd med. hehe, jo det är ju lite skillnad kan jag tänka mig. 540in brukar ligga kring 1,1 då jag åker till och från jobbet. Vilket är helt okej. Kom ner på 0.88-0.89 på en ca milatur i höstas. Hur som haver är jag mycket nöjd med bilen, Dock inte som vinterbil då den är katastrofal men det får man leva med :) | |
| Jorsten: Varför är du inte nöjd med den på vintern? Körde du med friktionsdäck? | |
|
Nej, Nokia hacka dubb. dock gamla och slitna så problemet kanske sitter där.Alltså den är ju stadig så det klagar jag inte på. Men går ju inte å gasa med bilen. Fick små kast hela tiden då dsc:n gick in. Men som sagt kanske blir bättre med nya däck |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.