AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.845

blå rökpuff vid start av motorn bmw 535 årsm99

Sida 1 av 2
53
16
535BMW
535iA-99
blå rökpuff vid start av motorn kall som varm?kan det vara så att vevhusventilationen är täppt?hur gör man för att åtgärda felet?skulle bli väldigt glad för all hjälp jag kan få,det är en bmw 535 årsm 99,den rycker inte när jag kör o tar ingen olja,Mvh Olle

Kan vara insugsmembranet,sitter på insuget mot torpeden.

Länk nr 2
53
16
535BMW
535iA-99
Tack för tippset,får se om det är lätt att fixa eller?

Smiley©
Jag känner inte till det membranet som Ma1445M nämner, men annars ett vanligt fel som stämmer in på din beskrivning är dåliga ventiltätningar.

///Thomas
53
16
535BMW
535iA-99
Tack Smiley.Men det är bara vid start som den ryker till o den drar ingen olja,så jag tror att vevhuset är till täppt kanske ett filter?

Smiley©
535BMW
När ventiltätningarna börjar bli dåliga så brukar det blåryka lite vid start, för att när motorn stått ett tag så har olja runnit ner längs ventilspindeln.
Sen om det ryker hela tiden eller inte beror på hur pass dåliga ventiltätningarna/styrningarna är.
Säger inte att detta är felet på din bil, ville bara säga att det stämmer in på felet du har.
Vi får hoppas på att det är membranet för det är nog både billigare och enklare att laga :-)

///Thomas
53
16
535BMW
535iA-99
Tack igen Smiley,tror själv inte att det är membranet?för då skulle motorn gå ojämnt o det gör den inte ,den går hur fint som helst på tomgång.enligt verkstan i lund så tror dom att det är vevhuset som är igen satt,Olle

Smiley©
Np!
Jag är inte helt hundra på detta, men borde det inte ryka mer eller mindre hela tiden om vevhusventilationen är igensatt?
Du har ju vevhuskompression hela tiden när motorn går, och ju högre varv dessto mer vill ju motorn ventilera sig.
Dessutom brukar dom flesta motorer trycka ur sig olja genom p-boxar när vevhuskompressionen blir för hög.
Jag pratar generellt nu om motorer för jag har inte någon erfarenhet om just din motor, vissa motorer kan ju fungera på lite speciellt sätt ibland.

Om det puffar till vid start pga vevhusventilationen är igensatt, borde man inte kunna kolla det genom att t.ex. starta motorn utan oljepåfyllningslock för då byggs ju inte vevhuskompressionen upp på samma sätt, bara en tanke!

///Thomas
53
16
535BMW
535iA-99
Ja du,jag vet faktiskt inte hur det fungerar men dom på verkstan säger att det blir ett övertryck o att det inte behöver ryka när man kör?och när man stannar motorn så är då det händer att den inte orkar att ventilera sig själv pga av den är igen täppt?men jag vet inte,men jag undra vart filtret sitter så jag själv kan se om der är igen täppt,

Smiley©
Titta här så ser du vad som behövs rengöras, men det står inget om något filter.

Länk

///Thomas
53
16
535BMW
535iA-99
Tack för bilden!!ska gå ut o se efter hur det ser ut i verkligheten,nu när solen skiner igen,Mvh Olle

Smiley©
Np!
Tala gärna om vad det var för fel när det är löst.

///Thomas
På E38:an 750i:n så gick inte bilen dåligt men den rykte vid start när vevhusventilationen var dålig. Var ett vinande ljud ifrån den på tomgången också, och mig veterligen brukar man helt sonika byta den då det är ett membran. Tror inte rengöring är möjligt.
53
16
535BMW
535iA-99
Tack 518i,jag har oxå ett vinade ljud på tomgång men inte alltid

53
16
535BMW
535iA-99
Men vilket membran är det då?kan det vara det som,Ma1445M Tipsade om , insugningsmembran eller?

53
16
535BMW
535iA-99
Ok Smiley,jag hör av mej vad det änn blir tack för hjälpen så länge!!Olle

Membranet är det som Ma1445M tipsade om, #2 på bilden.

Länk
Du kan kolla vevhusventilationen genom att ta tex ett a4 papper, öppna oljepåfyllningslocket med motorn på tomgång , en frisk ventilation kommer att suga fast pappret.

Bilen behöver inte gå speciellt dåligt bara för att membranet är trasigt det beror juh på hur trasigt det är, och det är ett ganska vanligt och billigt fel ,så det kan vara klokt att börja med det, kostar ca 5-600 sek har jag för mej, bytte mitt för ca 2 månader sedan, min bil gick bra förutom en och annan miss vid tomgång och en jävla rök puff vid start.
53
16
535BMW
535iA-99
Tack Ma1445M,De ska jag prova imorron,Mvh Olle

53
16
535BMW
535iA-99
Har prövat med A4 papper o det fungerade precis som du sa Ma1445M o pappret sögs fast utan problem så då är vevhuset ok,men var sitter själva membranet fast?är det den som sitter på ena änden av ventilationsröret?räcker det med att skruva av själva den del som sitter mot torpedvägen?Mvh Olle

Det finns ett mektips,

Länk

Det gäller e34 men det är i stort sett samma.

Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.