AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.414

Sälja 530n o köpa 540 - Bra eller dumt?

Sida 2 av 3
Ja eller kanske du skulle skaffa en Alpina B10 istället om du får bilen såld, kanske större skillnad till 530:n då :)

Ex. Länk

alt.

M5:a Länk

Mvh Ubbe

Magooza
BlackMunichWagon , Jag antar att det var du som provkörde min bil.
man får ju givetvis ta lite hänsyn till att bilen hade 4st vinterdäck i bagaget, samt som tog upp halva baksätet, + 1 person i baksätet. Sen hur mycket detta gör är ju som sagt svårt att säga...
Men jag kan verkligen hålla med dig om att det hade varit lite trevligare med lite mera ljud från v8:an :)

/Magooza
PWTec: det är klart att du som köpare blir besviken, men faktum är att det är säljaren som har FULL frihet att sälja sin egendom till vem han vill eller inte vill, och till vilket pris som helst. Det har inte du med att göra, helt enkelt. Det enda som vore fel vore om säljaren efter ingånget avtal, antingen muntligt eller skriftligt, försöker ändra det. Han har dock fullständig frihet att ändra priset - både uppåt och neråt - så länge han/hon inte kommit överens om en affär.

Du som köpare får gilla läget, och du har heller ingen rätt att "påstå" att det inte är en seriös affär. Enligt dig eller enligt lagen eller enligt vem då? Hur tänker du där???

BlackMunichWagon: är förvånad att du inte märkte större skillnad. Jag tcyker det är stor skillnad på min 540 och de mindre sexor jag kört, 540 drar mycket hårdare, särskilt när man kommer upp i farter kring 100. Men det kanske är olika från bil till bil? Lycka till oavsett. :)
Hej Magooza, ja det var din bil jag refererade till, och jag kan hålla med om att "lasten" påverkade prestandan något. Ändå hade jag förväntat mig mer känsla av kraft, både i ryggslutet och öronen, speciellt eftersom din är motoroptimerad. Din bil går mycket bra och jag är övertygad om att din 540 med lätthet skulle köra i från min 530, men skillnaden var mindre än jag förväntade mig.
Hur som helst, att det inte blev någon affär denna gång berodde, som du vet, inte på detta. Däremot letar jag inte längre aktivt efter andra 540or,.

FinnUbbe: Tack för förslagen! Alpina B10 vore intressant, men jag har fått för mig att de kostar väldigt mycket att försäkra och vissa reservdelar är Alpina special och därför dyra. Dessutom föredrar jag utseendet på M-sport utförandet framför Alpina looken.
M5 är inte aktuellt då den inte finns med automat.

Får ser hur det blir, men lutar åt att jag behåller 530n ett tag till.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Lasse-SL500
Lite off-topic men jag tänker som så: att man borde kunna lita på ett angivet pris. Om personen inte står för det som är sagt så är han/försäljningen inte seriös. Allt enligt min egen bedömning, oavsett vad "lagen" säger. Jag har alltid rätt att säga min åsikt...eller?
Nu verkade ju BlackMunichWagon och jag överrens i den frågan, så det var ju bra.
Dags för uppdatering, det råkade nämligen bli så att jag köpte Magooza's 540 till slut.

Efter snart 100 mil bakom ratten sen igår kan jag verkligen hålla med om att det är betydligt bättre fart på 540 än 530. Det märks dock inte så mycket först då V8an är mycket tystare än R6an, man måste kolla på hastighetsmätaren för att inse att det går snabbt.

Är också nöjd med soppaförbrukningen, kom under 1 l/mil i snitt på min resa från Halmstad till Gävle och då snålkörde jag inte. I stadskörning kommer den så klart att dra mer, men det gör min 530 också.

Det jag inte är lika nöjd med, men väl medveten om, är det optiska skicket på bilen, min 530 är i nyskick i jämförelse. Ytrost finns lite varstans, värst är bakluckan som är bortom all räddning. Beror mest på att AC Schnitzer vingen bak är skruvad fast i bakluckan med vanliga plåtskruvar!
På väg hem inhandlades dock ett styck begagnad men nästan helt rostfri baklucka med M läpp.

Finns lite annat smått och gott att fixa till, men nu har jag iaf en V8a i garaget!

---
Grattis!

det är en rolig bil att ha och pilla med. Jag tycker själv det är jäkligt kul att förbättra en bil, att steg för steg få planera och se fram emot förbättringar. Min hade också ytrost, och en baklucka bortom räddning. Så jag har också bytt baklucka, "faceliftat" och ny framruta och bakruta.

