|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har haft min 530iAM i snart 3 månader och jag är mycket nöjd med den. Tillräckligt snabb, komfortabel och inte alltför dyr i drift. Men det börjar rycka i bilbytartarmen och funderar nu på att köpa en 540 E39, mest för att det skulle vara kul att äga en V8 någon gång i livet. Inköpspriset på en 540 verkar inte skilja speciellt mycket och skillnaden i kostnad för soppa, försäkring, service verkar inte alltför blodig. Jag brukar vara spontan och snabb att köpa bilar, något min fru inte är så imponerad av....så nu behöver jag lite argument för och emot att byta 530 mot 540. Vad säger ni som ägt båda modellerna, är skillnaden i körupplevelse märkbar, eller skall jag vara förnuftig och behålla 530an ett tag till? --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre | |
| Verkar vara helt onödigt om du frågar mig. V8:orna kommer att vara svårare och svårare att bli av med i ett senare skede. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Varför åka "törstig" sexa när man kan åka snål V8 ?? Inte riktigt verkligheten men bränsleskillnaden är nog försumbar. Att hitta några lågmilade 540 under 15.000 mil börjar bli rejält svårt. Att byta bil kostar ju alltid pengar så att behålla 530 är nog den bästa affären misstänker jag speciellt som du nyss köpt den, men är ju bara hälften så roligt mot att åka V8:) Det finns alltid ett sug efter fräscha 540 speciellt manuella. De försvinner fort. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Framför allt så är ju 540:n mer trafiksäker med snabbare omkörningar. . . . . & hon gillar väl åxå att det ska vara roligt att köra bilen? | |
| Fördelen med med 530:n är ju kuggstångsstyrningen och att den nog kommer att vara aningen mer lättsåld i framtiden. | |
|
Min far är missnöjd med förbrukningen i sin E39 530iA-01, drar under litern endast på landsväg kortkörningar och stad 1,15-1,25 ca över året blir det ca 1,1-1,15. Jag minns när jag körde liknande med 540i/6 E34 så hamnade snittet ungefär där möjligtvis 0,05-0,10 över = det är klart värt att byta till 540, med tanke på den lilla förbrukningsskillnaden är 530i en onödig modell för vill man åka snålt köper så passar 520d/525d/530d mycket bättre. Så byt och njut av V8! Stephan |
|
|
Tack för all input, vet dock inte om jag blev så mycket klokare. Vet att det förnuftiga alternativet vore att behålla 530n ett tag till, men jag kör ju inte BMW för att det är förnuftigt utan för att det är kul. Om jag vore helt rationell och ekonomisk skulle jag inte bytt min nästa nya svensson miljöbil mot 530n.... Inte orolig för driftkostnaderna på en 540, utan snarare värdeminskning och dyrare reparationer jft med 530n. Huvudfrågan kvarstår dock,är en 540 väldigt mycket trevligare och snabbare bil än 530? Jag har faktiskt aldrig kört en 540, bara 740 E38, därav frågan. 530n är tillräckligt snabb, men tycker den kräver en del varv för att skjuta iväg. Jag föredrar en motor med hög effekt redan på låga varv, har 540n det? --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Jag har en 530iAT -01 och har haft en 540iAT -00 och det är märkbar skillnad både på prestanda och förbrukning. 540'n drog mellan 0,12-0,15 mer per mil vilket är försumbart om man inte kör extremt mycket. 0-100 km/h så skiljer det väl ca sekunden men det är över 100 som skillnaden märks...540 är en komfortbil av rang och när man gör en kickdown så förändras karaktären till något betydligt mer brutalt. Om man är villig att lägga några kronor extra per månad så rekomenderar jag en 540 före en 530 om man står inför valet mellan dessa men om man redan sitter med en 530 man är nöjd med så är det kanske mer tveksamt att rekomendera ett byte. Själv har jag haft min 530 i ganska exakt 4 år (snart 6.000 mil) och det är nog den bästa bil jag har haft i fråga om driftskostnader men visst hade det suttit fint med en 4,4-liters V8 under huven... ___ //Ulf |
|
|
Tack för svar Ulf, visste väl att det fanns någon som ägt både 530 o 540 E39:) Får ser hur jag gör med bilbytestankarna, till att börja med måste jag provköra en 540. Det dräller dock inte av 540 E39 hos bilhandlarna i närheten som jag kan prova. annars kan jag köpa en billig för 30-35' som testobjekt och behålla 530n så länge:) --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Bra skrivet av Ulf Programmer tycker jag. Jag har en 540iAT -98 och instämmer i det han skriver om 540 och jag kan tänka mig att en 530 oxo är en trevlig bil. Tyvärr har jag ingen 530, men de jag provkört har känts betydligt klenare, inte alls samma drag. Jag hittade en 540 med mycket utrustning som var i grunden frisk, men behövde lite kärlek, nya bromsar, nytt batteri, nya PDC-sensorer, en ny katt. Jag har själv "faceliftat" den med lampor fram och bak, m-front och takvinge. Bilen ser nu ut, och upplevs nästan som i nyskick, men till en bråkdel av priset. Härlig bil! Ska man hitta förnuftiga argument att byta bil så kan jag se säkrare omkörningar, bättre totalekonomi om man hittar en bra -98 för en bra peng. 540 har rostfritt avgassystem. Värdeminskningen är inte alls lika stor som en nyare 530. Nackdelar är att förbrukningen lär ligga 0.12 - 0.15 högre, och försäkringspremien lär också ligga aningens högre. Men jag köper inte att den skulle vara svår att sälja, som ngn professor :) tidigare i tråden påstod - V8:orna är eftertraktade, särskilt om det är en Touring i gott skick med mycket utrustning. Lycka till! |