Har två trasslande PDC:er bak och en strulande bränsletankgivare som är prio 1. Men sen lutar jag själv åt att öppna ljudet en aning på min så man hör V8:an, och att lägga till två blanka utblås. Det sitter två ljuddämpare bak (ser lite festligt ut) och jag funderar på att byta ut dom mot en enda. 540 och M5 har ju rostfritt avgas så det måste bli en rostfri dämpare i så fall. Och man vill ju inte ha några jobbiga resonanser i kupén vid 1500 varv, som det lätt kan bli när man ändrar mottrycket i avgassystemet.

PWTec: klart du ska säga vad du tycker! Men du tar på dig en ganska stor kostym när du kallar andra medlemmar oseriösa, och det framgick ju inte alls att det var dina personliga åsikter - det lät mer som ngt slags "sanning" du presenterade. Vilket det alltså inte är. :)

Simma lugnt... :)
Tack Lasse! Jag håller med dig om att det är kul att steg för steg förbättra skicket. Det är delvis därför jag inte köper nya bilar, skicket på en ny bil kan ju bara bli sämre...
Kommer nog få lägga uppåt 20-30' på alla saker som bör åtgärdas, men jag ser denna bil som ett projekt och fixar allt eftersom.
Prio 1 är att fixa pixelfelen i kombiinstrumentet och MID panelen, de är nästan oläsbara, men skall skicka iväg på lagning nästa vecka.

---
Här kommer lite bilder på "skönheten", som jag för övrigt döpt till Peppar. Länk

---
Blev tydligen något fel i din länk men här är den: Länk

:)

Mvh Ubbe
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Grattis till en underbar bil.
Har varit utan min 540 i en vecka nu och jag saknar den! Nog för att 535:an är mycket snabbare och bättre på många vis, men den saknar V8:a ljudet :(

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
J.Dredd:

535:an är väl nästan exakt lika snabb som en 540. Åtminstone enligt modellguiden. Men den knattrar ju betydligt högre, hehe... Det kanske är det som ger känslan att det går fortare än det gör?? ;)

Jag är nyfiken på hur E60/E61 står sig jämfört med E39. Den har modernare inredning. Och den är ju snål på drivmedel i alla fall, jämfört med en 540. Hur många mil per år måste man köra för att den högre skatten ändå ska löna sig? Och vad är det rent konkret som är bättre, tycker du (som ju har båda)?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En chippning av 535:an gör den betydligt snabbare :)

Som du nämner så är e61 modernare i inredningen och även på många andra vis. Styrningen känns mycket bättre och bilen känns inte alls lika tung att köra i kurvorna. Det kan iofs bero mycket på M-Sport paketet. Utrymmena i bilen är större än i e39. Nu kan en vuxen sitta i stolen framför barnstolen. Navigator och stereo är mycket bättre. Det är vad jag kommer på just nu om man bortser från utseendet som är i en särklass med M-Sport :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Njuren
Har du sålt 530:in?

"the things you own end up owning you"
Nej, sålde fruns Mondeo istället så hon fick ta över 530:n. Börjar dock sakna kombi och dragkrok så jag har lagt in 530:n på Powerbörsen för att se om någon är intresserad.

---
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du skriver på garaget att du eventuellt ska byta ut dina 18" style 42 mot original 17". Bara för din info så gick det att speca till dessa style 42 när man köpte E39 med M-sportpaket, kostade dock några kronor extra. Min 530 hade style 42 i 17" som original. Numera har jag dock samma i 18"

___
//Ulf
co
1.144
coldhex
BMW M135i
540 är ju en mysig skapelse, har alltid drömt om att få äga en V8. Jag tycker du gjorde rätt som köpte en. Man ska följa sina drömmar.
Programmer: Det är möjligt är den leverarades med Style 42, men borde inte reservhjulet också vara style 42 i så fall? Mitt reservhjul är style 66, dvs vanliga m-fälgen. Jag kommer nog att behålla 18 tummarna, har precis investerat i två nya framdäck.

coldhex: Tycker jag också:) 540 är klart skön att köra, inte lika kul att tanka som 530n dock....

---
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har du style 66 som reservhjul så har det nog suttit style 66 tidigare på bilen. Står det inget om fälgar på utrustningslistan så är det också ett tecken på att det har varit style 66 eftersom dessa var standard.

På min utrustningslista står det Krysseker style 42. När jag köpte den så satt det gamla krysseker style 5 i 17" på och jag köpte sedan style 42 i 18" som enligt min mening tillsammans med style 37 är de snyggaste fälgarna till E39. Köpte sedan style 66 som jag anväde som vinterfälgar dock så används dom numera på M5:an vintertid.

___
//Ulf
Njuren
VIlldu länka annonsen Blackmunisch?

"the things you own end up owning you"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.