|
|
Har kanske inte så mycket att tillägga med anledning av de tidigare inlägg. Men hade jag befunnit mig i samma situation inför ett bilbyte med beg-bil hade jag under alla omständigheter börjat med att jämföra den totala bilägarkostnaden och inte enbart de löpande driftkostnaderna som drivmedel och försäkring. Vilket innebär konstatera den status nuvarande bil har och troligen reparationer som den står inför under den tid som man tänkt ha bilen. Detta forum är en utmärkt källa för fakta kring vanliga fel på en viss modell. Har några av dessa fel inträffat på nuvarande bil om inte vad kan det kosta att åtgärda ? Bilen som du tittar på vilket skick har den. Är den jämförbar ur detta perspektiv. Generellt har de motorstarkare modellerna dyrare reparationskostnader. Det kan kanske då vara bättre att ha en väl fungerande och körbar 530 än en motorstarkare 540 som man inte kan få glädje av om den inte kan användas i samma omfattning. Om ovanstående inte utgör något problem kvarstår naturligtvis oberoende det är inköp av ny bil eller beg-bil att man själv bildar sig en uppfattning om skillnaderna mellan dessa bilar genom provkörning. |
|
| tjena jag har köpt nyligen en 540 och har en m5 och en 523 och måste säga att det är stor skillnad när man har kört 540 ett tag så är 523 som en cykel ungefär men det är bara provköra för att få svar på dina frågor | |
|
Nu har jag till slut provkört en 540 som jag var seriös spekulant på och för att summera det hela kort...540 är inte aktuell för mig längre. Var inte större skillnad i (upplevd) prestanda varken i låga eller högre hastigheter, provade upp till ca 180 km/h. Det är möjligt att tidtagaruret visar att 540 är snabbare, men jag hade förväntat mig att känna det också. Dessutom hörs knappt V8 när den jobbar, medan 6an har ett trevligt ljud på höga varv. Var f.ö inget mekaniskt fel på bilen jag testade, den var en fullservad facelift och hade rullat mindre än 20' mil. Det positiva med det hela är att jag uppskattar min 530 myckt mer efter denna provtur. Så kanske blir att jag behåller den ett tag till, men har ändå lagt upp en säljannons för att testa intresset. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Vilken respons jag fick på blocket annonsen på min 530. La ut annonsen i går morse, två som kollat på den, och en som var beredd att köpa till begärt pris direkt. Jag sålde den dock inte då jag ville visa den för fler spekulanter först och sen kanske få ett ännu högre bud. Jag har till och med gått så långt att jag ändrade annonsen och HÖJDE priset med 10.000. Kanske har gjort bort mig som inte sålde direkt, men nu när jag lagt 540 planerna på is vill jag egentligen inte sälja. Begagnad marknaden för E39 verkar alltså inte helt död, och det känns bra. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
| Kan du lägga upp länken till anonsen? | |
|
Troligen denna: Länk för den var 69k igår :) |
|
| Fin bil. med ett snyggt reg nr.. Undra om OOO 000 finns :P | |
|
BlackMunich: Varför sälja? Behåll och njut istället! |
|
|
BlackMunichWagon Nu vet ju jag inte exakt hur "försäljningen" gick till vid första annonseringen. Men om jag hade åkt och tittat på din bil och antagit det begärda priset så skulle besvikelsen varit stor om du då ändrade dig och inte stod för utgivet pris! Om det gick till på det viset är det inte en seriös försäljning. Tid och respengar bortkastade för spekulanterna. En annan sak om bilen är till salu för högstbjudande, då är det ju ok... |
|
|
FinnUbbe: Bra detektivarbete, du löste gåtan! rob_t_j72: Bra fråga, men jag var ju sugen på en 540 när jag satte ut annonsen. PWtec, Förstår att det kan uppfattas så. Men jag har varit ärlig och sagt till spekulanterna att jag inte har bråttom att sälja bilen och därför gäller inte "först till kvarn" principen. Av de som tittat på bilen bodde en i samma stad och en hade ändå vägarna förbi , så ingen har kastat bort massa tid o pengar. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
Gemini__ |
Ts: Hoppas du hittar en fin 540. De verkar gå väldigt behagligt dessa V8:or, du blir nog nöjd. Oscar: Det finns, tyvärr upptaget som bilden visar. Personlig skylt: Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.